3340
Sök

Köpråd bruksbil

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#181
xXSammy skrev:
Finns de källa på att plåten i bilarna kommer från samma länder som bilarna tillverkas i?

_Blue_Speed_ skrev:
...svenskt stål.

Japp. Källa finns och presenterad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#182
panda666 skrev:
caromania skrev:
panda666 skrev:
945/v70/volvos samt bmws osv som rullar över 40/50.000 mil och jorden runt några gånger kan inte stå emot en stackars liten ford ka som troligtvis efter 2 år är så rostig att den hamnar i min papperskorg vid badrummet, vad mycket stryk den tål efter all rost efter 2-3 år, ja alla trollar skitmycket här men jag skulle fortfarande välja tyskt/svenskt stål 1000ggr i veckan än att krocka i en småbil.  Jag väljer att vara en snöflinga lika mycket som ni andra tror att ni räddar världen med att köra dessa så kallade miljöbilar, Skönt att världen blir bättre;)

Men... Hur ska en sådan som du någonsin förstå då? Titta på exemplet med järnklumpen. En gammal Volvo eller BMW för den delen med 20-25 år på nacken har en sämre strukturell uppbyggnad. När en bil som "bara" väger 1000kg drar rakt in i den gamla konstruktionen så viker och knyckar den ihop sig på ett mer okontrollerat sätt än vad en nyare konstruktion gör, fast den kanske drabbas av 1500kg påhälsning.

Jämför med en rallybil. Den har bur. Ari Vatanen drog ut för ett berg i sin rallybil, en liten sketen Pegga 205. Det var inte direkt så att han klev ur och åkte hem och satte på kaffe, men buren räddade livet på honom.

Hur hade Vatanens Peugeot klarat sig mot en Volvo/BMW som väger 500kg mer om de hade krockat?

En sådan som mig haha:) en jobbig jävel som inte fattar nått va:) nä ja släpper det nu , jag vill vara en dinosaurie som kör gamla hinkar tyvärr;)

Det är okej, jag kör själv gamla hinkar. Men du borde veta och verkligen förstå att de är sämre att krocka i. Oavsett deras eventuella stålkvalitet och ursprung.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
6 april 2017
#183
Muttley skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:

I den krocken mot Renault så är i princip passageraren i volvon benlös efter den olyckan.   

Jag hade aldrig satt ett barn i gammalt härk.

Säg det till oj vadå ,,nästan 70% av detta land kör fortfarande 740/940, tycker det är absolut inget fel på det personligen, och dessa verkar ha benen kvar vad ja vet.

De var en väldigt saltad procent smile   Jag ser knappt de bilarna längre här.  De som kör de är ungdomar eller män som inte har vuxit ifrån ungdomen.
Möjligtvis äldre män med. 
Men de ligger mer på 5% kanske.

Jag har kört 740 med, men de var för jag fick den för så lite pengar att de var värt att köra någon månad för att sälja till någon som gärna gav mer för möget.

tror snarare ja tog i för lite salt;) alla på jobbet drar fram varsin 740/940 så fort vintern kommer:)

Of World
3 369 Inlägg
6 april 2017
#184
Detta var underhållande. Finns inget som kan övertyga  dessa inbitna "det var bättre förr" typer.. oavsett hur mycket fakta man än visar..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
6 april 2017
#185
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:

Säg det till oj vadå ,,nästan 70% av detta land kör fortfarande 740/940, tycker det är absolut inget fel på det personligen, och dessa verkar ha benen kvar vad ja vet.

De var en väldigt saltad procent smile   Jag ser knappt de bilarna längre här.  De som kör de är ungdomar eller män som inte har vuxit ifrån ungdomen.
Möjligtvis äldre män med. 
Men de ligger mer på 5% kanske.

Jag har kört 740 med, men de var för jag fick den för så lite pengar att de var värt att köra någon månad för att sälja till någon som gärna gav mer för möget.

tror snarare ja tog i för lite salt;) alla på jobbet drar fram varsin 740/940 så fort vintern kommer:)

Ja inte lite heller.   Kollegorna är 18-25 då ?

4 261 Inlägg
6 april 2017
#186
opel_vectra_gts skrev:
Detta var underhållande. Finns inget som kan övertyga  dessa inbitna "det var bättre förr" typer.. oavsett hur mycket fakta man än visar..

vi får tyvärr vara dom inbitna/gamla dinosaurierna som levde med skjortan halv öppen med hår på bröstet, ni andra får väl vara miljö eliten/säkerhets patrullen. Med pennan redo att skriva ner alla avvikelser med labb kappan på.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#187
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:

Säg det till oj vadå ,,nästan 70% av detta land kör fortfarande 740/940, tycker det är absolut inget fel på det personligen, och dessa verkar ha benen kvar vad ja vet.

De var en väldigt saltad procent smile   Jag ser knappt de bilarna längre här.  De som kör de är ungdomar eller män som inte har vuxit ifrån ungdomen.
Möjligtvis äldre män med. 
Men de ligger mer på 5% kanske.

Jag har kört 740 med, men de var för jag fick den för så lite pengar att de var värt att köra någon månad för att sälja till någon som gärna gav mer för möget.

tror snarare ja tog i för lite salt;) alla på jobbet drar fram varsin 740/940 så fort vintern kommer:)

70% är 7 av 10 bilar. Att bara dra till med ett tal är en sak, men att få det till 70%...

Jag kollade på en säker källa: carinfo. (haha) och enligt den finns det 63.000 700-serie och 50.000 900-serie. Det finns ca 4,7miljoner personbilar i Sverige. Det betyder att sirkusgurka är det 2,5%. Men men.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
6 april 2017
#188
Muttley skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:

De var en väldigt saltad procent smile   Jag ser knappt de bilarna längre här.  De som kör de är ungdomar eller män som inte har vuxit ifrån ungdomen.
Möjligtvis äldre män med. 
Men de ligger mer på 5% kanske.

Jag har kört 740 med, men de var för jag fick den för så lite pengar att de var värt att köra någon månad för att sälja till någon som gärna gav mer för möget.

tror snarare ja tog i för lite salt;) alla på jobbet drar fram varsin 740/940 så fort vintern kommer:)

Ja inte lite heller.   Kollegorna är 18-25 då ?

ja det stämmer bra, men har för mig vad ja minns att så fort vintern kommer så skaffar väl alla volvos:)

4 261 Inlägg
6 april 2017
#189
caromania skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:

De var en väldigt saltad procent smile   Jag ser knappt de bilarna längre här.  De som kör de är ungdomar eller män som inte har vuxit ifrån ungdomen.
Möjligtvis äldre män med. 
Men de ligger mer på 5% kanske.

Jag har kört 740 med, men de var för jag fick den för så lite pengar att de var värt att köra någon månad för att sälja till någon som gärna gav mer för möget.

tror snarare ja tog i för lite salt;) alla på jobbet drar fram varsin 740/940 så fort vintern kommer:)

70% är 7 av 10 bilar. Att bara dra till med ett tal är en sak, men att få det till 70%...

Jag kollade på en säker källa: carinfo. (haha) och enligt den finns det 63.000 700-serie och 50.000 900-serie. Det finns ca 4,7miljoner personbilar i Sverige. Det betyder att sirkusgurka är det 2,5%. Men men.

måste du förstöra allt det roliga hela tiden?hmm

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
6 april 2017
#190
panda666 skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Jag väljer tveklöst en modern liten bil framför en så gammal konstruktion. Du kan säkert rada upp fler nya mindre bilar som jag föredrar att sätta mig själv och barnen i. Nu har jag svarat på din fråga. Svara på min:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

nej nej, självklart har alla som säger emot helt fel och eliten här har 1000% rätt, ingen som säger nått annat här, det är statistik och *labbtester som gäller* självklart.

945/v70/volvos samt bmws osv som rullar över 40/50.000 mil och jorden runt några gånger kan inte stå emot en stackars liten ford ka som troligtvis efter 2 år är så rostig att den hamnar i min papperskorg vid badrummet, vad mycket stryk den tål efter all rost efter 2-3 år, ja alla trollar skitmycket här men jag skulle fortfarande välja tyskt/svenskt stål 1000ggr i veckan än att krocka i en småbil.  Jag väljer att vara en snöflinga lika mycket som ni andra tror att ni räddar världen med att köra dessa så kallade miljöbilar, Skönt att världen blir bättre;)

Dessa grabbar lever i en annan verklighet, de vet att jag har rätt, barnen åker 1 miljon gånger säkrare i baksätet på en "stor" gammal tysk eller svensk bil från slutet på 90-talet än i en modern Ford Ka eller annan liten småbil.

Jag vågar till och med dra det så här långt och kom ihåg att jag kör Volvo. wink Jag sätter ungarna ungefär en miljon gånger mer i en SAAB 9-5 från -98 än en Ford Ka.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (6 april 2017)

Nöjeskör närproducerat

1 192 Inlägg
6 april 2017
#191
panda666 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Detta var underhållande. Finns inget som kan övertyga  dessa inbitna "det var bättre förr" typer.. oavsett hur mycket fakta man än visar..

vi får tyvärr vara dom inbitna/gamla dinosaurierna som levde med skjortan halv öppen med hår på bröstet, ni andra får väl vara miljö eliten/säkerhets patrullen. Med pennan redo att skriva ner alla avvikelser med labb kappan på.

Man behöver inte vara immun mot fakta heller panda.. Jag erkänner att BMW inte är världens bästa bil varesig att krocka med eller att underhålla. Däremot överväger fördelarna, i mitt fall, nackdelarna med stor marginal. En nyare bil är generellt säkrare att krocka med. Konstigt vore det väl annars? Krockteknik har accelererat något enormt på senare år och även om min 325i har 5 stjärnor i euroncap, bör en motsvarande 10 år nyare bil vara betydligt säkrare.

Sedan när vi jämför olika biltyper i frontalkrock, exempelvis 2007 XC90 mot en Nissan Micra 2017 så kanske Micran på pappret är bättre, men i en frontalkrock med den högre bilen så lär det gå mindre bra för Micran. Finns många andra parametrar begrunda, men jag lämnar det åt statistiker och forskare som sysslar med sådant på heltid.


Bottom line: Detta kommer aldrig leda någonstans. Men för all del, låt inte mig störa den intressanta debatten.


4 261 Inlägg
6 april 2017
#192
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Detta var underhållande. Finns inget som kan övertyga  dessa inbitna "det var bättre förr" typer.. oavsett hur mycket fakta man än visar..

vi får tyvärr vara dom inbitna/gamla dinosaurierna som levde med skjortan halv öppen med hår på bröstet, ni andra får väl vara miljö eliten/säkerhets patrullen. Med pennan redo att skriva ner alla avvikelser med labb kappan på.

Man behöver inte vara immun mot fakta heller panda.. Jag erkänner att BMW inte är världens bästa bil varesig att krocka med eller att underhålla. Däremot överväger fördelarna, i mitt fall, nackdelarna med stor marginal. En nyare bil är generellt säkrare att krocka med. Konstigt vore det väl annars? Krockteknik har accelererat något enormt på senare år och även om min 325i har 5 stjärnor i euroncap, bör en motsvarande 10 år nyare bil vara betydligt säkrare.

Sedan när vi jämför olika biltyper i frontalkrock, exempelvis 2007 XC90 mot en Nissan Micra 2017 så kanske Micran på pappret är bättre, men i en frontalkrock med den högre bilen så lär det gå mindre bra för Micran. Finns många andra parametrar begrunda, men jag lämnar det åt statistiker och forskare som sysslar med sådant på heltid.


Bottom line: Detta kommer aldrig leda någonstans. Men för all del, låt inte mig störa den intressanta debatten.

Håller med, kände bara lite att attityden här bland vissa känns lite väl hårt mot gammel bilarna som endå har rullat så pass mycket som folk har tyckt om så länge, inte helt skrot trots allt, men visst passion och känslor kommer in ibland.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#193
panda666 skrev:
Håller med, kände bara lite att attityden här bland vissa känns lite väl hårt mot gammel bilarna som endå har rullat så pass mycket som folk har tyckt om så länge, inte helt skrot trots allt, men visst passion och känslor kommer in ibland.

Ingen har haft en hård attityd mot gammelbilar. Vi har ett fantastiskt kulturarv i bilar som folk håller liv i trots att de egentligen anses "förbrukade" i ett politik- och miljöstyrt samhälle. Mitt deltagande i tråden handlar numera om att få en eller eventuellt två personer på forumet (inklusive dig) att förstå det som alla andra verkar överens om, nämligen att en 20-25 år gammal konstruktion är sämre att krocka i än en ny, även om den nya konstruktionen råkar vara betydligt mindre i storlek och vikt. Men det är jävligt svårt att ta in detta märker jag.
Senast redigerat av caromania (6 april 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#194
Nehepp. Då får jag väl försöka svara själv. Uselt är det väl att du går från Yaris och Ford Ka till någon fyrhjuling och nu senast någon indisk (???) microbil? Haha, det är ju lyteskomik.

Jag hittade för övrigt två klipp, ett på en Ka som smäller i 50 och ett på en 850. I Kan ser man tydligt att hela A-stolpen är intakt, dörren ser ut att kunna öppnas, medan Volvon bryts ner totalt genom hela dörrsidan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
6 april 2017
#195
caromania skrev:
Nehepp. Då får jag väl försöka svara själv. Uselt är det väl att du går från Yaris och Ford Ka till någon fyrhjuling och nu senast någon indisk (???) microbil? Haha, det är ju lyteskomik.

Jag hittade för övrigt två klipp, ett på en Ka som smäller i 50 och ett på en 850. I Kan ser man tydligt att hela A-stolpen är intakt, dörren ser ut att kunna öppnas, medan Volvon bryts ner totalt genom hela dörrsidan.

yikes Trodde du skulle förstå, uppenbarligen inte... sad

Oj, coolt.

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 011 Inlägg
6 april 2017
#196
Men pojkar då... Jag kommer och kör över Er med min 300C och sedan pratar vi om saken...

Skärpning nu!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#197
Hybridsmurfen skrev:
Men pojkar då... Jag kommer och kör över Er med min 300C och sedan pratar vi om saken...

Skärpning nu!

Rent hypotetiskt: Kommer det göra mer skada på pojkarna om du kör på dem i 75km/h med din 300C än ifall jag gör det med min A7a? smile
(Valde 75 eftersom min är så läskig i högre farter...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 011 Inlägg
6 april 2017
#198
Ska erkänna en sak: Jag och tjejen ska blåsa ner i Europa i sommar. Givetvis kör vi inte Prius då. Då är fart före funktion ledlinjen. Sen om vi åker 300C eller AMG återstår att se. Jag har några ess i rockärmen!

Ett av dessa ess är inte en Volvo 850...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 351 Inlägg
6 april 2017
#199
Tråd rensad på en hel del trams.
Att skicka PM till varandra och kalla varandra saker är fanemig inte ok. Skärp er!

Varningar kommer strax till ett par individer.
Mer trams i den här tråden och den låses.

Med vänlig hälsning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#200
Blir ju knöligt när vissa saker redigeras bort men inte annat. Citerade inlägg blir ju gurka. Men men.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök