2988
Sök

740 diff i en 240 ( passar det ? )

23 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej, har sökt och läst men hittar bara olika information, så jag undrar därför om det går att ta en 740 diffklump och sätta i min -75as 242?

Har läst om skillnader på kronhjul osv men passar det så länge båda är 1031 respektive 1030?

Vänligen snabba svar eftersom jag håller på med bilen nu.
Mitt första inlägg så skriv gärna om jag har gjort fel / om jag ska tänka på nåt till nästa gång.
Mvh

242 -75 m50

5 686 Inlägg
1 april 2017
#2
Samtliga 740 har 1031 axel så har du en 1031 i din 240 med samma utväxling bör den passa bolt-on.

Har du däremot en 1030 i din 240 (vilket jag misstänker då det är en 75a) så lär det inte passa.
Kan dock gå om du byter kronhjulet på 740-klumpen till 1030-kronhjulet, ifall kronhjulet från 1030 passar på en 1031 klump vet jag ej.


23 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Samtliga 740 har 1031 axel så har du en 1031 i din 240 med samma utväxling bör den passa bolt-on.

Har du däremot en 1030 i din 240 (vilket jag misstänker då det är en 75a) så lär det inte passa.
Kan dock gå om du byter kronhjulet på 740-klumpen till 1030-kronhjulet, ifall kronhjulet från 1030 passar på en 1031 klump vet jag ej.

Tack för svaret, antar att det inte går att byta pinjong då 1031 kronhjulet är för stort för 1030 "klumpen"?
Hur får man bort "skyddsplåten" över bultarna? Måste man pressa av lagrerna och pressa tillbaka sen?

242 -75 m50

5 686 Inlägg
1 april 2017
#4
Isvarm skrev:
simlar skrev:
Samtliga 740 har 1031 axel så har du en 1031 i din 240 med samma utväxling bör den passa bolt-on.

Har du däremot en 1030 i din 240 (vilket jag misstänker då det är en 75a) så lär det inte passa.
Kan dock gå om du byter kronhjulet på 740-klumpen till 1030-kronhjulet, ifall kronhjulet från 1030 passar på en 1031 klump vet jag ej.

Tack för svaret, antar att det inte går att byta pinjong då 1031 kronhjulet är för stort för 1030 "klumpen"?
Hur får man bort "skyddsplåten" över bultarna? Måste man pressa av lagrerna och pressa tillbaka sen?

Nepp pinjong från 1031 ryms ej i 1030, kronhjul från 1031 ryms inte heller i 1030 då den ej har upphöjningen.

Har tyvärr aldrig plockat ur diffklumpen ur en Volvo-personbilsaxel så vet inte riktigt hur det ser ut.
Förmodligen så är skyddsplåtarna du skriver om plåtbleck med en kant som ligger mot bultskallarna, bara knacka ner kanten med lämpligt verktyg så man kommer åt skallen.
Lagerbanorna är pressade på diffen men annars är det löst, lagerbanan i diffhuset hålls fast av överfallen.
Viktigt vid återmontering att få shimsen rätt för att få korrekt lagerspel och kronhjulsspel. Shimsen sitter mellan yttre lagerbana och diffhus.


23 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Isvarm skrev:
simlar skrev:
Samtliga 740 har 1031 axel så har du en 1031 i din 240 med samma utväxling bör den passa bolt-on.

Har du däremot en 1030 i din 240 (vilket jag misstänker då det är en 75a) så lär det inte passa.
Kan dock gå om du byter kronhjulet på 740-klumpen till 1030-kronhjulet, ifall kronhjulet från 1030 passar på en 1031 klump vet jag ej.

Tack för svaret, antar att det inte går att byta pinjong då 1031 kronhjulet är för stort för 1030 "klumpen"?
Hur får man bort "skyddsplåten" över bultarna? Måste man pressa av lagrerna och pressa tillbaka sen?

Nepp pinjong från 1031 ryms ej i 1030, kronhjul från 1031 ryms inte heller i 1030 då den ej har upphöjningen.

Har tyvärr aldrig plockat ur diffklumpen ur en Volvo-personbilsaxel så vet inte riktigt hur det ser ut.
Förmodligen så är skyddsplåtarna du skriver om plåtbleck med en kant som ligger mot bultskallarna, bara knacka ner kanten med lämpligt verktyg så man kommer åt skallen.
ressade på diLagerbanorna är pffen men annars är det löst, lagerbanan i diffhuset hålls fast av överfallen.
Viktigt vid återmontering att få shimsen rätt för att få korrekt lagerspel och kronhjulsspel. Shimsen sitter mellan yttre lagerbana och diffhus.

Okej, så egentligen så är den enda chansen att byta kronhjul så att jag använder 240ins kronhjul på 740diffen?

Har både shimsen från 240in och 740in, vilka bör jag använda tror du?

242 -75 m50

23 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
#6
Läste någon som skrivit att äldre 1030 har grövre splines på drivaxlarna än nyare 1030?
Stämmer det? isåfall åker jag ju på att antingen köpa andra drivaxlar eller diffklump med grövre splines?

242 -75 m50

5 686 Inlägg
1 april 2017
#7
Isvarm skrev:
Läste någon som skrivit att äldre 1030 har grövre splines på drivaxlarna än nyare 1030?
Stämmer det? isåfall åker jag ju på att antingen köpa andra drivaxlar eller diffklump med grövre splines?

Har ingen aning där.

Byter du klump så använder du shimsen från 240-axeln, då bör det bli rätt.

Ärligt talat så vore det lämpligaste att du köper dig en annan 240-axel.


23 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Isvarm skrev:
Läste någon som skrivit att äldre 1030 har grövre splines på drivaxlarna än nyare 1030?
Stämmer det? isåfall åker jag ju på att antingen köpa andra drivaxlar eller diffklump med grövre splines?

Har ingen aning där.

Byter du klump så använder du shimsen från 240-axeln, då bör det bli rätt.

Ärligt talat så vore det lämpligaste att du köper dig en annan 240-axel.

Jo jag vet, jag prövar o byta kronhjulet till 1030ins, funkar de inte då så blir de nog ny bakaxel, tack för svaren!

242 -75 m50

23 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Isvarm skrev:
Läste någon som skrivit att äldre 1030 har grövre splines på drivaxlarna än nyare 1030?
Stämmer det? isåfall åker jag ju på att antingen köpa andra drivaxlar eller diffklump med grövre splines?

Har ingen aning där.

Byter du klump så använder du shimsen från 240-axeln, då bör det bli rätt.

Ärligt talat så vore det lämpligaste att du köper dig en annan 240-axel.

*UPDATE* Efter dagens skruvning kan jag meddela att det går att få i en 1031 diff i en 1030 axel, man flyttar över kronhjulet från 1030in till 1031an, samma drivaxlar och allting. Hjälper alltid någon!
Tack för hjälpen simlar!

242 -75 m50


Sök