3301
Sök

Svetsa skärmkanter, Norrköping

199 Inlägg
10 juni 2017
Trådstartare
#41
Ja om det var en fråga så är det inget problem - och jag menar inte att frågan skulle vara obefogad. Men jag läste det som mer typ en slutsats. Som man sen kan bygga vidare resonemang på.

Vad beträffar just diesel-aggregat, så handlar även det om att hitta en lösning. Det går inte att göra för hand och vinkelslipen kräver elektricitet. Naturligtvis funderar jag då på hur man kan hitta en strömkälla. Jag har åkt runt och letat i trakterna men det finns inga bortglömda ellutag där man kan koppla in sig.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

6 137 Inlägg
10 juni 2017
#42
Hej!
Om du inte kan göra jobbet själv är enda lösningen att lämna bort...då kostar det pengar. Man svetsar och spacklar (plast) inte en skärm på en timme...jo om man gör ett hafsjobb.
Men om du ska Byta skärmar så är det inget krångligt jobb, sånt  går att fixa utan en massa verktyg /garage och är enkelt att göra.


199 Inlägg
10 juni 2017
Trådstartare
#43
Okej, låter bra. Men hur byter man skärmar?? Jag trodde att det var precis det jag var igång med nu... Jag har inte hört om nåt annat sätt.

-

Beträffande svetsningen, så är jag beredd att acceptera ett hafsjobb som kortsiktig lösning. Det enda jag är intresserad av är att svetsen ska gå hela vägen. Nåt spackel kommer inte att användas whatsoever. Varken på kort eller lång sikt. Hellre buckler i så fall. Men min tanke är snarare att smurfa på så jävla mycket material att det finns att slipa ordentligt i.  Svets-spackling skulle man väl kanske kunna kalla det.

Som sagt har jag hållit på en del med MIG. För tjugi år sen. En 30 - 40 bred svets, 1000 lång tog inte många minuter. Jag vräkte alltid på väldigt mycket, sen slipade jag eller glödgade och hamrade ut. Små grejer mest och sällan tunnare än kanske 3 mm visserligen, men jag var på väg att fatta principen. Rör man sig tillräckligt fort så brinner det inte. Som beskrivits här, så gäller det att inte låta det bli alltför varmt heller. Byt ställe medans det första kallnar. Ifall det var tunt material la jag alltid lite plåt bakom. Ofta smälte det ihop med det jag egentligen var ute efter att sammanfoga. Lite extra armering... Slipa av det värsta. Eller slipa ner hel om det inte får vara för tjockt. Jag upptäckte också, att när det är så här tunt, 2 + 2, så var det i regel bättre att svetsa direkt i den övre plåten, snarare än att hålla på i fogen. Det smälter genom.

Jag tror att jag skulle kunna göra det här själv. Och jag vet hur jag skulle lägga upp det. Problemet är att jag inte har tillgång till nån som helst utrustning eller nån som helst lokal. Det är ett jävla artilleri av prylar jag skulle behöva skaffa, och ett jävla jobb för att hitta nånstans att hållas. Och jag skulle köpa fel grejer, försätta bilen i än värre skick. Skaffa nytt, börja om... Råka på nya problem... Jag är beredd att gå genom det eländet - förutsatt att jag mot förmodan hittar en verkstad - men det är ett tieårsprojekt.

Just nu är det en massa saker som måste fixas grundligt, saker som jag måste lämna åt fackfolk. Därför är det andra saker som därför får bli gjort mer provisoriskt. Jag räknar inte med att i en handvändning få bort all rost för all framtid. Men nu färdas rost-guden i dragster på autobahn och jag i en gammal traktor genom lervällingen vid sidan av. Jag vill åtminstone bromsa rostens framfart, återta initiativet, skaffa mig lite försprång.

Jag vet inte vilka lösningar jag siktar på vad gäller framtiden. En idé är att plåta in hela jävla karossen i nåt material som inte rostar. Men jag har många andra idéer också. Därför vill jag inte måla in mig i nåt hörn, lägga tietusentals kroner på grejer som kanske måste rivas upp om ett år eller två. Vissa delar av renoveringen handlar som sagt mer om att sakta ner förfallet på ett sätt som åtminstone inte försämrar bilens allmäntillstånd.

Vad gäller den här specifika grejen med skärmarna, så har allt det som hittills gjorts bara inneburit mer arbete. Innan jag lämnade in den hade jag vissa alternativ, men nu ska jag dessutom efter bästa förmåga återställa bilen i det dåliga skick den var INNAN jag betalade för att få skärmarna fixade. För att åtminstone få till en acceptabel nödlösning. Typ att skruva på skärmar eller bara såga av kanterna och köra med helt platta sider. Och ju mer jag håller på, desto mer ställer jag tyvärr till det.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

6 137 Inlägg
10 juni 2017
#44
Hej!
Skärmarna är väl skruvade  på din bil som på de flest andra så bara att skruva bort och montera nya! -Klart enkelt!

Om man svetsar så går det inte att komma undan spackel i någon form, man kan inte lägga på "mycket svets" och sedan slipa ner, plåten slår sig alltid lite . Plastspackel eller tennspackel! Bara att välja. Men som sagt kan du inte själv så var beredd att pröjsa!


Evildan
10 juni 2017
#45
jaka54 skrev:
Hej!
Skärmarna är väl skruvade  på din bil som på de flest andra så bara att skruva bort och montera nya! -Klart enkelt!

Om man svetsar så går det inte att komma undan spackel i någon form, man kan inte lägga på "mycket svets" och sedan slipa ner, plåten slår sig alltid lite . Plastspackel eller tennspackel! Bara att välja. Men som sagt kan du inte själv så var beredd att pröjsa!

Det är väldigt ovanligt med skruvade skärmar av den typ som TS vill ha hjälp med. På äldre bilar som VW typ 1 och SAAB 96 är dom skruvade.

6 137 Inlägg
10 juni 2017
#46
Hej!
Hur sitter skärmarna fast? -Svetsade?
Senast redigerat av jaka54 (11 juni 2017)


Evildan
10 juni 2017
#47
jaka54 skrev:
Hej!
Hur sitter skärmarana då fast? -Svetsade?

Självklart, precis som på din TT och Avant.

199 Inlägg
10 juni 2017
Trådstartare
#48
Ja alltså... Dom är ju en del av bakre sid-plåten och taket. Varit inne på att såga längs övre falsen, en dryg decimeter under fönstret. Kändes enklare att ha en spikrak linje att förhålla sig till, men min mekaniker sa att det skulle bli ett mycket större och svårare projekt att byta så mycket. Enklare ju mindre man byter. Det var innan han avslöjade att hans vision var att... ja typ limma fast det fräscha materialet. Så med facit i hand borde jag naturligtvis ha bytt hela siderna. Eller ännu bättre: Kapa direkt under fönstrena, då hade jag kunnat ha en skarv mot taket bara, och så kunde bakplåtarna ha fått vara egna enheter. Osynligt skruvade samt utbytbara.

-

Förtydligande: Jag är inte ute efter att få hjälp med skruvade skärmar eller med att få skärmarna skruvade. Jag startade tråden i hopp om hjälp att få dom svetsade. Men eftersom det tydligen inte är möjligt, så bad jag om hjälp med att få bort dom nya skärmkanterna. Återställa bilen i det skick den var innan min mekaniker 'lagade' den. Betala för att ta bort det jag redan betalt honom en massa för att göra... Kunna börja om alltså

Att skruva dit skärmkanterna är som sagt det enda alternativ jag kan se. Det är därför jag siktat in mig på den lösningen. Enbart därför.

Och hur det än ska göras: Skärmarna kommer inte att spacklas. Att plåten slår sig och att det blir lite vågigt kan jag leva med, men nån plast ska jag inte ha. Tanken är ju att karossen på sikt ska få vara plåtren med bara klarlack.

Möjligen väljer jag att klä in hela utsidan med rostfri plåt, så får det gamla vittra sönder bäst det vill under det. Det blir drygt tjugi kilos extra vikt, men det står jag ut med. Och för att minska vikten något, har jag funderat på att först såga bort så mycket som möjligt av nuvarande kaross. Bara spara lagom så att det finns nåt att fästa det nya materialet i.
Senast redigerat av Svento (10 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

6 137 Inlägg
11 juni 2017
#49
Hej!
Jaha! Du snackar om bakre skärmarna!
Att skruva fast en "plåtbit" på skärmarna istället för att laga med svets är inget alternativ tycker jag. Det brir aldrig bra! Frågan är vilken kvalitet på reparationen du är ute efter. -Minns själv när farsan lagade en framskärm på sin SAAB 96:a någon gång på början av sjuttitalet...med tidningspapper.
Det finns massor att firmor som kan hjälpa dig att laga/svetsa skärmarna , spackla med plast eller tenn ,men det kommer att kosta! Det är ingen som gör sånt här gratis. Räkna med en kostnd på 15000-20000:-
-Om du inte gör jobbet själv förstås.


199 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#50
Självklart är skruvade skärmar ett alternativ. Vad ska jag annars göra? Köra runt med kanter som rostar bort centimeter för centimeter?

Än en gång, beträffande kvalitet: Jag är ute efter en snabb tillfällig lösning. Värme-relaterade buckler i plåten är inget som helst problem. Om nån hantverkare påstår att det inte går att göra en sån sak billigare än 15 000 vet jag att han endera är en samvetslös kvacksalvare eller bara en inkompetent och självgod idiot.

Det börjar kännas lite halv-jobbigt att skriva det här nu, men eftersom det tydligen inte har framgått: DET SKA INTE SPACKLAS.

Det börjar kännas lite halv-jobbigt att skriva det här nu, men eftersom det tydligen inte har framgått: JAG VET INTE NU HUR JAG VILL HA SAKER PÅ SIKT. ALLTSÅ VILL JAG BARA LÖSA SAKEN PROVISORISKT.

2000 kr skulle vara rimligt för det jag vill gjort. Jag har hittat nån som säger sig kunna göra det för max 3 000. Det känns okej, och det är vad som kommer att bli lösningen så småningom. Men i nuläget har jag blivit så dränerad av allt som ska tas om från början, att inte heller det är möjligt. Därför kommer jag att skruva fast skärmarna. Det är inte nödvändigtvis nån dålig lösning. Som vi konstaterat är framskärmarna skruvade på typ alla bilar - fungerar det fram fungerar det bak. När folk breddar så är extra-materialet (plast visserligen) ofta skruvat. Och på gamla bilar med bulliga skärmar är det standard att dom är skruvade.

Och eftersom det dessutom i det här fallet som sagt ska bli fullt synliga skruvar, så lär det ju bli betydligt snyggare än vanliga typer av montering. Så det är ändå en typ av nödlösning som jag gärna vill pröva. Men det är naturligtvis fortfarande ett olöst problem hur jag ska tillverka skärmkanterna i fråga utan verktyg.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

2 250 Inlägg
12 juni 2017
#51
Jaaaa... Det går tydligen att måla in sig i ett hörn.

3 121 Inlägg
12 juni 2017
#52
Köp hela skärmar istället för skärmkanter. Lämpligtvis begagnade från ett någorlunda rostfritt exemplar, kanske till och med i rätt kulör.

Det här är bara pinsamt. Varför ska man tennspackla en bil man inte har råd att sköta. Be en lack- och riktverkstad svetsa på de nya skärmkanterna annars och lacka. Kostar runt 5000kr.
Senast redigerat av viccoA (12 juni 2017)


199 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#53
Ja som sagt var det precis det som var min idé, att byta hela skärmarna. Att både skära och svetsa längs en rak fals i stället. Och dessutom få på mer friskt material.

Det var min mekaniker som sa att det skulle bli svårare att byta så stora stycken. Men som sagt visste jag inte då att han hade bestämt att jag ville ha skärmarna limmade på plats i stället för svetsade.

Och som sagt: det som dränerat budgeten är till stor del att jag fått betala för en massa saker tre - fyra gånger. Först när han han gjort tvärt emot vad jag UTTRYCKLIGEN sagt, sen för att återställa till den usla standard sakerna var i innan - för att slutligen få det gjort så som jag ville. Fast dåligt... Så att jag i slutändan ändå ska försöka lista ut hur jag ska kunna göra det själv. Så köpa på mig en massa grejer. Och som sagt - tyvärr - ofta förstöra en massa för att jag inte vet hur man gör.

-

Jag vet inte om jag uttryckt mig otydligt, jag kanske trodde att just den här detaljen var helt självklar: Anledningen till att jag postar fråger på internet är att det är en massa saker som jag inte vet nånting om. Annars skulle jag liksom inte ha nån anledning att alls fråga. Men jag jag vet inte om det är nån oskriven regel att man inte ska fråga om saker som man inte redan är expert på...

Hur som helst, vissa moment tangerar ändå saker man faktiskt vet lite om och/eller har lite praktisk erfarenhet av. Och då kanske man inte utan vidare blir helt tillfreds med ett svar som utifrån det man vet - eller tror -verkar ologiskt. Eller att få svar på tvåhundra andra saker som man inte alls frågat om. Och så framstår man antagligen som tjatig, otacksam och tjurskallig när man gång på gång påpekar vad frågan gällde.

Ergo: jag har har inget principiellt emot exempelvis plast-spackling, och jag har inget emot att diskutera ämnet. Men det är inte det jag frågar om nu i just det här specifika sammanhanget.
Senast redigerat av Svento (12 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

3 121 Inlägg
12 juni 2017
#54
För att kunna hjälpa dig bättre;

Lägg ut några bilder på bilen så som den står nu på skärmarna och översiktligt, är det lättare att hjälpa.


199 Inlägg
13 juni 2017
Trådstartare
#55
Jag ska försöka göra mig tillfälle. Men jag vet inte om det skulle bidra så mycket. Dom ser ut som typ alla såna bakre sidplåtar. Själva skärmkanten plus nån knapp decimeter till. 'Nästan helsvetsade', d v s ett tappert men ofullständigt försök.

Gällande VAD som skulle göras rådde egentligen aldrig några tveksamheter. Jag ville ha dom ordentligt, fullständigt svetsade. Jag var bara ute efter om det fanns nån här på forumet som kunde göra det rimligt billigt. Eller åtminstone slipa bort dom så att det går att börja om.

Men sen dess har det bara blivit mer och mer kostnader knutna till skärmarna, så jag börjar känna att jag ger upp nu. Funderar därför på om jag ska pröva att bocka till egna och i så fall alltså skruva fast dom. Jag har hittat 0,7 mässings-plåt för nån femhundra-lapp som skulle räcka till båda bakskärmarna. Gör jag dom av 1,0 aluminium kan jag komma undan med hälften. Rostfritt skulle bara vara marginellt dyrare.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 juni 2017
#56
Du kommer inte kunna arbeta i rostfritt, det är för hårt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 250 Inlägg
13 juni 2017
#57
Du får skaffa dig ett "Engelskt hjul". Då har du något att fördriva tiden med.

Tanken med en bil är väl i de flesta fall att åka med en bil?

Är väl inte mycket att krångla med... byt skärmar eller svetsa på nåt. Bilar varar ju inte så länge.

2 250 Inlägg
13 juni 2017
#58
Du får skaffa dig ett "Engelskt hjul". Då har du något att fördriva tiden med.

Tanken med en bil är väl i de flesta fall att åka med en bil?

Är väl inte mycket att krångla med... byt skärmar eller svetsa på nåt. Bilar varar ju inte så länge.

199 Inlägg
14 juni 2017
Trådstartare
#59
Meaganeowner skrev:
Du får skaffa dig ett "Engelskt hjul". Då har du något att fördriva tiden med.

Tanken med en bil är väl i de flesta fall att åka med en bil?

Är väl inte mycket att krångla med... byt skärmar eller svetsa på nåt. Bilar varar ju inte så länge.

Skönt att återknyta till själva ämnet. Det var just det min fråga gällde, inget av allt det där andra.

Jag ville ha skärmkanterna svetsade, och undrade om nån hade nåt tips om vart man kan kan vända sig för att få det gjort till rimligt pris. Men som jag förstått det av svarena så går det inte att få skärmarna fixade. Så frågan är väl sen länge besvarad?

Men än en gång: 'byt skärmar' respektive 'svetsa på nåt'... Vad är skillnaden? Är inte det att byta skärmar just att svetsa på nåt?
Senast redigerat av Svento (14 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl

199 Inlägg
14 juni 2017
Trådstartare
#60
caromania skrev:
Du kommer inte kunna arbeta i rostfritt, det är för hårt.

Det beror på lite olika omständigheter bortsett från materialets tjocklek. Skulle jag få möjlighet att hetta upp till smides-temperatur vore det inte helt hopplöst. Om plåten jag grejar med har nåt så när rätt form från start, underlättar också mycket.

Men naturligtvis skulle mässing eller ren koppar vara att föredra rent visuellt - och dessutom betydligt mer behagligt att trilskas med - men det är typ dubbelt så dyrt. Jag har visserligen en del mässings-plåt redan, så det är ju också en fråga om VAD jag väljer att använda det ena och det andra materialet till. Om jag tar rostfri hålplåt till exempelvis spark-låderna, frigör jag ju en massa mässing till skärmar och annat.

Så kommer jag att ha krom-kanter fram, så rostfritt bak skulle se mer konsekvent ut. Men det finns ju olika varianter. Exempelvis att jag sätter krom-kanter även på dom bakre mässings-skärmarna, alternativt att jag bockar till mässings-dekorationer även till dom främre. Det visar sig. Roligare att välja mellan flera bra alternativ - som dessutom kan ändras - än att tvingas välja mellan diverse onda ting.

Vilket alternativ jag landar i, kommer nog att styras av vad som visar sig rimligt rent hantverks-mässigt. Även om rostfritt inte är helt omöjligt, så är det tröttsamt att smurfa med. Bara en sån sak som att klippa sig igenom en dryg meter med plåt-saxen...
Senast redigerat av Svento (14 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl


Sök