10 juni 2017
Trådstartare
Okej, låter bra. Men hur byter man skärmar?? Jag trodde att det var precis det jag var igång med nu... Jag har inte hört om nåt annat sätt.
-
Beträffande svetsningen, så är jag beredd att acceptera ett hafsjobb som kortsiktig lösning. Det enda jag är intresserad av är att svetsen ska gå hela vägen. Nåt spackel kommer inte att användas whatsoever. Varken på kort eller lång sikt. Hellre buckler i så fall. Men min tanke är snarare att smurfa på så jävla mycket material att det finns att slipa ordentligt i. Svets-spackling skulle man väl kanske kunna kalla det.
Som sagt har jag hållit på en del med MIG. För tjugi år sen. En 30 - 40 bred svets, 1000 lång tog inte många minuter. Jag vräkte alltid på väldigt mycket, sen slipade jag eller glödgade och hamrade ut. Små grejer mest och sällan tunnare än kanske 3 mm visserligen, men jag var på väg att fatta principen. Rör man sig tillräckligt fort så brinner det inte. Som beskrivits här, så gäller det att inte låta det bli alltför varmt heller. Byt ställe medans det första kallnar. Ifall det var tunt material la jag alltid lite plåt bakom. Ofta smälte det ihop med det jag egentligen var ute efter att sammanfoga. Lite extra armering... Slipa av det värsta. Eller slipa ner hel om det inte får vara för tjockt. Jag upptäckte också, att när det är så här tunt, 2 + 2, så var det i regel bättre att svetsa direkt i den övre plåten, snarare än att hålla på i fogen. Det smälter genom.
Jag tror att jag skulle kunna göra det här själv. Och jag vet hur jag skulle lägga upp det. Problemet är att jag inte har tillgång till nån som helst utrustning eller nån som helst lokal. Det är ett jävla artilleri av prylar jag skulle behöva skaffa, och ett jävla jobb för att hitta nånstans att hållas. Och jag skulle köpa fel grejer, försätta bilen i än värre skick. Skaffa nytt, börja om... Råka på nya problem... Jag är beredd att gå genom det eländet - förutsatt att jag mot förmodan hittar en verkstad - men det är ett tieårsprojekt.
Just nu är det en massa saker som måste fixas grundligt, saker som jag måste lämna åt fackfolk. Därför är det andra saker som därför får bli gjort mer provisoriskt. Jag räknar inte med att i en handvändning få bort all rost för all framtid. Men nu färdas rost-guden i dragster på autobahn och jag i en gammal traktor genom lervällingen vid sidan av. Jag vill åtminstone bromsa rostens framfart, återta initiativet, skaffa mig lite försprång.
Jag vet inte vilka lösningar jag siktar på vad gäller framtiden. En idé är att plåta in hela jävla karossen i nåt material som inte rostar. Men jag har många andra idéer också. Därför vill jag inte måla in mig i nåt hörn, lägga tietusentals kroner på grejer som kanske måste rivas upp om ett år eller två. Vissa delar av renoveringen handlar som sagt mer om att sakta ner förfallet på ett sätt som åtminstone inte försämrar bilens allmäntillstånd.
Vad gäller den här specifika grejen med skärmarna, så har allt det som hittills gjorts bara inneburit mer arbete. Innan jag lämnade in den hade jag vissa alternativ, men nu ska jag dessutom efter bästa förmåga återställa bilen i det dåliga skick den var INNAN jag betalade för att få skärmarna fixade. För att åtminstone få till en acceptabel nödlösning. Typ att skruva på skärmar eller bara såga av kanterna och köra med helt platta sider. Och ju mer jag håller på, desto mer ställer jag tyvärr till det.
Burning rage within my soul, head is just an empty bowl