3182
Sök

Förebyggande underhåll luftkonditionering/AC. (rengöring, byta gas och olja) Ska man göra det?

22 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
Hej

Fick medelande från Renault att de tycker att man ska rengöra AC:n en gång om året. Bör man det eller är det ytterligare ett påhitt för dem att tjäna lite extra pengar?

De tycker dessutom att man vartannat år ska byta ut gasen, fylla på olja och trycktesta AC:n. Är det något som behövs?

Forummoderator
18 012 Inlägg
17 maj 2017
Så länge den inte luktar illa när AC går igång så tycker jag inte du behöver "service". Nu är det så att alla AC i bilar läcker gas. Detta beror på konstruktionen i bilar. Men det brukar ta 6-10 år innan den slutar fungera på grund av  lågt tryck. Då ska man fylla på. Kostar cirka 1200:- Och det ska man göra omedelbart!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
17 maj 2017
Hybridsmurfen skrev:
Så länge den inte luktar illa när AC går igång så tycker jag inte du behöver "service". Nu är det så att alla AC i bilar läcker gas. Detta beror på konstruktionen i bilar. Men det brukar ta 6-10 år innan den slutar fungera på grund av  lågt tryck. Då ska man fylla på. Kostar cirka 1200:- Och det ska man göra omedelbart!

40g läckage per år är OK

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
17 maj 2017
Vill du att den ska fungera problemfritt så helt klart.  det dom kallar service är i stort sätt att tömma systemet och fylla upp det igen.  för något annat gör man ej.
fördelen är att du har rätt mängd gas hela tiden upptäcker problem tidigare om det fattas en del gas

Ett tapp på gas har man alltid det går inte att komma ifrån.   men för varje gram mindre gas ju sämre kyler anläggningen så helt klart värt det om man har råd.  För vad så säker ac kyler tills den dagen det är varmt då visar det sig att gasmängden är så låg att systemet slår ifrån  så fungerar karma smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 012 Inlägg
18 maj 2017
Bra att tråden kom upp. Nog dags att fylla vår ena bil. Den blir kall men det tar en stund jämfört med den som fylldes förra året.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

161 Inlägg
20 maj 2017
Märkte igår att AC:n inte kyler alls på Priusen. Bilen är ju några år så jag håller tummarna för att det bara är en påfyllning som behövs.

Evildan
20 maj 2017
Juggen1988 skrev:
Märkte igår att AC:n inte kyler alls på Priusen. Bilen är ju några år så jag håller tummarna för att det bara är en påfyllning som behövs.

Jag hjälpte för några år sedan en herre med det problemet i hans Prius genom att trycka på knappen AC och sedan på AUTO och vips började temperaturen i kupén sjunka. Nu tror jag inte det är det problemet du har utan din behöver säkert en service. Det är hur som helst väldigt sällsynt att kompressorn går sönder.

Sök