2549
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

6 633 Inlägg
24 maj 2017
#121
69Camino skrev:
Sedär, en kandidat:-) även om det inte var enbart el. Men 140 pållar å husvagn är den nog ganska trött. Men visst, det finns kandidater.

140 hk funkar nog bra, däremot 265 Nm kanske är lite.. ?

De/Dem

Muttley
24 maj 2017
#122
Djo skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:

Och vad räknar du som säker omkörning ? med 90hk diesel lär omkörning vara bra seg kört dieslar på runt 115 och dom står ju stilla i princip.

Att inte växla ner vid omkörning är rätt dumt också för att seg dra en omkörning är dumt bättre peta ner och stämpla fullt så är man om sölkorven/arna snabbt och smidigt även om jag inte heller behöver växla ner så gör man det för säker och snabb omkörning.

Kommer hur som aldrig gå ner mig och skaffa något med mindre än 200 kusar under huven som bruksbil.

Jag räknar en säker omkörning som att man inte har mötande för nära, som majoriteten har när de kör om vare sig de har 10 eller 300 hästar.
Att växla ner på min bil gör den bara orkeslös då den varvar upp för mycket och tappar orken, jag syftar på 80 vägar som de är som mest i mina trakter och de räcker gott.  Då ligger den på 2000 varv och 2500 vid omkörning i säker stabil omkörning. Behöver jag växla ner på min omkörning så skiter jag hellre i det, jag har inte bråttom utan kör i tid.
De kan man inte göra med många bensinare med fler hästar.   Volvo v70n med 140 hk som exempel.

Jag är troligtvis mättad med körning och finner de inte så intressant som många att ha stor motor,  uppskattar mer att man ska åka någorlunda bekvämt i helt ok inredning och säkert.

Jag tänkte nog som dig innan jag blev sönderkörd inom taxi.   
Har även kört RR hoj men fann de helt värdelöst obekvämt smile

Självklart är det så, Men med mer häst behöver man inte ha lika långt till mötande vilket är skönt, För i mina trakter är det mycket kurviga vägar 80km/h men folk är livrädda för kurvor, Sen att jag oftast liger något över hastighets begränsningen är en annan sak. Men roligt köra på kurviga vägar smile

Men ja jag vill också åka bekvämt och ha trevlig inredning, Säkert är också en bonus, mysigt med hoj vet dock att jag är för gasglad för att ha en själv, skulle sluta illa säkert.

V70 140hk är tråkig som fasen därför jag köpte en 2,4T som det händer lite med när man gasar iallafall wink

Aha ja jag vet dom som kör budbil å lastbil dom har också tröttnat på å köra bil.

Har din bil sådan utväxling och motorkaraktär förstår jag att du ogärna gasar och växlar ner.

Vi har mest raka vägar, och man är ju van vid de så man vet var man ska köra om smile    Om jag kör tex i dalarna så tar jag de likväl bara lugnt för att se mig omkring.

Hoj var kul i början, men i med man dels inte hittade någon utan självmordstankar att köra med och dels för de tog massor av tid så svalnade det smile

Jag är själv förvånad över hur pass stark den till trots sin lilla motor är, trodde själv när jag köpte den att den skulle vara ett helvete vid omkörningar men den överraskade mig positivt.
Jag har haft en del bilar med v6 innan och de var helt klart mycket snabbare vid acceleration men de kostade ett par gånger med i drift med.

1 510 Inlägg
24 maj 2017
#123
KenthIJ skrev:
trubbelturbo skrev:
69Camino skrev:
Hur många kör husvagnssemester med elbil????

Endast de som har råd med en Tesla Model X, mig veterligen den enda elbilen idag som går att få med dragkrok smile

KIA Niro går väl att få med dragkrok och den beräknas väl få dra ca 1.300kg

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … id-336441/

http://www.vibilagare.se/test/biltester … -niro-2016

http://www.expressen.se/motor/biltester … ktigt-bra/

http://www.bytabil.net/test-kia-niro-hy … ardagsbil/

http://www.dn.se/ekonomi/motor/bekvam-o … r-mersmak/

http://m3.idg.se/2.1022/1.670487/test-kia-niro

etc

Hybrid ja, finns en hel drös med dragkrok, tom. Toyota Prius har ju dragkrok numera, men rena elbilar tror jag att Tesla är den enda.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 578 Inlägg
24 maj 2017
#124
trubbelturbo skrev:
KenthIJ skrev:
trubbelturbo skrev:

Endast de som har råd med en Tesla Model X, mig veterligen den enda elbilen idag som går att få med dragkrok smile

KIA Niro går väl att få med dragkrok och den beräknas väl få dra ca 1.300kg

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … id-336441/

http://www.vibilagare.se/test/biltester … -niro-2016

http://www.expressen.se/motor/biltester … ktigt-bra/

http://www.bytabil.net/test-kia-niro-hy … ardagsbil/

http://www.dn.se/ekonomi/motor/bekvam-o … r-mersmak/

http://m3.idg.se/2.1022/1.670487/test-kia-niro

etc

Hybrid ja, finns en hel drös med dragkrok, tom. Toyota Prius har ju dragkrok numera, men rena elbilar tror jag att Tesla är den enda.

Missade det. Var inte tillräckligt observant där. Ber om ursäkt

1 510 Inlägg
24 maj 2017
#125
KenthIJ skrev:
trubbelturbo skrev:

Hybrid ja, finns en hel drös med dragkrok, tom. Toyota Prius har ju dragkrok numera, men rena elbilar tror jag att Tesla är den enda.

Missade det. Var inte tillräckligt observant där. Ber om ursäkt

Absolut ingen fara! smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 028 Inlägg
29 maj 2017
#127
Bill_Bull skrev:
http://www.gd.se/opinion/insandare/ladda-elbilen-hemma-da-blir-det-dyrt

Den snubben har nog rökt svamparna istället för att steka de som brukligt. Vilket även avspeglar sig i svaren. Det finns folk till allt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 510 Inlägg
29 maj 2017
#128
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 028 Inlägg
29 maj 2017
#129
trubbelturbo skrev:
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Onekligen en intressant artikel som ska källskådas så småningom. De nämner inget om att batterierna kan återvinnas till hög grad? Eller missade jag det?

På tal om Tesla... Försökte köra ifrån en sådan idag på motorvägen. Glöm det... Då satt jag ändå i Corvetten :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 maj 2017
#130
All industri släpper såklart ut skit. Ekvationen mellan elbilar och bilar som drivs av fossila bränslen kommer nog aldrig lösas då olika läger envist hävdar sin sak som den korrekta. Däremot inser ju alla att de fossila bilarna har en begränsad framtid. Sedan är ju frågan om elbilarna är den bästa lösningen?

Vad kan man gör som Svensson då? Ja, de som aktivt köper hybrider/miljöbilar etc ska ju självklart applåderas. Att minimera sitt körande är ju absolut den bästa metoden för att minska egna utsläpp.

Personligen äger jag ingen miljöbil nu men jag kommer med största sannolikhet byta till en hybrid nästa gång. Däremot försöker jag handla närproducerat, jag reser ytterst lite med flyg och håller mig i Sverige på semestrarna. I familjen försöker vi även välja vegetarisk mat en gång per vecka minst och vi är maniska återvinnare/sopsorterare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
29 maj 2017
#131
trubbelturbo skrev:
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Ja, där ser man. Inte är det konstigt att man hellre kör bilar som låter och drivs på farliga vätskor. Billigare och roligare. Åker i princip gratis i gammvolvon, blir måånga tusen mil innan man kommit upp i kostnaden av vad en elbil kostar.

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 028 Inlägg
29 maj 2017
#132
_Blue_Speed_ skrev:
trubbelturbo skrev:
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Ja, där ser man. Inte är det konstigt att man hellre kör bilar som låter och drivs på farliga vätskor. Billigare och roligare. Åker i princip gratis i gammvolvon, blir måånga tusen mil innan man kommit upp i kostnaden av vad en elbil kostar.

Aj då. Nu spårar nog tråden ur igen. Men jag & Mack håller koll! Den får spåra ur en smula. Inga kommentarer i övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 maj 2017
#133
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
trubbelturbo skrev:
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Ja, där ser man. Inte är det konstigt att man hellre kör bilar som låter och drivs på farliga vätskor. Billigare och roligare. Åker i princip gratis i gammvolvon, blir måånga tusen mil innan man kommit upp i kostnaden av vad en elbil kostar.

Aj då. Nu spårar nog tråden ur igen. Men jag & Mack håller koll! Den får spåra ur en smula. Inga kommentarer i övrigt.

Kommentarer är nog egentligen överflödiga?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 maj 2017
#134
_Blue_Speed_ skrev:
trubbelturbo skrev:
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Ja, där ser man. Inte är det konstigt att man hellre kör bilar som låter och drivs på farliga vätskor. Billigare och roligare. Åker i princip gratis i gammvolvon, blir måånga tusen mil innan man kommit upp i kostnaden av vad en elbil kostar.

Hahaha...humor.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 633 Inlägg
29 maj 2017
#135
Vilka resurser det kostar att tillverka miljöbil är ointressant!
Vad den (inte) släpper ut är intressant! Det är DÄR miljöförstöringen är.

#Politiktänk
Senast redigerat av xXSammy (29 maj 2017)

De/Dem

Forummoderator
26 360 Inlägg
29 maj 2017
#136
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
trubbelturbo skrev:
Den här rykande färska artikeln känner jag att jag vill dela med mig av, intressant.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batte … gt-481493/

Ja, där ser man. Inte är det konstigt att man hellre kör bilar som låter och drivs på farliga vätskor. Billigare och roligare. Åker i princip gratis i gammvolvon, blir måånga tusen mil innan man kommit upp i kostnaden av vad en elbil kostar.

Aj då. Nu spårar nog tråden ur igen. Men jag & Mack håller koll! Den får spåra ur en smula. Inga kommentarer i övrigt.

Självfallet håller mina ögon i nacken koll även i den här tråden.
Ber därför alla att hålla i sig i mattan och vara snälla mot varandra. Vet att ni kan!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 maj 2017
#137
xXSammy skrev:
Vilka resurser det kostar att tillverka miljöbil är ointressant!
Vad den (inte) släpper ut är intressant! Det är DÄR miljöförstöringen är.

#Politiktänk

I en enligt vissa "perfekt värld" så skulle fordonstillverkningen alltså helt upphöra? Nu kommer det ju sannolikt inte bli så och då torde det vara bättre att sluta vara beroende av fossila bränslen? Om det nu säljs 70-80miljoner bilar per år (77 miljoner 2016) så är det väl bättre att de som släpper ut koldioxid fasas ut? Om 20-30 år kommer bilarna inte släppa ut något alls förutom vid produktionen, (bortsett från den procent äldre bilar som kanske lever vidare) och den totala globala miljöpåverkan kommer ju då att minska.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 633 Inlägg
29 maj 2017
#138
caromania skrev:
xXSammy skrev:
Vilka resurser det kostar att tillverka miljöbil är ointressant!
Vad den (inte) släpper ut är intressant! Det är DÄR miljöförstöringen är.

#Politiktänk

I en enligt vissa "perfekt värld" så skulle fordonstillverkningen alltså helt upphöra? Nu kommer det ju sannolikt inte bli så och då torde det vara bättre att sluta vara beroende av fossila bränslen? Om det nu säljs 70-80miljoner bilar per år (77 miljoner 2016) så är det väl bättre att de som släpper ut koldioxid fasas ut? Om 20-30 år kommer bilarna inte släppa ut något alls förutom vid produktionen, (bortsett från den procent äldre bilar som kanske lever vidare) och den totala globala miljöpåverkan kommer ju då att minska.

jo det är bättre om bilarna i sig släpper ut "noll", däremot kommer alltid folk gnälla om att det som redan är tillverkat är "miljövänligare". Vad nu inte den bilen kostade miljömässigt att tillverka jämnt emot idag?

De/Dem

Evildan
29 maj 2017
#139

10 164 Inlägg
29 maj 2017
#140
xXSammy skrev:
caromania skrev:
xXSammy skrev:
Vilka resurser det kostar att tillverka miljöbil är ointressant!
Vad den (inte) släpper ut är intressant! Det är DÄR miljöförstöringen är.

#Politiktänk

I en enligt vissa "perfekt värld" så skulle fordonstillverkningen alltså helt upphöra? Nu kommer det ju sannolikt inte bli så och då torde det vara bättre att sluta vara beroende av fossila bränslen? Om det nu säljs 70-80miljoner bilar per år (77 miljoner 2016) så är det väl bättre att de som släpper ut koldioxid fasas ut? Om 20-30 år kommer bilarna inte släppa ut något alls förutom vid produktionen, (bortsett från den procent äldre bilar som kanske lever vidare) och den totala globala miljöpåverkan kommer ju då att minska.

jo det är bättre om bilarna i sig släpper ut "noll", däremot kommer alltid folk gnälla om att det som redan är tillverkat är "miljövänligare". Vad nu inte den bilen kostade miljömässigt att tillverka jämnt emot idag?

Om vi tar en elbil av idag mot en bensinbil av idag så släpper elbilens tillverkning ut betydligt mera det måste vi vara överens om ?

Äldre bilar hade mindre plast = bättre för miljön men då hade vi andra utsläpp som var mindre miljövänliga somn bly färg och tungmetaller när saker kromades.

Hur som en bil som redan är tillverkad har redan släppt ut sitt under sin produktion, Om vi inte skulle göra nya bilar skulle utsläppen för biltillverkningen försvinna, problemet så är att folk vill ha nya bilar för det är så mäniskan är många gånger.

Sen tror jag att elbilarnas tillverknings utsläpp kan minskas rejält när utvecklingen går framåt, Hur tillvida elbilen är framtiden eller ej kan ju diskuteras i evigheter men jag tror mer på att gå framåt med vätgasen men det är jag det.

Sen skulle det ju vara synd sluta tillverka bilar hur många miljarder människor världen över skulle inte bli arbetslösa och sen skapar det nya problem. och sen vill vi ju ha bilar på väggarna,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök