Hej Forden 74.
Är du bekant med begreppet interferens?
Inte det som förekommer i ishåcki(eller hur det nu stavas).
Interferens kallas det när 2 eller flera vågrörelser samverkar.
Om du tänker på att akersvallet från en viss motorbåt i en viss hastighet uppgår till en viss våghöjd.
Då två lika motorbåtar kör bredvid varandra i samma hastighet så blir aktersvallet mycket högre mellan båtarna - kanske dubbel våghöjd eller mer.
De flesta mekaniska saker har en viss egen- eller självsvängning, även kallad kritisk frekvens.
D v s då fler "småfrekvenser", som var för sig är försumbara, samverkar till hög svängningsamplitud.
Det här är något som biltillverkarna lägger ner mycket energi på att bekämpa. *)
Vissa bilar har egendomliga metallklumpar på olika ställen, växelstänger, drivaxlar eller hjulupphängningar.
Så gott som varje biltillverkare rekommenderar ett visst däck och att däcket ska ha ett visst lufttryck.
Jag har i ett flertal fall råkat ut för vibrationer på bilar vid hastigheter runt 70 - 80 km/t då jag bytt till andra däck med annan ytterdiameter.
Har låtit balansera om de nya däcken och samtidigt med gummigubben kollat fälgarna om de är orunda eller skeva eller har egen obalans tomma.
Så läste jag för ett drygt decennium sedan på ett USA-forum, ja jag hade en amerikansk bil då, att man kan experimentera med olika lufttryck för att "komma över" den kritiska egensvängningen.
Beväpnad med en ARB 12 volt kompressor, lufttrycksmätare och GPS(för att kunna avläsa exakt hastighet) uppsökte jag en lågt trafikerad men fin väg(som hamnat i skuggan av den nya motorvägen).
Efter lufttrycksjusteringar några gånger var, de däcksrelaterade, vibrationerna eliminerade.
På en annan bil, utan styrdämpare, fick jag "dödsvobbling" som nästan helt kunde avlägsnas med hjälp av olika lufttryck.
Det är således inte utan anledning biltillverkarna rekommenderar ett visst däck och ett visst tryck.
*) Ford missade helt då man introducerade V4-motorn i lilla framhjulsdrivna Taunusen på 60-talet.
Taunusen hade flera kritiska frekvenser som var så allvarliga att modellen lades ner.
Samma motor i Saab 95/96/97 gick nästan helt utan vibrationer.
Blev du något klokare?