Catterna är hela, även lambdorna är det inget fel på, enligt nissan verkstaden iaf.
Varit in på ombesiktning, efter lagat ett litet hål i avgassystemet(helt tätt nu) och varmkört utav helvete, nu ser värdena ut såhär:
CO 9.9(0.5)
CO 2500 0.0(0.3)
HC 125(100)
Lambda 0.99(1.03)
Lambda-värdet visar att den går lite fett.
Även haft lös tomgångsmotorn igen flera gånger, vridit på nyckeln och sett att den verkar gå fram och tillbak som den ska (är iof enda jag sett men
) Är isf om de är skit i själva "ventilhuset" som tomgångsmotorn sitter på, det har jag inte haft lös för den sitter så jävligt till...
Även rengjort luftspjället.
Har haft in den på verkstan igen för ny felsökning, dom hittar inga felkoder eller synliga fel, de enda dom kunde tänka sig nu var att styrboxen till insprutningen blivit knasig, är det vanligt? Nån som råkat ut för de?
Värdena är ENDAST dåliga på tomgång, när man varvar upp är värdena klockrena. Den går även finfint i övrigt.
Bör sägas att jag har ett litet missljud från kamkedjan. Tänkte mest på att jag läste nånstans om "crankshaft(betyder?) position sensor" som indirekt styr tomgångsmotorn tydligen. Nån som har erfarenhet om det?
Nån som kan komma med ett riktigt dräpar tips så jag får nån ordning på det här?
14 dar kvar till körförbud... Blir så less när inte ens verkstadshelvetet vet vad som är fel....