3377
Sök

HJÄLP! höga tomgångs avgasvärden

13 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
Okej, fick dåligt med svar på förra inlägget så nu redigerar jag om de.

Nissan primera 2.0 -00, motor SR20DE
Mil ca 14500
Servad för ca 500mil sen, olja oljefilter, luftfilter och stift.
Inga modifikationer vad jag vet om.
Nissan fick inga felkoder. Lambdasonderna är okej.

Gick inte igenom besiktigten, högt CO 6.8(0.5) och HC 170(100) värde. Lambda 1.03(0.97-1.03)

Är så att den är lite orolig på tomgången, ligger vid ca 800 varv, men ibland vill den nästan till att dö(ibland stannar den t o m), händer även när man frikopplar. Händer bara när den har blivit varm.
Provade spruta 5-56 i tomgångsmotorn idag samt rengjorde lite med tops, fick för mig de blev lite bättre. Nu går den bara ner till ca 4-500varv ibland på tomgången, stannar aldrig, och när man frikopplar mellan växlingarna kändes helt okej. Så jag är väldigt lur om att tomgångsmotorn är skitigt, måste nog prova att ta isär den och rengöra ordentligare.

Nån som har nåt annat tips vad de kan va?
Och till den egentliga frågan,
Påverkar en trasig tomgångsmotor AVGASVÄRDENA? Lägg märke till att CO 2500 var godkännt(0.2 fick va 0.3).
Senast redigerat av zetar (23 januari 2007)

13 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#2
*bump*

199 Inlägg
14 januari 2007
#3
Är inte bra på att tyda vad olika avgasvärden betyder, men är katten hel?


Forummoderator
26 351 Inlägg
21 januari 2007
#4
Det är säkert inte det, men jag flikar in det i alla fall.

Hondan jag hade - Civic 1.5 16.v - fick ungefär samma problem.
Värdena var alldeles för höga och tomgången var hög i tid och otid.
Plus att det luktade illa när man blåste om andra, som man fick höra
under konversationer efteråt.

Felet var min "single-point-förgasare" som läkte bränsle invärtes på
nåt vis. Fråga mig inte. Är inte kunnig.
En sån från skroten och bilen gick som ny.

Jag bytte lamdasond och bränsleinsprutningsrelä utan att det blev bättre
innan den blev inskickad hos verkstaden.

Som sagt. Säkert inte det...men man vet aldrig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 723 Inlägg
21 januari 2007
#5
jag misstänker spricka i mina headers då jag har höga avgasvärden på senaste besiktningen. det är det enda jag kan komma på då lambdan är bytt, nya stift, ny katalysator... den måste få tjuvluft nånstans så att lambdan luras att tro att det är för lite bränsle i blandningen och då öka på bränslet. Verkstan sa att den gick fett men hade ingen orsak till det. En fet blandning ger högre värden.

Du kanske har spricka i grenröret t ex som jag misstänker på min.

13 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#6
Catterna är hela, även lambdorna är det inget fel på, enligt nissan verkstaden iaf.
Varit in på ombesiktning, efter lagat ett litet hål i avgassystemet(helt tätt nu) och varmkört utav helvete, nu ser värdena ut såhär:
CO 9.9(0.5)
CO 2500 0.0(0.3)
HC 125(100)
Lambda 0.99(1.03)
Lambda-värdet visar att den går lite fett.

Även haft lös tomgångsmotorn igen flera gånger, vridit på nyckeln och sett att den verkar gå fram och tillbak som den ska (är iof enda jag sett men tongue ) Är isf om de är skit i själva "ventilhuset" som tomgångsmotorn sitter på, det har jag inte haft lös för den sitter så jävligt till...

Även rengjort luftspjället.

Har haft in den på verkstan igen för ny felsökning, dom hittar inga felkoder eller synliga fel, de enda dom kunde tänka sig nu var att styrboxen till insprutningen blivit knasig, är det vanligt? Nån som råkat ut för de?

Värdena är ENDAST dåliga på tomgång, när man varvar upp är värdena klockrena. Den går även finfint i övrigt.

Bör sägas att jag har ett litet missljud från kamkedjan. Tänkte mest på att jag läste nånstans om "crankshaft(betyder?) position sensor" som indirekt styr tomgångsmotorn tydligen. Nån som har erfarenhet om det?

Nån som kan komma med ett riktigt dräpar tips så jag får nån ordning på det här? tongue 14 dar kvar till körförbud... Blir så less när inte ens verkstadshelvetet vet vad som är fel....
Senast redigerat av zetar (21 januari 2007)

1 723 Inlägg
21 januari 2007
#7
crankshaft är väl vevaxel om jag inte minns fel.

13 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#8
A just de ja, stämmer. Tomgångsmotorn styrs av varven på motorn..

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
21 januari 2007
#9
gissar på att du har ett drag nånstans på en vakumslang eller liknande.

har du vevaxelgiuvare och kamaxelgivare på bilen finns de inte så mycke man kan ställa in på den.

Inte helt hundra på detta jag skriver nu.
Men om du har ovanstående så styrs tomgångsmotorn först å främst av kamaxelgivaren, vevaxelgivaren är en rezerv fall i fall kamaxelgivaren skulle strejka. detta kan dock nte ha hänt på din bil för då skulle där varit felkoder i mega.
Hade ett simulärt fel på min bil.
Bytte grenrörspackningen sen funka de fint igen, då den var trasig funkade inte pulsair systemet riktigt vilket gjorde att all styrning i motor cpade loss helt, gick fortfarande att köra bilen men tom gången var lite svajjig och alla värdena var för höga utom co2500 som tydlign aldrig ändrar sig sålänge man inte har riktigt haveri på motorn.

hoppas denna novell hjälper lite...  tongue

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 723 Inlägg
21 januari 2007
#10
Om det är bra värden när du varvar upp så måste det ju ha med tomgångsmotorn att göra. verkstaden kanske inte var helt fel ute när de gissade på styrboxen. jag gissar bara men styrboxen på min bil skickar signaler till tomgångsmotorn och bestämmer hur mycket luft den ska släppa in. blir det fel där så kan värdena säkert bli fel.

13 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#11
Lucifer84 skrev:
gissar på att du har ett drag nånstans på en vakumslang eller liknande.

har du vevaxelgiuvare och kamaxelgivare på bilen finns de inte så mycke man kan ställa in på den.

Inte helt hundra på detta jag skriver nu.
Men om du har ovanstående så styrs tomgångsmotorn först å främst av kamaxelgivaren, vevaxelgivaren är en rezerv fall i fall kamaxelgivaren skulle strejka. detta kan dock nte ha hänt på din bil för då skulle där varit felkoder i mega.
Hade ett simulärt fel på min bil.
Bytte grenrörspackningen sen funka de fint igen, då den var trasig funkade inte pulsair systemet riktigt vilket gjorde att all styrning i motor cpade loss helt, gick fortfarande att köra bilen men tom gången var lite svajjig och alla värdena var för höga utom co2500 som tydlign aldrig ändrar sig sålänge man inte har riktigt haveri på motorn.

hoppas denna novell hjälper lite...  tongue

Bara det att den går väldigt bra annars, är bara just tomgången som är knasig..

Glömde skriva en till sak kom jag på nu, förmodligen kan blockpackningen va dålig eftersom verkstaden hittade olja i kylvattnet, dock vet jag många som har/haft dålig blockpackning och de har inte påverkat avgasvärdena på besiktningen.

Men jag skulle också gissa på att det är nån vakumslang, ska ta och kolla upp det nogrannare nån dag i veckan.
Dock kanske jag ska byta tomgångsmotorn om jag får tag i nån billig begagnad.

13 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#12
falloutboy skrev:
Om det är bra värden när du varvar upp så måste det ju ha med tomgångsmotorn att göra. verkstaden kanske inte var helt fel ute när de gissade på styrboxen. jag gissar bara men styrboxen på min bil skickar signaler till tomgångsmotorn och bestämmer hur mycket luft den ska släppa in. blir det fel där så kan värdena säkert bli fel.

Ja det är juh nånting med tomgången, kan man lugnt konstatera. Frågan är bara vad tongue Och eftersom båda jag och verkstaden har kollat tomgångsmotorn, samt smörjt upp den, så verkar de va nåt annat, ev styrboxen.
Det är isf om det är smuts i själva huset som tomgångsmotorn sitter på, har inte plockat bort den för den sitter så jävligt till. Vet inte riktigt hur det ser ut innuti den.

Tror jag får satsa på kolla vakumslangar. Sen försöka på tag i annan tomgångsmotor, blir d einte bättre då får jag punga ut för en beg styrbox.

Vet intehur vanligt de är att dom går? Känns dock skumt att de just är tomgångsprogrammet i styrboxen ska ha pajjat?

Tack för tankarna, har det nån annan som har nå andra kloka tips?

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
21 januari 2007
#13
Ehum... VAD är en tomgångsmotor?! Aldrig ens hört uttrycket förr?!

// Ellen *dum blondin?* wink

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
22 januari 2007
#14
vulture skrev:
Ehum... VAD är en tomgångsmotor?! Aldrig ens hört uttrycket förr?!

// Ellen *dum blondin?* wink

En liten typ av motor stor som en knytnäven nästan som håller igång bilen vid ej givent gaspådrag via blyskon.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Kettunen
22 januari 2007
#15
Ja det kan den. Hade det felet på min audi 100

13 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#16
Ja, ska nog försöka få tag i en bättre begagnad på nån skrot och prova, kan juh va att den kärvar litegrann..
Nån annan som har nåpt tips vad man kan felsöka som har med tomgången att göra?
Märk att det är bara tomgången när den är varm som spökar, när den är kall ligger den stadigt på 1500varv cirka.
När den är varm ligger den kring 900varv(ska va 750 +-50) sen vandrar den upp å ner litegrann, sen bluddrar den som till å går ner till ca 3-4-500varv i en sekund cirka, sen upp till 900 igen tongue
HJÄLP! Körförbudet närmar sig tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
22 januari 2007
#17
Visseligen borde den inte gå på varv heller då, men det kan kanske vara luft i bränslesystemet. Eller kärvande spridare, vilket låter mer troligt eftersom den går fett på tomgång. Prova en Injector cleaner. Det enda jag kan komma på annars är, som någon sa, spucket insugsrör, eller trasig bränsletrycksregulator. Dålig topplockspackning kan också påverka avgasvärdena. Tänkte på det eftersom du nämde olja i vattnet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#18
Är inte så jävla hajj på just bränslesystemet/insuget(men kommer mest troligt va efter de här helvetet är över ;P ) Kärvande spridare, det visar sig på tomgången eller? Jag har kört i en injection cleaner(redline S-1 eller va den heter) Vad gör man åt kärvande spridare annars?

Märk att den går inte alltid fett på tomgång, det är just när den tappar i varv dom där sekunden/sekunderna som värdena blir dåliga..

Kollat efter läckor i vakuumslangar etc, blev inte spec klok av de tongue

Om topplockspackningen påverkar avgasvärdena borde den inte påverka värdena även när man varvar upp motorn?

-----------------------------------------

Nu när jag var ut och gnuggade geniknölarna så börja jag fundera.. det verkar juh snarare som om tomgången är för HÖG, den ligger kring 900-1000 varv. Sen dunkar den ner på ca 700 varv för att sen gå upp till ca 1000varv igen.
Så här betedde den iaf sig nu, och har gjort senaste dagarna/veckan.

Tänkte kanske nån fick nån jävla bra idé nu tongue
Senast redigerat av zetar (22 januari 2007)

13 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
#19
Ringde på en annan nissanverkstad idag, eftersom jag hört både det ena och det andra om den här verkstaden..
Han trodde det hade med blockpackningen att göra, att styrboxen får felsignaler.
Är det troligt?

Brukar det kunna hjälpa att efterdra bultarna till topplocket? Försvinner väldigt lite olja(märks inte) Däremot vatten som antagligen avdunstar och framförallt trycks ut genom kylarlocket.
Senast redigerat av zetar (23 januari 2007)

13 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#20
Killarna på verkstan verkar juh inte helt seriösa i sin felsökning..
Rengjorde luftmängdmätaren idag med elektronik spray, och försiktigt med tops. Även kontakten.
Nu är tomgången helt okej, ligger konstant på 800varv ungefär. Samt att de känns som det blev mer pulver på lägre varv. Ska åka och besikta imorrn.
Böt även kylarlocket också, och den trycker inte ut nåt vatten alls. Ska tömma och skölja kylsystemet nån dag. Samt byta slangen som går från kylaren(sitter just under locket) till expansionskärlet. Den verkar va helt igensatt, kollade man in i den var de ganska mycket skit och när jag blåste i den var det döpall, antar att de börde bubbla i expansionkärlet om man blåser i den?

KAN ha blivit en jävligt billig lagning. Får se på besiktningen imorrn!
Senast redigerat av zetar (25 januari 2007)


Sök