4234
Sök

Köpråd - Vilken bil?

Snygg
113 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
Hej,
Nu är det dags för oss att skaffa nyare bil.
Då jag helst vill undvika att köpa en krångelbil igen (VW GOLF V 1.6FS1 -04) Så vill jag ha lite råd, tips och erfarenheter från er. Tack!

De bilar vi är intresserade av kommer jag att nämna nedan.
Jag vill ha lite + och - för de olika bilarna. Va som är dåligt/bra, kostnad, så som att serva, reparera underhålla, egenskaper och driftkostnader osv. 
Självklart spelar motorer, däck osv in, men en ungefärlig bild av fordonen söker jag efter.

mil till och från jobbet är 4, kommer förmodligen öka till 8. + 500-800 mil utöver, per år.
År -12 eller nyare.
Kombi, farthållare, backsensor, automat 150-200 hk, dvs Bensin max 7,0/100km och diesel max 4,5/100km

Volvo V60
BMW 318, 520 eller x1
Audi a4, a6
Mazda 6

Eller likvärdiga bilar smile

Tack!

/Tony

Of World
3 369 Inlägg
4 juli 2017
En utstickare; Opel Astra, mycket bil för pengarna och mycket pålitliga

Ett annat bra alternativ; Opel Insignia 2.0CDTI Bi-turbo eller 2.0 bensin 220hk

Bra erfarenhet av båda

Annat; toyota avensis diesel 177hk

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 137 Inlägg
4 juli 2017
Ska du sälja den nuvarande för att köpa ett annat bekymmer ?

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 146 Inlägg
4 juli 2017
Kia Sorento

1 192 Inlägg
5 juli 2017
Nu vet jag inte hur mycket du är villig att betala, men nya Mondeo är farligt snygga och har allt man behöver i teknikväg samt billig i drift:
https://www.blocket.se/ostergotland/For … 21&w=3

7 439 Inlägg
5 juli 2017
Mazda 6 utan tvekan, av de av dig föreslagna alternativen.
Fundera över huvud taget inte på annat än japanska bilar.

Snygg
113 Inlägg
6 juli 2017
Trådstartare
Tack för alla tipsen!

Vill dock ha lite + och - för varje fordon, så man kan väga fördelar mot nackdelar.

12 Inlägg
8 juli 2017
Beror lite på vad du ska använda den till:

Volvo V60

+ Sköna stolar, tyst kupé, hög säkerhet, snåla motorer (VEA) 

- Litet bagageutrymme, trångt baksäte, gammal inredning och teknik

Tips: Välj bort AWD, då slipper du den 5-cyl gamla motorn.

BMW 3-serie Touring

+ Pigga och trygga köregenskaper, körglädje, design, material och detalj kvalitet, fina snåla motorer.

- Aningen trångt baksäte, servicekostnader, hög ljudnivå med stora fälgar, dyr utrustning

Tips: Välj bort stora fälgar och sportchassi om du söker komfort, 320d och 330d är underbara motorer.

Nya Audi A4

+Fina utrymmen, väldigt tyst kupé, fina motorer, fina material, modern teknik och säkerhet, hög komfort

-Dyr i ingångspris och dyr utrustning, dyra servicekostnader, inte lika sportig eller rolig som BMW.

Tips: Finns många fina erbjudanden med paket osv

Audi A6

+ Fin långfärdskomfort, stabil i höga farter, tyst kupé med fina utrymmen, material kvalitet och driftsäkerhet, hög säkerhet

- Dyr utrustning, gammal teknik om man gemför med konkurrenter (V90, 5-serie, passat, E-klass), kommer ny modell snart, dyra servicekostnader.

Tips: Audi har fina V6-dieslar, dock betyder detta hög skatt och inköpspris på bilen. Hyggligt snåla är dom.

BMW 5-serie

+, design, hög komfort och bra köregenskaper, rymligt bagage, hög säkerhet, fina motorer.

- högt inköpspris och dyra tillval, inte lika rymligt baksäte som Passat/E-klass/Suberb
Dyr service

Tips: Satsa på 520d xDrive, fin motor som är snål och pigg!

Mazda 6 har jag ingen erfarenhet om förutom att dom ska upplevas roliga och pigga!

Ingen erfarenhet av BMW X1

Mvh Ludde, lycka till!
Senast redigerat av Ludde123 (8 juli 2017)

7 393 Inlägg
8 juli 2017
torsen skrev:

håller med har själv en rostig ful men mkt trevlig mazda 6,, hatade den från början,, då jag som synes är en fordman wink men faan inte dumma bilar smile

7 439 Inlägg
8 juli 2017
granadadr skrev:
torsen skrev:

håller med har själv en rostig ful men mkt trevlig mazda 6,, hatade den från början,, då jag som synes är en fordman wink men faan inte dumma bilar smile

Vissa modeller av Ford och Mazda har många komponenter gemensamma eftersom de i princip äger varandra.
Har själv ägt 4 Mazda.
Mazda Tribute, 2, 3 &  6.
Tributen var begåvad med Jaguars 3.0 V6 samt 5 års garanti(som aldrig behövde utnyttjas).
Vid senaste bilbytet vägde det mellan Mazda CX-5 och Honda CR-V.
Hondan vann på manuell parkeringsbroms, reservhjul med bytesutrustning, EJ nyckellöst startsystem,  större utvändiga backspeglar samt en del mindre saker.
Men det var hårfint till Mazdan som bl a har bättre markfrigång och bättre 4x4-system(enligt biltestare).

Snygg
113 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
Ludde123 skrev:
Beror lite på vad du ska använda den till:

Volvo V60

+ Sköna stolar, tyst kupé, hög säkerhet, snåla motorer (VEA) 

- Litet bagageutrymme, trångt baksäte, gammal inredning och teknik

Tips: Välj bort AWD, då slipper du den 5-cyl gamla motorn.

BMW 3-serie Touring

+ Pigga och trygga köregenskaper, körglädje, design, material och detalj kvalitet, fina snåla motorer.

- Aningen trångt baksäte, servicekostnader, hög ljudnivå med stora fälgar, dyr utrustning

Tips: Välj bort stora fälgar och sportchassi om du söker komfort, 320d och 330d är underbara motorer.

Nya Audi A4

+Fina utrymmen, väldigt tyst kupé, fina motorer, fina material, modern teknik och säkerhet, hög komfort

-Dyr i ingångspris och dyr utrustning, dyra servicekostnader, inte lika sportig eller rolig som BMW.

Tips: Finns många fina erbjudanden med paket osv

Audi A6

+ Fin långfärdskomfort, stabil i höga farter, tyst kupé med fina utrymmen, material kvalitet och driftsäkerhet, hög säkerhet

- Dyr utrustning, gammal teknik om man gemför med konkurrenter (V90, 5-serie, passat, E-klass), kommer ny modell snart, dyra servicekostnader.

Tips: Audi har fina V6-dieslar, dock betyder detta hög skatt och inköpspris på bilen. Hyggligt snåla är dom.

BMW 5-serie

+, design, hög komfort och bra köregenskaper, rymligt bagage, hög säkerhet, fina motorer.

- högt inköpspris och dyra tillval, inte lika rymligt baksäte som Passat/E-klass/Suberb
Dyr service

Tips: Satsa på 520d xDrive, fin motor som är snål och pigg!

Mazda 6 har jag ingen erfarenhet om förutom att dom ska upplevas roliga och pigga!

Ingen erfarenhet av BMW X1

Mvh Ludde, lycka till!

Perfekt, precis vad jag behövde!  du är bäst Ludde, tack, ha en trevlig helg! smile

Sök