Rquired skrev:
Bland de modeller du nämner så upplever jag X5 och GLE som en generation äldre, vilket tekniken bakom dem också är. Kodiaq spelar i en helt annan division och om man söker en SUV för långkörningar med den budget du har, och med krav på körglädje och komfort, så borde det förnuftiga valet som Skoda marknadsför sig som trilla bort. I och med att du känner för att citat "testa något nytt" och har satt upp en väl tilltagen budget för den saken så tolkar jag det som att känslorna styr i högre grad än Råd & röns mallar? Det är inget fel med det men då slår inte en SUV enligt mall 1A (Kodiaq) eller gårdagens nyheter (X5 och GLE) högst i mina ögon.
Av dina kvarstående förslag står XC90 helt klart ut, en fräsch modell med hög säkerhetsnivå och med en känsla närmre Range Rover snarare än tidigare modeller från Volvo. Audi Q7 uppfattar jag som stel och tråkig, men motorn är trevlig och modellens starkaste kort mot Volvo's lite taniga fyra.
Ett steg bort från dina egna förslag tänker jag på den mindre XC60 om utrymmena räcker eller BMW's nya X3. Den senare uppfattar jag som intressant men väntetiden för en nyligen lanserad modell blir nog längre, XC60 har åtminstone börjat synas på gatorna. Fördelen är att de är smidigare och roligare, men de är förstås även mindre på andra områden av naturliga skäl. Några bubblare är Jaguar F-Pace eller Porsche Macan/Cayenne.
Två steg bort från din lista vill jag placera Volvo V90 Cross Country eller Mercedes E-klass All-Terrain. Lägre modeller som fortfarande har god framkomlighet, men de bör ha en fördel i form av lägre förbrukning i praktiken och ett mindre vingfång när du kör längre sträckor i högre farter.
Två steg bort placerar jag även Lexus RX450h i och med att den är bensindriven, men den uppfyller helt klart kravet ovanför på en så snål bil som möjligt men som samtidigt är stark och pigg. Elmotorer och en sexa kombinerat löser den ekvationen lätt, och av egen erfarenhet från bilar i eget bruk, inom familjen eller i bekantskapskretsen vet jag att RX Hybrid kan tangera eller t.o.m. slå konkurrenternas dieselsexor när det gäller verklig förbrukning. Att dieselmotorns framtid inte är lika ljus idag som den var förr med avseende på skatter och eventuella miljözoner gör att en hybrid med jämbördig förbrukning är värd att nämna i alla fall.
Avslutningsvis är diskussionen om den abstrakta "riktiga" fyrhjulsdriften inte ny. Jag kan bara konstatera att om jag tittar inom min familj och bekantskapskrets än en gång så har det funnits behov av (drag)bilar med terrängegenskaper utöver de flestas behov. Det behov som t.ex. Pajero, Grand Cherokee, Tahoe eller liknande löste för oss förr klarar SUV på personbilsbas och utan "riktig" fyrhjulsdrift av lika bra idag. Okej en valde att fortsätta med en Toyota Land Cruiser 200, en 2008 tror jag med den stora V8-dieseln, men körglädjen är noll och även om den är go att färdas i är det fortfarande en del klumpig lastbil kvar i karaktären. Jag hade aldrig jämfört den med övriga bilar i tråden, och trådskaparen har tydligt deklarerat att han inte behöver den typen av bil heller...