3409
Sök

Köpråd - Fabriksny Suv

12 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#1
Tjenare, tänkte sälja min VW Touareg pga av att jag vill testa något nytt.

Mina egna förslag:

BMW X5 30d xDrive:

Mercedes GLE 350d:

Volvo XC90 D5 AWD:

Audi Q7 3.0TDi Quattro 272hk:

Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4X4 DSG 190:

Har provkört alla dessa och tycker BMWn är roligast, dock kommer jag köra mest långkörningar och där är det väldigt jämt mellan alla dessa när det gäller komfort!

Info:
Budget på ca 700-800k
Familj på 4 personer (inkluderar mig) som kommer åka med.
Helst så snål som möjligt men samtidigt stark och pigg!
Diesel är det som gäller!


Vad skulle du välja och varför?
Detta gäller alltså komfort och långkörningsegenskaper!

Tack!
Senast redigerat av Ludde123 (8 juli 2017)

7 439 Inlägg
8 juli 2017
#2
Skulle inte välja någon av de uppräknade "kombibilarna på styltor" utan riktig fyrhjulsdrift du listar.
Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol, Land Rover Discovery och Jeep Grand Cherokee samt Chevrolet Trail Blazer hamnar på min lista.
Men allra främst sätter jag Toyota LandCruiser. Utan tvekan världens bästa bil.

1 508 Inlägg
8 juli 2017
#3
torsen skrev:
Skulle inte välja någon av de uppräknade "kombibilarna på styltor" utan riktig fyrhjulsdrift du listar.
Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol, Land Rover Discovery och Jeep Grand Cherokee samt Chevrolet Trail Blazer hamnar på min lista.
Men allra främst sätter jag Toyota LandCruiser. Utan tvekan världens bästa bil.

Om inte TS är ute efter att köra i skogen utan vill ha en någorlunda snål bil med bra komfort tror jag nog bilarna han listat passar bättre.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

12 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Skulle inte välja någon av de uppräknade "kombibilarna på styltor" utan riktig fyrhjulsdrift du listar.
Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol, Land Rover Discovery och Jeep Grand Cherokee samt Chevrolet Trail Blazer hamnar på min lista.
Men allra främst sätter jag Toyota LandCruiser. Utan tvekan världens bästa bil.

"Riktig fyrhjulsdrift" vad jag vet har Mercan både lågväxel och diffspärrar, är dock inte ute efter någon offroad-suv!

12 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#5
trubbelturbo skrev:
torsen skrev:
Skulle inte välja någon av de uppräknade "kombibilarna på styltor" utan riktig fyrhjulsdrift du listar.
Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol, Land Rover Discovery och Jeep Grand Cherokee samt Chevrolet Trail Blazer hamnar på min lista.
Men allra främst sätter jag Toyota LandCruiser. Utan tvekan världens bästa bil.

Om inte TS är ute efter att köra i skogen utan vill ha en någorlunda snål bil med bra komfort tror jag nog bilarna han listat passar bättre.

Helt rätt!

1 271 Inlägg
8 juli 2017
#6
Skodan tror jag spelar i korpen komfortmässigt med de övriga listade alternativen. Kan inte mycket om BMWn och Mercan och inte Volvon heller, men den senare tycker jag verkar vara en frisk nykomling i premiumsegmentet med fina utrymmen och teknik.

Sen finns ju Land Rover och Jaguar som borde kvala in på listan över tänkbara kandidater.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juli 2017
#7
Bland de modeller du nämner så upplever jag X5 och GLE som en generation äldre, vilket tekniken bakom dem också är. Kodiaq spelar i en helt annan division och om man söker en SUV för långkörningar med den budget du har, och med krav på körglädje och komfort, så borde det förnuftiga valet som Skoda marknadsför sig som trilla bort. I och med att du känner för att citat "testa något nytt" och har satt upp en väl tilltagen budget för den saken så tolkar jag det som att känslorna styr i högre grad än Råd & röns mallar? Det är inget fel med det men då slår inte en SUV enligt mall 1A (Kodiaq) eller gårdagens nyheter (X5 och GLE) högst i mina ögon.

Av dina kvarstående förslag står XC90 helt klart ut, en fräsch modell med hög säkerhetsnivå och med en känsla närmre Range Rover snarare än tidigare modeller från Volvo. Audi Q7 uppfattar jag som stel och tråkig, men motorn är trevlig och modellens starkaste kort mot Volvo's lite taniga fyra.

Ett steg bort från dina egna förslag tänker jag på den mindre XC60 om utrymmena räcker eller BMW's nya X3. Den senare uppfattar jag som intressant men väntetiden för en nyligen lanserad modell blir nog längre, XC60 har åtminstone börjat synas på gatorna. Fördelen är att de är smidigare och roligare, men de är förstås även mindre på andra områden av naturliga skäl. Några bubblare är Jaguar F-Pace eller Porsche Macan/Cayenne.

Två steg bort från din lista vill jag placera Volvo V90 Cross Country eller Mercedes E-klass All-Terrain. Lägre modeller som fortfarande har god framkomlighet, men de bör ha en fördel i form av lägre förbrukning i praktiken och ett mindre vingfång när du kör längre sträckor i högre farter.

Två steg bort placerar jag även Lexus RX450h i och med att den är bensindriven, men den uppfyller helt klart kravet ovanför på en så snål bil som möjligt men som samtidigt är stark och pigg. Elmotorer och en sexa kombinerat löser den ekvationen lätt, och av egen erfarenhet från bilar i eget bruk, inom familjen eller i bekantskapskretsen vet jag att RX Hybrid kan tangera eller t.o.m. slå konkurrenternas dieselsexor när det gäller verklig förbrukning. Att dieselmotorns framtid inte är lika ljus idag som den var förr med avseende på skatter och eventuella miljözoner gör att en hybrid med jämbördig förbrukning är värd att nämna i alla fall.

Avslutningsvis är diskussionen om den abstrakta "riktiga" fyrhjulsdriften inte ny. Jag kan bara konstatera att om jag tittar inom min familj och bekantskapskrets än en gång så har det funnits behov av (drag)bilar med terrängegenskaper utöver de flestas behov. Det behov som t.ex. Pajero, Grand Cherokee, Tahoe eller liknande löste för oss förr klarar SUV på personbilsbas och utan "riktig" fyrhjulsdrift av lika bra idag. Okej en valde att fortsätta med en Toyota Land Cruiser 200, en 2008 tror jag med den stora V8-dieseln, men körglädjen är noll och även om den är go att färdas i är det fortfarande en del klumpig lastbil kvar i karaktären. Jag hade aldrig jämfört den med övriga bilar i tråden, och trådskaparen har tydligt deklarerat att han inte behöver den typen av bil heller...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 120 Inlägg
8 juli 2017
#8
Gillar GLE och XC90 bäst av de du listat upp.

Titta även på Jaguar F-Pace och Maserati Levante smile
Senast redigerat av viccoA (8 juli 2017)


12 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#9
Soulman skrev:
Skodan tror jag spelar i korpen komfortmässigt med de övriga listade alternativen. Kan inte mycket om BMWn och Mercan och inte Volvon heller, men den senare tycker jag verkar vara en frisk nykomling i premiumsegmentet med fina utrymmen och teknik.

Sen finns ju Land Rover och Jaguar som borde kvala in på listan över tänkbara kandidater.

Ska titta på Land Rover och Jaguar, har en erfarenhet om låg detaljkvalité och saker som ofta går sönder.

Tack för tipset!

12 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Bland de modeller du nämner så upplever jag X5 och GLE som en generation äldre, vilket tekniken bakom dem också är. Kodiaq spelar i en helt annan division och om man söker en SUV för långkörningar med den budget du har, och med krav på körglädje och komfort, så borde det förnuftiga valet som Skoda marknadsför sig som trilla bort. I och med att du känner för att citat "testa något nytt" och har satt upp en väl tilltagen budget för den saken så tolkar jag det som att känslorna styr i högre grad än Råd & röns mallar? Det är inget fel med det men då slår inte en SUV enligt mall 1A (Kodiaq) eller gårdagens nyheter (X5 och GLE) högst i mina ögon.

Av dina kvarstående förslag står XC90 helt klart ut, en fräsch modell med hög säkerhetsnivå och med en känsla närmre Range Rover snarare än tidigare modeller från Volvo. Audi Q7 uppfattar jag som stel och tråkig, men motorn är trevlig och modellens starkaste kort mot Volvo's lite taniga fyra.

Ett steg bort från dina egna förslag tänker jag på den mindre XC60 om utrymmena räcker eller BMW's nya X3. Den senare uppfattar jag som intressant men väntetiden för en nyligen lanserad modell blir nog längre, XC60 har åtminstone börjat synas på gatorna. Fördelen är att de är smidigare och roligare, men de är förstås även mindre på andra områden av naturliga skäl. Några bubblare är Jaguar F-Pace eller Porsche Macan/Cayenne.

Två steg bort från din lista vill jag placera Volvo V90 Cross Country eller Mercedes E-klass All-Terrain. Lägre modeller som fortfarande har god framkomlighet, men de bör ha en fördel i form av lägre förbrukning i praktiken och ett mindre vingfång när du kör längre sträckor i högre farter.

Två steg bort placerar jag även Lexus RX450h i och med att den är bensindriven, men den uppfyller helt klart kravet ovanför på en så snål bil som möjligt men som samtidigt är stark och pigg. Elmotorer och en sexa kombinerat löser den ekvationen lätt, och av egen erfarenhet från bilar i eget bruk, inom familjen eller i bekantskapskretsen vet jag att RX Hybrid kan tangera eller t.o.m. slå konkurrenternas dieselsexor när det gäller verklig förbrukning. Att dieselmotorns framtid inte är lika ljus idag som den var förr med avseende på skatter och eventuella miljözoner gör att en hybrid med jämbördig förbrukning är värd att nämna i alla fall.

Avslutningsvis är diskussionen om den abstrakta "riktiga" fyrhjulsdriften inte ny. Jag kan bara konstatera att om jag tittar inom min familj och bekantskapskrets än en gång så har det funnits behov av (drag)bilar med terrängegenskaper utöver de flestas behov. Det behov som t.ex. Pajero, Grand Cherokee, Tahoe eller liknande löste för oss förr klarar SUV på personbilsbas och utan "riktig" fyrhjulsdrift av lika bra idag. Okej en valde att fortsätta med en Toyota Land Cruiser 200, en 2008 tror jag med den stora V8-dieseln, men körglädjen är noll och även om den är go att färdas i är det fortfarande en del klumpig lastbil kvar i karaktären. Jag hade aldrig jämfört den med övriga bilar i tråden, och trådskaparen har tydligt deklarerat att han inte behöver den typen av bil heller...

Tack för mycket väl utfört svar!

Har testat Lexus, tycker inte den känns lika "rejäl" som dom tyska V6-orna, likadant med Volvos 4-cyl/Skoda 4-cyl.

V90 CC har tyvärr för litet bagage för våran familj, dock är den riktigt snygg! Likadant med Xc60 och X3, lite för små!

Som du säger har GLE och X5 gårdagens teknik. Modernast är XC90 och Q7. Men som sagt är komforten viktigast för mig och då upplevs GLE tystare än både XC90 och Q7 av mig.

Lite svårt val, alla bilar är riktigt bra!

12 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#11
viccoA skrev:
Gillar GLE och XC90 bäst av de du listat upp.

Titta även på Jaguar F-Pace och Maserati Levanti smile

Något specciellt med GLE/XC90?

Eller gillar du märkena? smile

3 120 Inlägg
9 juli 2017
#12
Ludde123 skrev:
viccoA skrev:
Gillar GLE och XC90 bäst av de du listat upp.

Titta även på Jaguar F-Pace och Maserati Levanti smile

Något specciellt med GLE/XC90?

Eller gillar du märkena? smile

XC90 gillar jag för att den känns stor men samtidigt smidig, bra bränsleförbrukning och trevlig inredning. Kanske lite för högt prissatt men rabatterna är högre nu än när den kom.

Mercedesen gillad jag för att den känns väldigt solid. Mer fyrhjulsdriven än andra alternativ i klassen med låsbar bakre diff och sk permanent fyrhjulsdrift.
Det finns också chans till väldigt bra rabatter.

Som sagt, prova Maserstin med, kommer nog ha bättre andrahandsvärde än övriga förslag.


6 060 Inlägg
9 juli 2017
#13
Säker på att du skall ha diesel? Den verkar ju inte direkt ha framtiden för sig och bilen kan bli helt omöjlig att sälja vidare om några år

5 111 Inlägg
9 juli 2017
#14
Rquired skrev:
Avslutningsvis är diskussionen om den abstrakta "riktiga" fyrhjulsdriften inte ny. Jag kan bara konstatera att om jag tittar inom min familj och bekantskapskrets än en gång så har det funnits behov av (drag)bilar med terrängegenskaper utöver de flestas behov. Det behov som t.ex. Pajero, Grand Cherokee, Tahoe eller liknande löste för oss förr klarar SUV på personbilsbas och utan "riktig" fyrhjulsdrift av lika bra idag.

Mnja....de ställen jag kört fast med King Caben (som iofs. inte är någon riktig terrängbil det heller) på tvivlar jag att man ens hade tagit sig till med dessa "suvar på personbilsbas"......så lika bra och fyller samma behov, nja.

(Sedan begriper jag att TS för den delen inte är ute efter en 2+2-sitsig 80-talsbil med tvärstum fjädring, 72 hk och bullernivå som ett propellerplan)
Senast redigerat av Knugcab (9 juli 2017)


1 271 Inlägg
9 juli 2017
#15
Svarte_Orm skrev:
Säker på att du skall ha diesel? Den verkar ju inte direkt ha framtiden för sig och bilen kan bli helt omöjlig att sälja vidare om några år

Hur tänker du då?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 juli 2017
#16
Kör Kodiaq ibland. Bra bil som gör det den ska. Har inte kört en vinter ännu så vi får se hur den klarar av oplogade småvägar.

Fast det svider lite att det står Skoda på den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 120 Inlägg
9 juli 2017
#17
Samtliga föreslagna bilar är väl klassade för Euro 6, den typen av motorer handlar det inte om i något förbud.
I mitt tycke är diesel ett bra drivmedel för föreslagen biltyp, blir bra törstiga i bensinversionerna.


5 119 Inlägg
9 juli 2017
#18
Jag gillar mercan.
350cdi (om642) är en gammal beprövad diesel motor som vart med länge. Därför är det en väl beprövad konstruktion. Vet dom som gått ruskigt långt, över 70k mil i sprinterbussar med mycket last osv.
Drivlinan är även den nästan skottsäker och väl beprövad.
Chassit tycker jag ser jäkligt rejält och grovt ut. Möjligen att luftfjädringen är ett framtida problem likt på alla bilar med den typen av system. Men inget jag skulle oroa mig för.

Komfort och prestanda tycker jag är i toppklass. Grymt tyst och vridet är riktigt trevligt och behövs i denna typ av bil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2017
#19
Knugcab skrev:
Rquired skrev:
Avslutningsvis är diskussionen om den abstrakta "riktiga" fyrhjulsdriften inte ny. Jag kan bara konstatera att om jag tittar inom min familj och bekantskapskrets än en gång så har det funnits behov av (drag)bilar med terrängegenskaper utöver de flestas behov. Det behov som t.ex. Pajero, Grand Cherokee, Tahoe eller liknande löste för oss förr klarar SUV på personbilsbas och utan "riktig" fyrhjulsdrift av lika bra idag.

Mnja....de ställen jag kört fast med King Caben (som iofs. inte är någon riktig terrängbil det heller) på tvivlar jag att man ens hade tagit sig till med dessa "suvar på personbilsbas"......så lika bra och fyller samma behov, nja.

(Sedan begriper jag att TS för den delen inte är ute efter en 2+2-sitsig 80-talsbil med tvärstum fjädring, 72 hk och bullernivå som ett propellerplan)

Jag ber om ursäkt och förtydligar, den meningen syftade på våra egna inte på alla behov. I stora drag menar jag att en SUV på personbilsbas generellt är en mångsidig biltyp. De klarar sig fint i lättare terräng, i Stockholm efter att de rödgrönrosa har röjt snö och i vänsterfilen på Autobahn. Det är inte så att ett par drivaxlar är attrapper, eller vad man nu tror skiljer dem och "riktig" fyrhjulsdrift åt.

Att det sedan finns olika produkter för olika behov det förstår jag absolut!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 juli 2017
#20
Rquired skrev:
Knugcab skrev:
Rquired skrev:
Avslutningsvis är diskussionen om den abstrakta "riktiga" fyrhjulsdriften inte ny. Jag kan bara konstatera att om jag tittar inom min familj och bekantskapskrets än en gång så har det funnits behov av (drag)bilar med terrängegenskaper utöver de flestas behov. Det behov som t.ex. Pajero, Grand Cherokee, Tahoe eller liknande löste för oss förr klarar SUV på personbilsbas och utan "riktig" fyrhjulsdrift av lika bra idag.

Mnja....de ställen jag kört fast med King Caben (som iofs. inte är någon riktig terrängbil det heller) på tvivlar jag att man ens hade tagit sig till med dessa "suvar på personbilsbas"......så lika bra och fyller samma behov, nja.

(Sedan begriper jag att TS för den delen inte är ute efter en 2+2-sitsig 80-talsbil med tvärstum fjädring, 72 hk och bullernivå som ett propellerplan)

Jag ber om ursäkt och förtydligar, den meningen syftade på våra egna inte på alla behov. I stora drag menar jag att en SUV på personbilsbas generellt är en mångsidig biltyp. De klarar sig fint i lättare terräng, i Stockholm efter att de rödgrönrosa har röjt snö och i vänsterfilen på Autobahn. Det är inte så att ett par drivaxlar är attrapper, eller vad man nu tror skiljer dem och "riktig" fyrhjulsdrift åt.

Att det sedan finns olika produkter för olika behov det förstår jag absolut!

Trevligt och se dig i forumet Rquired.
Har för mig att något svenskt bilprogram har gjort ett test om just asfaltsjeepar och deras duglighet när det väl gäller. Kan dock inte komma ihåg var eller när jag sett detta. Någon får gärna hjälpa mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök