Thella skrev:
Rquired skrev:
Hej
Om du tittar efter ditt chassinummer i registreringsbeviset, alternativt slår in ditt registeringsnummer och tittar under fliken Fordonsidentitet -> identifieringsnummer här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/Från chassi/identifieringsnumret tar du de sju sista och matar in dem här:
http://bimmer.work/Om allt fungerar ska du ha en rätt diger lista med information om bilen och dess utrustning framför dig, jag tror att den funktion du söker brukar heta
"Active Cruise Control + Stop&Go" eller om det eventuellt ligger under ett paket vid namn
"Driving Assistant Plus". Men själva innehållet i ett paket brukar specificeras även det, se om det nämns där eller posta hela listan om du är osäker.
Hm, finns en rubrik som heter standard och en som heter options. Är det givet att jag på min modell har allt som står under options? Tror att jag har allt som står under options. Hittar bla:
Cruise Control With Braking Function
Active Protection For Pedestrians
Bilen varnar när jag kommer för snabbt in mot framförvarande fordon.
Man ska aldrig lita blint på den typen av tjänst men ja. Om allt har fungerat ska det vara din modells standardutrustning och den utrustning som valdes till just din bil vid beställning, som står under de två rubrikerna. Men om vi tittar på en annan 2-serie som har funktionen, så står det tydligt angivet i utrustningslistan, se det fetstilta:
Options
1CA Selection Cop Relevant Vehicles
1CB Co2 Content
2DT 17"lt/aly Wheels Star Spoke 379
2PA Locking Wheel Bolts
2VB Tyre Pressure Indicator
230 Eu Specific Additional Equipment
248 Steering Wheel Heating
249 Multi-function For Steering Wheel
258 Runflat Tyres
3AA Roof Rails Black
3AG Backup Camera
302 Alarm System
313 Exterior Mirror Package
316 Automatic Tailgate Operation
322 Comfort Access System
4NE Blow-by-heater
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d
470 Child Seat Isofix Attachment
473 Armrest, Front
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
493 Storage Compartment Package
494 Seat Heating F Driver/front Passenger
5AR Traffic-queue Assistant 5AT Driving Assistant Plus 5A4 Led Headlights W.extended Features
5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Funct. 5DP Park Assistant
508 Park Distance Control (pdc)
520 Foglights
521 Rain Sensor
563 Lights Package
6AC Intelligent Emergency Call
6AE Teleservices
6AK Connecteddrive Services
6AM Real Time Traffic Information
6FW Media
6S4 Language Version Swedish
6UP Navigation Plus
610 Head Up Display
650 Cd Player
676 Hifi Loudspeaker System
698 Area-code 2
7AC Sport Line
7LD Model Sport Line
710 M Leather Steering Wheel
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months
8R9 Refrigerant
8SM Vin, Visible From Outside
8TF Active Protection For Pedestrians .
8TG Anti-theft System
842 Cold Climate Version
850 Add Fuel Tank Filling For Export
877 Deletion Cross-over Operation
885 Swedish / On-board Documentation
9AA External Skin Protection
993 Model Year Code
Nu är inte jag helt säker på Active/Grand Tourer, för det var ett tag sedan jag körde en. Men jag är nästan säker på att kontrollerna sitter på ratten, och med en vanlig farthållare sitter där ungefär:
På en aktiv farthållare sitter där fler, bl.a. för att ställa in avståndet som systemet ska hålla till framförvarande. Det borde se ut ungefär så här:
Det finns olika rattar beroende på bilens utrustning, men det är knapparna i sig jag syftar på och inte exakt hur de är placerade. Om din handlare har gett dig fel information hade jag tolkat det som att varan skiljer sig väsentligt från vad som utlovades, och använt det som grund för att häva köpet eller begära ett rejält prisavdrag om du inte orkar och trivs med bilen i övrigt.
Edit: Jag kom på en enklare kontrollfråga, förr var det annorlunda men idag går aktiv/adaptiv farthållare endast att få i kombination med automatlåda. Så om du har tre pedaler har vi svaret redan där...