3473
Sök

Bmw 218 adaptiv farthållare eller inte?

23 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
Hej! Jag är kanske halvdum men jag fattar inte hur man aktiverar den adaptiva farthållaren i min Bmw 218. Alternativt så har jag inte den funktionen, även om det stod på specen när jag köpte bilen. Jag kan aktivera den "vanliga" farthållaren, men den verkar inte bromsa in för framförvarande fordon. Är det ngt mer jag behöver göra eller är det helt enkelt så att bilhandlaren hade fel ang den adaptiva farthållarens varande?

Med vänlig hälsning, Thomas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2017
Hej

Om du tittar efter ditt chassinummer i registreringsbeviset, alternativt slår in ditt registeringsnummer och tittar under fliken Fordonsidentitet -> identifieringsnummer här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Från chassi/identifieringsnumret tar du de sju sista och matar in dem här:
http://bimmer.work/

Om allt fungerar ska du ha en rätt diger lista med information om bilen och dess utrustning framför dig, jag tror att den funktion du söker brukar heta "Active Cruise Control + Stop&Go" eller om det eventuellt ligger under ett paket vid namn "Driving Assistant Plus". Men själva innehållet i ett paket brukar specificeras även det, se om det nämns där eller posta hela listan om du är osäker.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

23 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
Rquired skrev:
Hej

Om du tittar efter ditt chassinummer i registreringsbeviset, alternativt slår in ditt registeringsnummer och tittar under fliken Fordonsidentitet -> identifieringsnummer här:

Om allt fungerar ska du ha en rätt diger lista med information om bilen och dess utrustning framför dig, jag tror att den funktion du söker brukar heta "Active Cruise Control + Stop&Go" eller om det eventuellt ligger under ett paket vid namn "Driving Assistant Plus". Men själva innehållet i ett paket brukar specificeras även det, se om det nämns där eller posta hela listan om du är osäker.

Hm, finns en rubrik som heter standard och en som heter options. Är det givet att jag på min modell har allt som står under options? Tror att jag har allt som står under options. Hittar bla:
Cruise Control With Braking Function
Active Protection For Pedestrians
Bilen varnar när jag kommer för snabbt in mot framförvarande fordon.

3 120 Inlägg
12 juli 2017
Thella skrev:
Rquired skrev:
Hej

Hm, finns en rubrik som heter standard och en som heter options. Är det givet att jag på min modell har allt som står under options? Tror att jag har allt som står under options. Hittar bla:

Autobroms är inte nödvändigtvis samma sak som avståndshållande farthållare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2017
Thella skrev:
Rquired skrev:
Hej

Man ska aldrig lita blint på den typen av tjänst men ja. Om allt har fungerat ska det vara din modells standardutrustning och den utrustning som valdes till just din bil vid beställning, som står under de två rubrikerna. Men om vi tittar på en annan 2-serie som har funktionen, så står det tydligt angivet i utrustningslistan, se det fetstilta:

Options
1CA Selection Cop Relevant Vehicles   
1CB    Co2 Content   
2DT    17"lt/aly Wheels Star Spoke 379   
2PA    Locking Wheel Bolts   
2VB    Tyre Pressure Indicator   
230    Eu Specific Additional Equipment   
248    Steering Wheel Heating
249    Multi-function For Steering Wheel   
258    Runflat Tyres   
3AA Roof Rails Black   
3AG Backup Camera   
302    Alarm System   
313    Exterior Mirror Package   
316    Automatic Tailgate Operation   
322    Comfort Access System   
4NE    Blow-by-heater   
423    Floor Mats, Velour   
428    Warning Triangle   
431    Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d
470    Child Seat Isofix Attachment   
473    Armrest, Front   
481    Sport Seats F Driver/front Passenger   
493    Storage Compartment Package   
494    Seat Heating F Driver/front Passenger   
5AR    Traffic-queue Assistant   
5AT    Driving Assistant Plus   
5A4    Led Headlights W.extended Features   
5DF    Active Cruise Ctrl+stop&go Funct.   
5DP    Park Assistant
508    Park Distance Control (pdc)   
520    Foglights   
521    Rain Sensor   
563    Lights Package   
6AC Intelligent Emergency Call   
6AE    Teleservices   
6AK    Connecteddrive Services   
6AM Real Time Traffic Information   
6FW Media
6S4    Language Version Swedish   
6UP    Navigation Plus   
610    Head Up Display   
650    Cd Player   
676    Hifi Loudspeaker System   
698    Area-code 2   
7AC Sport Line   
7LD    Model Sport Line   
710    M Leather Steering Wheel
8KA    Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months   
8R9    Refrigerant   
8SM Vin, Visible From Outside   
8TF    Active Protection For Pedestrians    .
8TG    Anti-theft System   
842    Cold Climate Version   
850    Add Fuel Tank Filling For Export   
877    Deletion Cross-over Operation   
885    Swedish / On-board Documentation   
9AA    External Skin Protection   
993    Model Year Code

Nu är inte jag helt säker på Active/Grand Tourer, för det var ett tag sedan jag körde en. Men jag är nästan säker på att kontrollerna sitter på ratten, och med en vanlig farthållare sitter där ungefär:
https://www.cdhse-motorsport.com/images/bilder/870x580/tempomat.jpg
På en aktiv farthållare sitter där fler, bl.a. för att ställa in avståndet som systemet ska hålla till framförvarande. Det borde se ut ungefär så här:
http://bmwmelbourne.com.au/_common/shared/insights/technology/connected_drive_2010/convenience/travel_navigation/active_cruise_control/_img/active_cruise_control_03.jpg
Det finns olika rattar beroende på bilens utrustning, men det är knapparna i sig jag syftar på och inte exakt hur de är placerade. Om din handlare har gett dig fel information hade jag tolkat det som att varan skiljer sig väsentligt från vad som utlovades, och använt det som grund för att häva köpet eller begära ett rejält prisavdrag om du inte orkar och trivs med bilen i övrigt.

Edit: Jag kom på en enklare kontrollfråga, förr var det annorlunda men idag går aktiv/adaptiv farthållare endast att få i kombination med automatlåda. Så om du har tre pedaler har vi svaret redan där...
Senast redigerat av Rquired (12 juli 2017)

23 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
Tack för hjälpen! Verkar inte ha någon adaptiv farthållare, dock så var det 5 mån sen jag köpte bilen så chansen att kunna få kompensation är väl inte särskilt stor?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2017
Thella skrev:
Tack för hjälpen! Verkar inte ha någon adaptiv farthållare, dock så var det 5 mån sen jag köpte bilen så chansen att kunna få kompensation är väl inte särskilt stor?

Det ligger dig till last tyvärr, för enligt lagen ska du meddela säljaren om att varan inte stämmer överens med vad som har angivits inom skälig tid. Vad det innebär är subjektivt och avgörs från fall till fall, men chansen att fem månader anses vara rimligt är inte så stor.

Men det är fritt fram att ta kontakt med säljaren och påpeka att bilen saknar utrustning som de har påstått att den ska ha, dels förutsätter jag att en seriös näringsidkare vill få reda på om de har gjort fel. Men beroende på firman kanske de uppfattar bilen som lättsåld och kan tänka sig att ta tillbaka den även om de inte är tvingade att göra så, med avdrag för den tid och de mil du har kört med den? Och om en adaptiv farthållare var viktigt för dig kanske ni kan komma överens om ett rimligt byte, till något de har i hallen och som passar dig bättre?

3 120 Inlägg
12 juli 2017
Köparen har viss undersökningsplikt och står det i manualen vilka knappar som behövs på ratten och dessa saknas är det inte rimligt att ringa och klaga efter 5 månader.

6 632 Inlägg
12 juli 2017
Köpte du bilen ny eller begagnad ? Om du köpte den ny och har papper på vilken utrustning den sålts med finns det ju lite större chans. Men som sagt.. 5 månader

De/Dem

Sök