3325
Sök

Länkarmsbussning dålig?

27 Inlägg
13 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Saab 9-3 2001 som gått nästan 15 000 mil.
Har precis bytt framfjädrar (komplett med fjäderben, fjäder, dämpare och hela kittet) men börjar fundera på om även länkarmsbussningarna är dåliga. Verkstaden sa att allt annat så bra ut, men vill ändå dubbelkolla. Dem verkar vara stressade nu innan semestern.

1) På bilden syns att det är ett glapp mellan gummit och metallen. Det går även att lyfta på gummit som är som ett lock. Är detta normalt?
2) Om jag rycker i länkarmarna rör det sig lite i gummit. I min värd (är ingen meck) låter det normalt att en gummibussning kan röra sig lite. Men är ändå osäker hur det ska vara. Någon som har koll?
3) Är det andra delar i framvagnen som man brukar behöva byta efter 15 000 mil, mer än vad jag har gjort?

Tack för hjälpen på förhand smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217932/217932-f86a221f4d75d37894ea41b2ff8cb936.jpg

Cupra_
13 juli 2017
#2
Utan att ha känt på något så SER det bra ut. Kränghämmarstag är väl annars en klassiker som blir glapp.. Men glapp m.m. uppkommer inte över natten och SKA kontrolleras på besiktningen.
Att du kan lätta på gummiflärpen säger inte så mycket om hur bussningen är i mitten, där den verkligen utsätts för påfrestningar.

Spindelleden lär ruttna först och då byter man hela länkarmen inkl bussning.
Senast redigerat av Cupra_ (13 juli 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
13 juli 2017
#3
tycker den ser så bra ut som den kan göra... tanke på att den suttit där en stund..

själva tanken är ju att det ska kunna röra sig lite..
om grejerna börjar glappa utan att gummit flexar det är då man har problem..

Kör fort så hinner inget hända...

6 132 Inlägg
14 juli 2017
#4
Hej!
Om länkarmarna suttit där sedan bilen var ny skulle jag nog byta dem.
Mig veterligt ska inte gummit röra på sig. Och "lock"... var någonstans?


Evildan
14 juli 2017
#5
9-3 och 9-5 har några svaga pungter och en av dom är enligt min erfarenhet dom nedre länkarmarna.
Är inte svårt eller tidskrävande att byta, vill minnas (gjorde detta sista gången för alltid 2007) att det är någon större torxskruv som kan sitta lite hårt. Annars är det ett rättfram arbete utan krusiduller.
Dom bussningarna ska inte lalla runt på något vis utan då uppstår ett osnyggt klonkande in i kupén vilket i vissa fall även känns i golvet när det rycker och bryter.

27 Inlägg
15 juli 2017
Trådstartare
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Om länkarmarna suttit där sedan bilen var ny skulle jag nog byta dem.
Mig veterligt ska inte gummit röra på sig. Och "lock"... var någonstans?

Det jag menar med "lock" är att själva gummit går att lyfta på. Där man ser en glipa mellan bussningen och metallen. Kan ta ett nytt foto om någon önskar.

27 Inlägg
15 juli 2017
Trådstartare
#7
Tack för alla svar. Det verkar som att vissa av er tycker att allt ser sjysst ut på bilden, och att vissa tycker att nedre länkarm kan vara dags att byta vid 15 000 mil. Det är en billig bil så jag vill helst undvika att lägga ner allt för mycket i reparationskostnader i onödan.

Kan meddela att jag provkört bilen efter fjäderbytet och att det klonk som hördes vid körning på gupp nu tycks vara borta. "Cylindern" där dämparen gängas på på fjäderbenet var halvt sönderrostad och minst en fjäder var brusten. Så bytet kändes välbehövligt. Konstigt att dem inte har anmärkt det på besiktningen.

Det som jag stör mig lite på är att bilen nu är högre fram än tidigare. Har läst att de nya fjädrarna kan sätta sig lite med tiden. Hoppas det stämmer...

6 132 Inlägg
15 juli 2017
#8
Hej!
Har aldrig varit med om att fjädrar "sätter sig". -Köpte du verkligen fjädrar som "hör till bilen"?
Gummibussningen  ska inte kunna röra sig alls i metallsätet! -Men det är alltid svårt att avgöra hur saker och ting ser ut och funkar  bara via en bild. -Jag skulle ändå byta om jag vore du. en länkarm kostar ju inte många hundringar om du köper den via nätet exempelvis från "autopartsmarket" i Riga.


27 Inlägg
15 juli 2017
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Har aldrig varit med om att fjädrar "sätter sig". -Köpte du verkligen fjädrar som "hör till bilen"?
Gummibussningen  ska inte kunna röra sig alls i metallsätet! -Men det är alltid svårt att avgöra hur saker och ting ser ut och funkar  bara via en bild. -Jag skulle ändå byta om jag vore du. en länkarm kostar ju inte många hundringar om du köper den via nätet exempelvis från "autopartsmarket" i Riga.

Yes jag köpte fjädrar specifikt för min bil. Fick tag på komplett fjäderben inkl hjulnav+fjäder+dämpare+övre bussningar osv. Dvs helt komplett för 4000. Tyckte det var ett sjysst pris. Dock eftermarknadsgrejer...

Tack för tipset om sidan du länkade, dem verkar ha sjyssta priser. Verkar gå på ett par tusen för material för länkarmar på båda sidor. Är det svårt att byta själv? På gamla modellen av sabb 9-3 sitter fjäderbenet och hjulnavet ihop vilket gjorde det knöligare att byta fjäderben. Så jag lämnade in det. Men kanske är enklare att byta länkarmar?

Ska se om jag kommer åt och filma.

27 Inlägg
15 juli 2017
Trådstartare
#10
Förtydligande med filmer och bild.

Film 1 när jag lyfter på "locket": https://youtu.be/QxaNiAUP6mE
Film 2 när jag rycker i länkarmen: https://youtu.be/nZtOLcRkrGo

På film 2 ser man att det flexar en aning i gummit. Hade tyvärr inte möjligheten att montera av hjulet och rycka hårdare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217932/217932-7bad4c9b606fe0055e26666599bfdb8e.jpg
Senast redigerat av lecar (15 juli 2017)

Cupra_
15 juli 2017
#11
Klart den blir högre i fram ifall de i bak är gamla och de fram nya. Jo de sätter sig lite, men det går rätt fort.


Sök