4405
Sök

Släpvagnsvikt. Vad får den dra?

Forummoderator
18 003 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
Inte för jag ska hänga på något tungt men undrar lite vad bilen får dra? Jag köper inte riktigt att den får dra nästan 2 ton.

Bil tjänstevikt: 1230 kg.
Bil Totalvikt: 1560 kg.

Uppgifter enligt transportstyrelsen:
Max släpvagnsvikt   800 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)   2410 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B  1940 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B  2690 kg

Kopplingsanordning
Kula (no shit...)

Kom igen nu!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 508 Inlägg
1 september 2017
Du får dra 1763.6981lbs
Senast redigerat av trubbelturbo (1 september 2017)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 003 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Du får dra 1763.6981lbs

Men för helv... Jaja. Misstänkte det. Men att man får dra si och så på B-körkort måste ju förvirra en och annan svensson?

Total tågvikt indikerar mer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
1 september 2017
trubbelturbo skrev:
Du får dra 1763.6981lbs

Hybrid_ skrev:
trubbelturbo skrev:
Du får dra 1763.6981lbs

Men för helv... Jaja. Misstänkte det. Men att man får dra si och så på B-körkort måste ju förvirra en och annan svensson?

Total tågvikt indikerar mer.

Felfelfel, du får dra 11.1696 oz.

http://3.bp.blogspot.com/-xwbrs6Ybk8Q/VCPrHUgH-CI/AAAAAAAAAj0/cYhIDt3KVss/s1600/Brasse.png

Forummoderator
18 003 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
Varför frågar jag ens på en fredag kväll...

1 508 Inlägg
1 september 2017
Förvirrande indeed, tur då att jag finns här för att ge raka och tydliga besked wink

1 508 Inlägg
1 september 2017
Hybrid_ skrev:

I Australien är det redan lördag, fråga där istället.

Evildan
1 september 2017
trubbelturbo skrev:
Hybrid_ skrev:

Hybrid har efter några ljumna nödraketer från den lokala macken fått hybris och nojjar över släpvagnsvikter??

I Oxelösund är det 1967...men fråga aldrig någon därifrån.
Min svågers fru är från Melbourne, ska jag fråga henne?
Senast redigerat av Evildan (1 september 2017)

1 508 Inlägg
1 september 2017
Evildan skrev:
trubbelturbo skrev:
Hybrid_ skrev:

Hybrid har efter några ljumna nödraketer från den lokala macken fått hybris och nojjar över släpvagnsvikter??

Ja ring henne, nu på en gång.

3 354 Inlägg
1 september 2017
Hybrid_ skrev:
Inte för jag ska hänga på något tungt men undrar lite vad bilen får dra? Jag köper inte riktigt att den får dra nästan 2 ton.

Bil tjänstevikt: 1230 kg.
Bil Totalvikt: 1560 kg.

Uppgifter enligt transportstyrelsen:
Max släpvagnsvikt   800 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)   2410 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B  1940 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B  2690 kg

Kopplingsanordning
Kula (no shit...)

Kom igen nu!

det fetstilta är det du får dra max efter bilen
Senast redigerat av Seth (1 september 2017)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Evildan
1 september 2017
trubbelturbo skrev:
Evildan skrev:
trubbelturbo skrev:

Ja ring henne, nu på en gång.

Me: Gday mate! How much can a Merc A-Class tow on the towbar??
Susan: Well now i know why swedes commits suicide so often.
Me: You are kind of stupid arent you? Someone can just kill one self one time.
Susan: Sigh, I miss London. (They lived there before Sweden) hangs up.

4 137 Inlägg
1 september 2017
Om du har ex ett BE-kort så får om släpets totalvikt är 3000kg men låt oss säga att den vägen 750kg tom så får du dra den samt max 50 kg last på släpet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
1 september 2017
spillolja skrev:
Om du har ex ett BE-kort så får om släpets totalvikt är 3000kg men låt oss säga att den vägen 750kg tom så får du dra den samt max 50 kg last på släpet

Har du B kort o håller dig under  en kombinerad totalvikt på 3500kg, så får du hänga på det iaf.

Dvs;

Bil; 1560kg totalvikt
Släp; 1500kg totalvikt - 600kg tjänstevikt

Så, får du dra det släpet och lasta det med 200kg.

- - -Edit - - -

Mao; är den kombinerade (bilen + släpets) totalvikten max 3500kg, så får du räkna bruttovikt på släpet även vid B-kort.

- - - Edit 2 - - -

Nej, jag orkar inte leta upp mailkonversationen med  Transportstyrelsen, den finns postad (av mig) i andra trådar sen tidigare.
Senast redigerat av it_mutt (1 september 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 003 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
spillolja skrev:

Har du B kort o håller dig under  en kombinerad totalvikt på 3500kg, så får du hänga på det iaf.

Dvs;

Bil; 1560kg totalvikt

- - -Edit - - -

Mao; är den kombinerade (bilen + släpets) totalvikten max 3500kg, så får du räkna bruttovikt på släpet även vid B-kort.

- - - Edit 2 - - -

Nej, jag orkar inte leta upp mailkonversationen med  Transportstyrelsen, den finns postad (av mig) i andra trådar sen tidigare.

Detta gjorde mig inte klokare. Vid max 3500 totalvikt så får jag dra hur mycket som helst... Mercedes A-klass. Den väger som ett badmintonracket ungefär.

4 137 Inlägg
1 september 2017
Med totalvikt menas när släpet är lastat till max angiven lastvikt

det bilen får dra är släpets tjänstevikt + lastvikt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 354 Inlägg
1 september 2017
Hybrid_ skrev:
it_mutt skrev:
spillolja skrev:

Dvs;

Bil; 1560kg totalvikt

- - -Edit - - -

- - - Edit 2 - - -

Detta gjorde mig inte klokare. Vid max 3500 totalvikt så får jag dra hur mycket som helst... Mercedes A-klass. Den väger som ett badmintonracket ungefär.

Ett tips som gör det enkelt, Börja med att alltid läsa raden där det står "Max släpvagnsvikt"
är det den raden som har lägst vikt angivet (undantaget max vikt obromsat släp) så är det max den vikten du får dra med bilen

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 508 Inlägg
1 september 2017
Hybrid_ skrev:
it_mutt skrev:
spillolja skrev:

Har du B kort o håller dig under  en kombinerad totalvikt på 3500kg, så får du hänga på0 det iaf.

Dvs;

Bil; 1560kg totalvikt

- - -Edit - - -

- - - Edit 2 - - -

Men i detta fallet så klarar inte Mercan av att dra ett tyngre släp än 800kg (alltså tomvikt+last får inte vara högre än 800kg).

Dock får inte släpets totalvikt alltså tomvikt+maxlast vara högre än 1940kg om du enbart har b-körkort.

Avstängd
10 388 Inlägg
1 september 2017
trubbelturbo skrev:
Hybrid_ skrev:
it_mutt skrev:
Har du B kort o håller dig under  en kombinerad totalvikt på 3500kg, så får du hänga på0 det iaf.

Dvs;

Bil; 1560kg totalvikt

- - -Edit - - -

- - - Edit 2 - - -

Men i detta fallet så klarar inte Mercan av att dra ett tyngre släp än 800kg (alltså tomvikt+last får inte vara högre än 800kg).

Dock får inte släpets totalvikt alltså tomvikt+maxlast vara högre än 1940kg om du enbart har b-körkort.

Precis. Av den enkla anledning att bilens totalvikt är just 1560kg (det ger ju då, givetvis 3500kg tillsammans med ett släp vars totalvikt är 1940kg).

Så; ett släp med en totalvikt på 1940kg FÅR hängas efter bilen under förutsättning att släpets bruttovikt (dvs släpets tjänstevikt + ev. last vid det specifika tillfället) inte överstiger 800kg.
Senast redigerat av it_mutt (1 september 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 003 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
trubbelturbo skrev:
Hybrid_ skrev:

Precis. Av den enkla anledning att bilens totalvikt är just 1560kg (det ger ju då, givetvis 3500kg tillsammans med ett släp vars totalvikt är 1940kg).

Så; ett släp med en totalvikt på 1940kg FÅR hängas efter bilen under förutsättning att släpets bruttovikt (dvs släpets tjänstevikt + ev. last vid det specifika tillfället) inte överstiger 800kg.

Där satt den! Tack!

36 Inlägg
2 september 2017
Nu har du fått svar på din fråga, men för andra som kanske också letar och klurar på om  dom får dra sina släp eller husvagnar så finns det ett litet hjälpmedel från transportstyrelsen som heter Släpvagnskalkylator smile

Sök