matte778 skrev:
hello!
kongsvinger e inte direkt nära oslo nej så gör följande:
de tar ett bra tag å få skattekortet hemsändt till dig i sverige så om du ska flytta rätt snart så skit i å beställa hem de å dra in pånär liknings kontoret du kommer ner.
norskt person nummer får du på en gång när du skriver in dig ,ett tillfälligt först men de brukar räcka för att öppna ett bankkonto, för du vill ju ha in din lön nånstans?
vad har du för bank i sverige?? checka med dom finns ju nordea å handelsbanken i oslo annars har dom postbanken i norge där får vem som helst konto å ett master med 50000;- på ;-)
du måste inte vänta 3 löner ditt konto fungerar på en gång men inte säkert du får ett visa eller mastercard förän dom ser att du får in pengar på kontot, du får bara ett vanligt utagskort.
sen står du ju seff skriven i sverige fortfarande så får du dra av på skatten för dubbelt boende.......... å hemresor..........
så in på skattekontor fixa skattekort som de lämnar till din nya arbetsgivare så han vet hur mycket skatt han ska dra på dig å så fixa ett bankkonto så du får in din lön nånstans sen e de ba å köra :-)
Tjena
Ne ja kolla upp det igår på kartan, såg att det låg en bit ifrån Oslo.
Okej jag förstår, jag flyttar till Norge 10/11 februari, de kanske är lika bra att jag väntar med skattekort tills jag kommer dit eller?
Angående liknings kontor finns det sådanna i Oslo eller? Jag är helt förvirrad när det gäller sådanna kontor :$
Jo självklart vill man ha lön och allt, jag har Swedbank i Sverige så, finns den banken i Norge om inte, kan jag välja en annan bank då?
Okej vad bra då att jag får nåt kort i allafall så jag kan ta ut pengar, visa och mastercard de gör inte så mycket om jag ej får de ska ändå inte handla i Norge då det är svindyrt
Jepp jag kommer så kvarskriven i Sverige, så jag kommer bå både i Sverige och i Norge. Men hur blir det då med skatten, jag fattar inte riktigt, kommer dom dra mindra skatt för att jag får pendla eller ja för att jag bor på två ställen? Jag behöver inte göra något med bilen?
När du menar skattekontor menar du då liknings kontor eller? Alltså vore toppen om det fanns ett sådant kontor i Oslo, då jag ska bo där, och gärna centralt med. Ännu en gång tack för all hjälp.
Mvh Pappi