3567
Sök

V8 - Ljud beroende av motorstorlek

245 Inlägg
11 september 2017
Trådstartare
#1
Är det i stort sett avgassystemet som gör att ljudet blir sådär gött, eller är det till största del storleken på V8-motorn? Ponera att jag har en Buick Skylark med en mindre V8, exempelvis Buick 300. Går det att få ut ett sånt där härligt ljud även ur en sådan?

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
11 september 2017
#2
Spontant skulle jag säga att det är antalet cylindrar som ger V8 så gott ljud. Dock så lär ju en motor med större slagvolym ryta desto mer vid gaspådrag. jag har en 350 cui LT1 i min Impala SS samt en 263 cui i min 740 och de båda låter i princip lika dant när de går på lågvarv med ljuddämpningen bortkopplad trots 1,4 liter i slagvolymskillnad.


6 064 Inlägg
11 september 2017
#3
Samtidigt kan man ju jämföra motorljudet på en harley davidson och en nissan micra, de låter ganska olikt trots att båda kan ha motorer på 1,3l.

Evildan
11 september 2017
#4
Svarte_Orm skrev:
Samtidigt kan man ju jämföra motorljudet på en harley davidson och en nissan micra, de låter ganska olikt trots att båda kan ha motorer på 1,3l.

Eller en modern japansk V8 och en äldre US V8.

245 Inlägg
11 september 2017
Trådstartare
#5
Precis, själv älskar jag idle-ljudet, det vill säga ljudet på tomgång exempelvis från en oisolerad äldre amerikansk V8. Framförallt när man står bakom. Exempelvis som här :-)

https://m.youtube.com/watch?v=2Ubi-sFupDc
Senast redigerat av Veteranfredrik (11 september 2017)

Evildan
11 september 2017
#6
Min kamrat hade en Dart -72 med en ruggigt kompetent 340cui. När den sakta tuggade sig uppför backen bakom den gamla fyrfamiljsarbetarkåken vi bodde i ute i Lid drivandes den lilla konvertern att skicka kraften genom den välpreppade 727-lådan skallrade rutorna och väggarna vibrerade. Den upplevelsen glömmer jag förmodligen aldrig.

Grova rör med lagom lite motstånd och ljuddämparna långt bak samt närapå obefintliga slutrör kan skapa ljuv musik ur gamla US åttor.

6 064 Inlägg
11 september 2017
#7
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Samtidigt kan man ju jämföra motorljudet på en harley davidson och en nissan micra, de låter ganska olikt trots att båda kan ha motorer på 1,3l.

Eller en modern japansk V8 och en äldre US V8.

De har ju även olika tändföljd, eller finns det japanska V8 med "amerikansk" tändföljd? Jag gissar att de japanska har samma som europeiska VAG/MB/BMW

Evildan
11 september 2017
#8
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Samtidigt kan man ju jämföra motorljudet på en harley davidson och en nissan micra, de låter ganska olikt trots att båda kan ha motorer på 1,3l.

Eller en modern japansk V8 och en äldre US V8.

De har ju även olika tändföljd, eller finns det japanska V8 med "amerikansk" tändföljd? Jag gissar att de japanska har samma som europeiska VAG/MB/BMW

Det finns olika tändföljder även på jänkeåttorna.
Ford bla har en motor som sticker ut lite,
351 och 400 har 1-3-7-2-6-5-4-8
Chevy 350 sb har 1-8-4-3-6-5-7-2
Ett vant öra hör skillnad, jag har haft en 400cui i en Mercury och det ljudet är i mitt tycke skönare än chevvys.
Det kan skilja även på japsarna och européerna.

5 111 Inlägg
3 oktober 2017
#9
Y-blockaren har ju sin variant också...15486372....med öppna headers låter den mer som ett koppel harleys än en V8 på ett sätt, hehe tongue


2 327 Inlägg
3 oktober 2017
#10
Är ganska förvånad att ingen nämnt "crossplane" och "flatplane"

För er som verkligen är intresserade av hur motorljud fungerar så finns det ett jättebra klipp på youtube som förklarar allt smile

Länk:

https://youtu.be/-Pz4dYuQK_c


83 Inlägg
4 oktober 2017
#11
Det mesta som spelar roll är B.la Cam profil, H-pipe X-Pipe. Tum på röret samt kat och antalet dämpare samt vad för dämpare. Headers eller limpor, längd på röret sen säkert något mer litet. Men i stortsett så låter det gött för att det är en V8:a, Motor storlek spelar inte extremt stor roll mer vad för pipor du har på den.
Att tändföljden skulle spela roll är en vanlig myt som inte stämmer, och kan garantera att du inte hör skillnad på en cheva 305 eller en mustang 302 om dem skulle vara identiska i övrigt.
Senast redigerat av Stekpannan (4 oktober 2017)

7 450 Inlägg
5 oktober 2017
#12
Tycker att dom gamla sidventilveåttorna hade en tystare och mjukare, men samtidigt dovare ton utan frånvaro av mekaniskt oljud/slammer.
Allra finast gång hade sidventiltolvorna i t ex Lincoln Zephyr. Dom viskade dovt.


Sök