3437
Sök

Får inte igång bilen, vad är felet?

258 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#1
Hej,
Skulle iväg och byta lambdasond sensoren, för hade haft felkod P020.
Stoppade i OBD2 grejen i bilen, för att se om jag fortfarande hade fel med Torque appen.
När jag sen försökte starta bilen gick den inte igång, tog ut OBD2 och testade bilen, så funkade det.

Körde iväg och bytte lambdasond och har kört bilen några gånger, som högst 20min.

Idag så startade bilen inte igen, se videon:
https://streamable.com/zqipt

Vad kan vara felet?

Tack på förhand
/Audi A3 - 2006
Senast redigerat av evoline (26 september 2017)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 september 2017
#2
För lite info för att kunna gissa sig till problemets lösning, men normalt sett, fulladdat batteri FÖRST och främst och sedan bränsle, i den ordningen.
OM du har bägge delarna enligt ovan,så tillkommer olika sensorer och låset att kolla sedan..
Senast redigerat av oljan (26 september 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 060 Inlägg
26 september 2017
#3
Det där ser ut som tomt batteri. Och om det inte är tomt kan du ha dålig kontakt på pluspolen, minuspolen, jordflätan eller så är starten kass.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
26 september 2017
#4
evoline skrev:
Hej,
Skulle iväg och byta lambdasond sensoren, för hade haft felkod P020.
Stoppade i OBD2 grejen i bilen, för att se om jag fortfarande hade fel med Torque appen.
När jag sen försökte starta bilen gick den inte igång, tog ut OBD2 och testade bilen, så funkade det.

Körde iväg och bytte lambdasond och har kört bilen några gånger, som högst 20min.

Idag så startade bilen inte igen, se videon:
https://streamable.com/zqipt

Vad kan vara felet?

Tack på förhand
/Audi A3 - 2006

Det verkar som om batteriet är näst intill urladdat. En batteriladdare inkopplad på batteriet under x antal timmar  så kanske du får igång bilen. Det kan vara batteriet som är sopslut eller så laddar inte generatorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

258 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#5
Ok, ska köpa ett nytt batteri från Mekonomen, 1209kr :-(
Kan batteriet bara vara slut, tänkte på om man märker på något sätt att ett batteri håller på att bli dåligt?

Tack på förhand

Avstängd
10 388 Inlägg
26 september 2017
#6
evoline skrev:
Ok, ska köpa ett nytt batteri från Mekonomen, 1209kr :-(
Kan batteriet bara vara slut, tänkte på om man märker på något sätt att ett batteri håller på att bli dåligt?

Tack på förhand

Att det inte tar eller håller laddning är ju ett tecken.

Det är inte ovanligt att verkstäder (ex.vis Mekonomen) har en belastningstestare för batteri. Stick inom och fråga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 119 Inlägg
26 september 2017
#7
Hej!
Varför köpa nytt batteri! Det första man gör om batteriet börjar bli dåligt är att ladda det! Man laddar över natten 12-16 timmar med en vanlig enkel 4-6A "stenåldersladdare"!
Ett batteri "mår bra" att då  och då laddas!  Ett dåligt laddat batteri har svårt att dra runt startmotorn!
Skaffa laddare och en mulimeter så du kan kolla spänningen när motorn är i gång. Spänningen ska då ligga på ca 13,5-14V. Ett nyladdat batteri utan motorn igång ska ha en spänning på ca 12,6-13V .
Ligger spänningen på 12V eller under börjar det bli dags att byta batteri!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
26 september 2017
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Varför köpa nytt batteri! Det första man gör om batteriet börjar bli dåligt är att ladda det! Man laddar över natten 12-16 timmar med en vanlig enkel 4-6A "stenåldersladdare"!
Ett batteri "mår bra" att då  och då laddas!  Ett dåligt laddat batteri har svårt att dra runt startmotorn!
Skaffa laddare och en mulimeter så du kan kolla spänningen när motorn är i gång. Spänningen ska då ligga på ca 13,5-14V. Ett nyladdat batteri utan motorn igång ska ha en spänning på ca 12,6-13V .
Ligger spänningen på 12V eller under börjar det bli dags att byta batteri!

Till TS: Gör som jaka54 skriver. Är batteriet helt slut måste man använda en "stenåldersladdare".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

258 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#9
Köpte en sån här för några år sen, ska testa med den:
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad … 0#moreinfo

Tack för all hjälp
Återkommer hur det går

258 Inlägg
7 oktober 2017
Trådstartare
#10
Hej,
Fanns nån lampa eller indikator på bilbatteriet där det stod om den visade gult eller inget alls skulle man byta batteriet.
Den visade inget alls, orkade inte ladda upp för att dubbelkolla, gick och köpte ett nytt bilbatteri och nu funkar bilen.
Hade inte bytt bilbatteri på 11år, vet inte hur ofta man behöver göra det.
Var tvungen att köpa blocknyckel på 10mm och 13mm lednyckel för att få bort batteriet.

Hoppas bilen funkar ett tag nu.

Tack för all hjälp
Senast redigerat av evoline (7 oktober 2017)

Trucker
1 413 Inlägg
7 oktober 2017
#11
har batteriet hållt 11år så ska du vara glad, då har det tjänat bilen väl smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 060 Inlägg
7 oktober 2017
#12
11 år är nog dubbla genomsnittliga livslängden för ett bilbatteri

Senaste foruminläggen


Sök