12 oktober 2017
Trådstartare
Hej!
Det hela började med att jag var ute på långkörning. När jag närmade mitt slutmål kände jag hur bilen ryckte till lite, höll i detta läget jämn hastighet. Tänkte inte mer på det och stannade för att handla. När jag kom ut och skulle starta bilen igen hoppade den inte igång, startmotorn gick men inget mer. Efter att bilen stått ca 20 minuter hoppade den igång, kunde köra hem den men den ryckte kraftigt vid gaspådrag och den dog nästan direkt när man släppte av på gasen.
Har sedan provstartat den flera gånger med varierat resultat. Ibland står den bara och tuggar på starten och inget mer, ibland tänder den till lite men startar inte ändå. Samt vissa gånger startar den direkt, och går antingen kraftigt ojämnt på tomgång och stabilt vid lite gaspådrag, eller så går den helt jämnt även på tomgång. Provade igår att byta tändkassett samt tändstift. Bilen startar nu direkt men den dör lika fort igen, oavsett hur mycket gas jag ger så bluddrar den till och dör. Varvräknaren står kvar på 0 vid startförsök när den inte tänder till alls, men när man hör att den tänder så rör sig varvräknaren upp och ner mellan 0 och kanske 700 varv. Kan det vara vevaxellägesgivaren, eller något annat?
Kan tillägga att jag inte fått fram några felkoder vid avläsning.
Hoppas någon tar sig tid att läsa detta och hjälpa mig.
Senast redigerat av jocke3 (12 oktober 2017)