Hej!
Tänkte att nu när jag startat mitt första större projekt så ska det även delas här i en projekt tråd!
jag har aldrig renoverat motorer förut men har kompisar som hållit på i många år, allt från V8or till volvo och nissan, men har aldrig själv gett mig på något i den storleken, Har en Motorcykel som jag hållit på och kucklat med i ett par år, men nästan bara kosmetiska förändringar. Arbetar som servicetekniker och skruvar dagligen med ganska avancerade maskiner så om jag inte tappar lusten borde detta va ett projekt jag skulle kunna reda ut!
planen är en bubbla (ännu ej inköpt) med en EJ251 NA motor på 156hk som kommer renoveras under vintern! för att sedan till våren/sommaren köpa bubblan som ska få det nya hjärtat <3
När sedan allt är monterat och rullar kan jag börja oroa mig för om allt håller och vad som då ska bytas ut för att längre fram kunna köra ett par 402m repor och bränna lite däck på bilträffarna!
Jag är extremt tacksam för tips och kritik, speciellt info om vilka modeller på bubblor som skulle passa mitt projekt, vilken växel låda man ska ha och andra nyttiga tips och trix gällande EJ25 motorer!
Håller nån på med ett liknande projekt dela det i kommentarerna!
Inspiration
Ett objekt med fungerande motor köptes in, en Subaru Outback 1999 med strax över 30k på mätaren men med väldigt välskött service bok. det dubbelmassiga svänghjulet hade släppt i vulkningen så bilen drev inte enligt säljaren, men med lite trix och övertalning med kopplingen lite lätt intryckt kunde man få den att pinna på i ca 60km/h om man inte gasade för mycket
så den behövde inte bogseras utan kördes ca 2mil till en polares garage där motorn skulle ur!
Eftersom jag aldrig plockat ur en motor ur en bil förut så räknade jag med att en hel helg borde det ta!
men märkte ganska fort att vilken idiot som helst kan ju plocka isär saker, det är dock inte alla som kan få ihop det igen!
Efter inte allt för många timmar utsprida på en helg va motorn ur, mestadels av tiden arbetade jag själv, förutom vid själva lyftet av motorn då jag fick hjälp.
passade även på att sno stolarna som var väldigt fräscha för att ha rullat 30k samt ECU + ODB uttag
Motor och de delar av piskan jag klippt bort flyttade jag till mitt garage där jag kommer hålla till
Hittade den här sortiment lådan på Biltema som ska bli förvaring av kolv, stakar, överfall med mera medans jag plockar isär och gör i ordning motorn, har lärt mig att det är väldigt viktigt att ej blanda dessa
men innan jag börjar öppna motorn tänkte jag fräscha till de "utvändiga" delarna på motorn, så jag började med generatorn som såg väldigt trött ut, nästkommande bilder är mest till för min egen skull så jag kommer ihåg hur allt satt
Efter att ha skruvat isär de fyra yttre skruvarna så delade jag generatorn med en stor mejsel och några lätta knack med en gummi klubba
Tänkte att när jag ändå plockar isär skiten kan jag passa på att byta lager
3 av dessa 4 skruvar va absolut inga problem men den sista rackaren va lite trixig att komma åt, fick vrida lindningen lite så fick man in en mejsel på utsidan!
Sådär då va hela Generatorn i delar
Tog med mig korgarna till Jobbet och körde dem i trumlingen, En maskin med massor av små fina stenar som vibrerar och är till för att ta bort grader på nyfrästa detaljer men som funkar jättebra för att ta bort oxid och smuts med
De är lena och fina men fortfarande lite oxid och missfärgningar kvar så fick bli ett par lager med fälgfärg
Nu väntar jag på att de nya lagren ska komma hem och så ska lindningen tvättas lite så ska vi se hur slut resultatet blir!