Hej!
Tänkte att nu när jag startat mitt första större projekt så ska det även delas här i en projekt tråd!
jag har aldrig renoverat motorer förut men har kompisar som hållit på i många år, allt från V8or till volvo och nissan, men har aldrig själv gett mig på något i den storleken, Har en Motorcykel som jag hållit på och kucklat med i ett par år, men nästan bara kosmetiska förändringar. Arbetar som servicetekniker och skruvar dagligen med ganska avancerade maskiner så om jag inte tappar lusten borde detta va ett projekt jag skulle kunna reda ut!
planen är en bubbla (ännu ej inköpt) med en EJ251 NA motor på 156hk som kommer renoveras under vintern! för att sedan till våren/sommaren köpa bubblan som ska få det nya hjärtat <3
När sedan allt är monterat och rullar kan jag börja oroa mig för om allt håller och vad som då ska bytas ut för att längre fram kunna köra ett par 402m repor och bränna lite däck på bilträffarna!
Jag är extremt tacksam för tips och kritik, speciellt info om vilka modeller på bubblor som skulle passa mitt projekt, vilken växel låda man ska ha och andra nyttiga tips och trix gällande EJ25 motorer!
Håller nån på med ett liknande projekt dela det i kommentarerna!
Inspiration
Ett objekt med fungerande motor köptes in, en Subaru Outback 1999 med strax över 30k på mätaren men med väldigt välskött service bok. det dubbelmassiga svänghjulet hade släppt i vulkningen så bilen drev inte enligt säljaren, men med lite trix och övertalning med kopplingen lite lätt intryckt kunde man få den att pinna på i ca 60km/h om man inte gasade för mycket
så den behövde inte bogseras utan kördes ca 2mil till en polares garage där motorn skulle ur!
Eftersom jag aldrig plockat ur en motor ur en bil förut så räknade jag med att en hel helg borde det ta!
men märkte ganska fort att vilken idiot som helst kan ju plocka isär saker, det är dock inte alla som kan få ihop det igen!