4392
Sök

Det här med släckta baklysen...

1 271 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
#1
Måste bara dela med mig av denna härligt märkliga upplevelse.

Jag har en längre tid svurit över att EU reglerna gör det möjligt att sätta bilar på marknaden utan att baklamporna är tända på dagtid. Det märkliga är att det verkar även gälla bilar som saknar ljussensorn (måste betraktas som snikutrustade idag) som i alla normala fall tänder halvljuset vid skymning eller i tunnlar.

Så...till sak. Tröttnade på att se bilar på min gata där mina barn går, leker och cyklar med släckt halvljus när det är mörkt ute. Jag stoppade en bil när jag var ute i skymning och knackade på rutan. Där satt två snärtor, den ena bakom ratten med körkort får jag gissa men antagligen väldigt färskt. Frågade varför hon inte hade halvljuset tänt - men det hade hon visst tyckte hon. Grejen med dessa bilar är ju att DRL lyser väldigt starkt, i kombination med att instrumentbelysningen lyser. Sträcker mig in lite bryskt genom den nedvevade rutan och vrider ljusreglaget från noll (!) till halvljus. Ta-daaaa! Det börjar lysa framför bilen!

Snärtan blir lite irriterad och släcker igen och säger att man inte får köra med helljuset på i tätbebyggt område. Ojdå tänkte jag och sträcker mig in igen och tänder halvljuset och förklarar vad det är, och drar i spaken för att tända helljuset. Och släcka. Och tända. Och släcka. Ser du skillnaden frågar jag. Det lyser alldeles för starkt, säger snärtan! Jaa fast... säger jag - enligt lag behöver du ha halvljuset tänt när det är mörkt ute. Inte bara de små lamporna där fram, för då är inte heller lamporna tända där bak. Hon blir ännu mer irriterad och släcker halvljuset igen. Men du kan inte köra så, säger jag. Du måste ha halvljuset tänt! Förstår du inte vad som kan hända när du inte ser ordentligt var du kör och vad som finns i din väg? Hon blir ännu mer irriterad och säger att det lyser alldeles för starkt! Jag försöker ännu en gång visa skillnaden mellan halv- och helljuset men hon kör upp rutan och rivstartar iväg.

Detta var en VW UP. Jag gissar, på grund av att jag ser så otroligt många bilar utan bakljusen tända när det är mörkt ute, att det fungera liknade på flera märken och modeller. När DRL är tänt lyser instrumenteringen och då förutsätter den ovane föraren att halvljuset lyser. För en kraftig DRL reflekterar ju till viss del i bilar framför osv.

Skrämmande. Riktigt riktigt skrämmande.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
4 januari 2018
#2
Soulman skrev:
Måste bara dela med mig av denna härligt märkliga upplevelse.

Jag har en längre tid svurit över att EU reglerna gör det möjligt att sätta bilar på marknaden utan att baklamporna är tända på dagtid. Det märkliga är att det verkar även gälla bilar som saknar ljussensorn (måste betraktas som snikutrustade idag) som i alla normala fall tänder halvljuset vid skymning eller i tunnlar.

Så...till sak. Tröttnade på att se bilar på min gata där mina barn går, leker och cyklar med släckt halvljus när det är mörkt ute. Jag stoppade en bil när jag var ute i skymning och knackade på rutan. Där satt två snärtor, den ena bakom ratten med körkort får jag gissa men antagligen väldigt färskt. Frågade varför hon inte hade halvljuset tänt - men det hade hon visst tyckte hon. Grejen med dessa bilar är ju att DRL lyser väldigt starkt, i kombination med att instrumentbelysningen lyser. Sträcker mig in lite bryskt genom den nedvevade rutan och vrider ljusreglaget från noll (!) till halvljus. Ta-daaaa! Det börjar lysa framför bilen!

Snärtan blir lite irriterad och släcker igen och säger att man inte får köra med helljuset på i tätbebyggt område. Ojdå tänkte jag och sträcker mig in igen och tänder halvljuset och förklarar vad det är, och drar i spaken för att tända helljuset. Och släcka. Och tända. Och släcka. Ser du skillnaden frågar jag. Det lyser alldeles för starkt, säger snärtan! Jaa fast... säger jag - enligt lag behöver du ha halvljuset tänt när det är mörkt ute. Inte bara de små lamporna där fram, för då är inte heller lamporna tända där bak. Hon blir ännu mer irriterad och släcker halvljuset igen. Men du kan inte köra så, säger jag. Du måste ha halvljuset tänt! Förstår du inte vad som kan hända när du inte ser ordentligt var du kör och vad som finns i din väg? Hon blir ännu mer irriterad och säger att det lyser alldeles för starkt! Jag försöker ännu en gång visa skillnaden mellan halv- och helljuset men hon kör upp rutan och rivstartar iväg.

Detta var en VW UP. Jag gissar, på grund av att jag ser så otroligt många bilar utan bakljusen tända när det är mörkt ute, att det fungera liknade på flera märken och modeller. När DRL är tänt lyser instrumenteringen och då förutsätter den ovane föraren att halvljuset lyser. För en kraftig DRL reflekterar ju till viss del i bilar framför osv.

Skrämmande. Riktigt riktigt skrämmande.

Håller med dig till fullo. Instrumentbelysningen ska bara fungera när halvljuset är på så att den dumme föraren kanske fattar att halvljuset inte är på när instrumentet är släckt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

110 Inlägg
5 januari 2018
#3
Det är så korkat det kan bli - att nya bilar inte funkar på rätt sätt.
Men lika korkat är att ha starka lysen på parkeringen, bländar bra i regnet och man får väl inte köra med båda?

5 686 Inlägg
5 januari 2018
#4
volvo245amazon skrev:
Det är så korkat det kan bli - att nya bilar inte funkar på rätt sätt.
Men lika korkat är att ha starka lysen på parkeringen, bländar bra i regnet och man får väl inte köra med båda?

Skillnad mellan p-ljus och varselljus/dagsljus.

Varselljus får inte vara tänt tillsammans med halvljus så när man slår på halvljuset dimmas varselljuset ner till motsvarande 5-10W glödlampa.
Vid släckt halvljus motsvarar varselljuset en 21W glödlampa.

Samma som t.ex 240 och 740 hade för över 30år sedan.


Ser själv många som kör runt med endast varselljuset tänt och då släckta baklyktor, livsfarligt i både mörker, snörök och dimma.
Är inga speciella märken heller utan ser många olika märken och modeller som kör runt med släckta lysen.

Det finns även många som kör runt med 7-pol släpvagnsadapter alltid inkopplat i sina moderna bilar med 13-pol kontakt och då stängs dimljuset bak av på vissa modeller då bilen tror ett släp är påkoppplat. När bilen tror man har släp påkopplat aktiveras endast dimljuset på släpet och indikering tänds upp i mätarhuset så bilföraren tror det fungerar men lyser ej bak på bilen.


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2018
#5
Jag stör mig också på dessa inkompetenta människor som kör utan rätt belysning. Jag kör ganska mycket på en vältrafikerad del av E4 norr om Sthlm på kvällen. Det är mer regel än undantag att man ser bilar som kör utan bakljus.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 393 Inlägg
5 januari 2018
#6
caromania skrev:
Jag stör mig också på dessa inkompetenta människor som kör utan rätt belysning. Jag kör ganska mycket på en vältrafikerad del av E4 norr om Sthlm på kvällen. Det är mer regel än undantag att man ser bilar som kör utan bakljus.

mm det jag har mkt svårt att förstå är när jag möter bilar med bara parkering på,, ute där det inte finns gatubelysning,, vilka nötter,,  sen om biltillverkarna var LITE smarta hade dem ju kopplat så att drl inte hade instrumentbel på,,  klart, problemet löst,,


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2018
#7
granadadr skrev:
caromania skrev:
Jag stör mig också på dessa inkompetenta människor som kör utan rätt belysning. Jag kör ganska mycket på en vältrafikerad del av E4 norr om Sthlm på kvällen. Det är mer regel än undantag att man ser bilar som kör utan bakljus.

mm det jag har mkt svårt att förstå är när jag möter bilar med bara parkering på,, ute där det inte finns gatubelysning,, vilka nötter,,  sen om biltillverkarna var LITE smarta hade dem ju kopplat så att drl inte hade instrumentbel på,,  klart, problemet löst,,

Ja, hur svårt ska det vara? Visst, varselljus/automatiska lampor som slås på är ju kanon och jag kan någonstans acceptera att bakljusen är släckta i dagsljus eftersom reaktionstiden för bakomvarande tydligen ska bli snabbare vid inbromsningar, men att det inte fungerar bättre rent tekniskt är en gåta. För en sak är säker, att folket bakom ratten inte har den minsta koll är ingen nyhet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 393 Inlägg
5 januari 2018
#8
caromania skrev:
granadadr skrev:
caromania skrev:
Jag stör mig också på dessa inkompetenta människor som kör utan rätt belysning. Jag kör ganska mycket på en vältrafikerad del av E4 norr om Sthlm på kvällen. Det är mer regel än undantag att man ser bilar som kör utan bakljus.

mm det jag har mkt svårt att förstå är när jag möter bilar med bara parkering på,, ute där det inte finns gatubelysning,, vilka nötter,,  sen om biltillverkarna var LITE smarta hade dem ju kopplat så att drl inte hade instrumentbel på,,  klart, problemet löst,,

Ja, hur svårt ska det vara? Visst, varselljus/automatiska lampor som slås på är ju kanon och jag kan någonstans acceptera att bakljusen är släckta i dagsljus eftersom reaktionstiden för bakomvarande tydligen ska bli snabbare vid inbromsningar, men att det inte fungerar bättre rent tekniskt är en gåta. För en sak är säker, att folket bakom ratten inte har den minsta koll är ingen nyhet.

nää men kolla instagram å andra appar kan dem wink å helst bakom ratten
Senast redigerat av granadadr (5 januari 2018)


Cupra_
5 januari 2018
#9
Har varit med om samma saker.. Man kommer ikapp någon när det är mörkt som kör med drl och man får halvt panikbromsa. Men det är oftast bilar som saknar automatik som orsakar det problemet. Asiater med andra ord.

Sen är huvudproblemet att merparten av bilägarna idag inte har koll på bilens funktioner.. Träffar dagligen kunder som frågar hur jag fick igång dimljusen..

5 119 Inlägg
5 januari 2018
#10
Möter ett par bilar om dagen när jag åker till och från jobbet som åker på drl belysning och därmed mörka rövar.

Har även legat efter bilar utan bakljus i mörker vilket resulterar i att dom brukar bli blinkade på då jag tänder helljus när deras reflexer inte längre syns. Misstänker att jag retat en och annan med 500w led i backspegeln men men. Syns man inte så finns man inte.
Brukar resonera som så att dom kan ju faktiskt plötsligt stå still utan bromsljus och då vill jag inte bli överraskad..
Senast redigerat av mb_pucken (5 januari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 393 Inlägg
5 januari 2018
#11
mm precis beror på hur man har knappen,, är ingen expert,, men har sett i dem bilar jag kört iaf,, 0 drl, aut  drl, å halv vid mörker,, lyse på, ja lyse på,, dock på endel så slockanr det aut när jag stänger av bilen,, så brukar anv den funktionen wink för att vara ett föredömme,, ej alltid jag kommer ihåg att kolla det, då jag kör ett antal olika bilar i jobbet å ibland jäktigt å ska tänka på annat wink


Muttley
5 januari 2018
#12
Hade de byggts med enbart automatiskt så finns inga problem, det är helt och hållet enbart handhavandefel (om inte delar är trasiga) om inget halvljus eller bakljus finns vid skymning/mörker.

3 354 Inlägg
5 januari 2018
#13
I min bil lyser inte instrumenteringen när enbart DRL är tänt bl.a

Sen min synpunkt gällande släckta bakljus dagtid så anser jag att (förutsatt det är "bra dagsljus och bra väder) att det gör sig detsamma om det är tänt eller släckt. Att missa en bil pga att det inte lyser något så kan man lika gärna köra in i valfritt hus eftersom man bör anses vara blind då.

Och nu till andra sidan Folk som kör utan bakljusen tända under dåliga siktförhållanden/mörker anser jag vara rent ut sagt idioter som i sig bör avsäga sig förmånen att få bruka ett fordon på allmän väg.
Är som allt annat gällande trafikbeteende o koll på gällande regler o ha sunt förnuft så är det upp till individen att sköta sig o vara uppdaterad
Detsamma gällande folk som enbart kör positionsbelysning alternativt positionsbelysning och dimljus under kvällstid även inom upplysta stadsgränser.

Sen har det iaf blivit krav fr.o.m 30 juli -17 att det ska vara standard med automatik på nya bilar.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/201 … ndas-igen/
Senast redigerat av Seth (5 januari 2018)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

7 393 Inlägg
5 januari 2018
#14
Seth skrev:
I min bil lyser inte instrumenteringen när enbart DRL är tänt bl.a

Sen min synpunkt gällande släckta bakljus dagtid så anser jag att (förutsatt det är "bra dagsljus och bra väder) att det gör sig detsamma om det är tänt eller släckt. Att missa en bil pga att det inte lyser något så kan man lika gärna köra in i valfritt hus eftersom man bör anses vara blind då.

Och nu till andra sidan Folk som kör utan bakljusen tända under dåliga siktförhållanden/mörker anser jag vara rent ut sagt idioter som i sig bör avsäga sig förmånen att få bruka ett fordon på allmän väg.
Är som allt annat gällande trafikbeteende o koll på gällande regler o ha sunt förnuft så är det upp till individen att sköta sig o vara uppdaterad
Detsamma gällande folk som enbart kör positionsbelysning alternativt positionsbelysning och dimljus under kvällstid även inom upplysta stadsgränser.

Sen har det iaf blivit krav fr.o.m 30 juli -17 att det ska vara standard med automatik på nya bilar.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/201 … ndas-igen/

spelar ju ingen roll när det rullar 10 tusentals bilar som INTE har de. och idioter bakom ratten på det,, speciellt när man blinkar å dem ej förstår,, stoppade faktiskt en ung tjej för ett par v sedan,, kväll å snörök inget lyse alls bak,, och påpekade att hon MÅSTE slå på det,, hade legat bakom henne i ca 6-7 km innan


3 354 Inlägg
5 januari 2018
#15
granadadr skrev:
Seth skrev:
I min bil lyser inte instrumenteringen när enbart DRL är tänt bl.a

Sen min synpunkt gällande släckta bakljus dagtid så anser jag att (förutsatt det är "bra dagsljus och bra väder) att det gör sig detsamma om det är tänt eller släckt. Att missa en bil pga att det inte lyser något så kan man lika gärna köra in i valfritt hus eftersom man bör anses vara blind då.

Och nu till andra sidan Folk som kör utan bakljusen tända under dåliga siktförhållanden/mörker anser jag vara rent ut sagt idioter som i sig bör avsäga sig förmånen att få bruka ett fordon på allmän väg.
Är som allt annat gällande trafikbeteende o koll på gällande regler o ha sunt förnuft så är det upp till individen att sköta sig o vara uppdaterad
Detsamma gällande folk som enbart kör positionsbelysning alternativt positionsbelysning och dimljus under kvällstid även inom upplysta stadsgränser.

Sen har det iaf blivit krav fr.o.m 30 juli -17 att det ska vara standard med automatik på nya bilar.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/201 … ndas-igen/

spelar ju ingen roll när det rullar 10 tusentals bilar som INTE har de. och idioter bakom ratten på det,, speciellt när man blinkar å dem ej förstår,, stoppade faktiskt en ung tjej för ett par v sedan,, kväll å snörök inget lyse alls bak,, och påpekade att hon MÅSTE slå på det,, hade legat bakom henne i ca 6-7 km innan

då kan jag bl.a säga att fixa fler trafikpoliser och ha flera trafikkontroller i överlag o fixa saftiga böter.
folk tänker och känner oftast med plånboken. Dock så tillägger jag enbart att det är ett önskemål som i dagens läge verkar lågt prioriterat.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Cupra_
5 januari 2018
#16
Golf/passat m.fl. VAG har automatiskt halvljus så länge vredet står på auto. Står det på 0 är det alltid drl med släckta bakljus.
Senast redigerat av Cupra_ (5 januari 2018)

7 393 Inlägg
5 januari 2018
#17
Cupra_ skrev:
Golf/passat m.fl. VAG har automatiskt halvljus så länge vredet står på auto. Står det på 0 är det alltid drl med släckta bakljus.

och MÅNGA har det på just 0 sad


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 januari 2018
#18
kort och gott alla bilar ska ha automatiskt halvljus och det ska avändas med få undantag enligt lagen..

sen i sverige är det ju mängder av idioter som inte vet hur deras bilar fungerar.. 

jag har sätt bilar med helautomatiska system som tänder sig så fint i tunnlar men släcker sig fast halvljuset skulle varit på..      det är ju bara i klart väder och i dags ljus som man får enligt lag köra utan bakljusen på ett få antal årgångar.      det räcker med en tendens till dimma så ska halvljus och bakljus vara igång...  har sätt alla olika märken som har släckta bakljus i dimma på dagen..   vid regn ska oxå halvljuset vara igång och bakljusen så klart..   dom allra flesta bilarna sätts inte havlljuset på automatiskt vid regn.        Vet att det blivit ett jävla liv om dessa lysen och som jag förstått det så säljs idag inga bilar som inte bakljusen lyser  man kan ha fel..  vet att polis och transportstyrelsen haft snacket om detta men orkar inte söka.      värsta är ju att idioterna inte ens vet att ljusen bak inte lyser..  och dom är så tröga att dom inte förstår helljusblink bakom heller..    men dom är nog så tröga att dom inte heller vet hur backspeglar fungerar eller blinkers heller för den delen.. den typen av människor tyvärr...tröga jävlar smile

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
5 januari 2018
#19
Growe skrev:
kort och gott alla bilar ska ha automatiskt halvljus och det ska avändas med få undantag enligt lagen..

sen i sverige är det ju mängder av idioter som inte vet hur deras bilar fungerar.. 

jag har sett bilar med helautomatiska system som tänder sig så fint i tunnlar men släcker sig fast halvljuset skulle varit på.     det är ju bara i klart väder och i dags ljus som man får enligt lag köra utan bakljusen på ett få antal årgångar.      Det räcker med en tendens till dimma så ska halvljus och bakljus vara igång...  Har sett alla olika märken som har släckta bakljus i dimma på dagen..   Vid regn ska också halvljuset vara igång och bakljusen så klart..   Dom allra flesta bilarna sätts inte havlljuset på automatiskt vid regn.        Vet att det blivit ett jävla liv om dessa lysen och som jag förstått det så säljs idag inga bilar som inte bakljusen lyser  man kan ha fel.  Vet att polis och transportstyrelsen haft snacket om detta men orkar inte söka.      Värsta är ju att idioterna inte ens vet att ljusen bak inte lyser.  Och dom är så tröga att dom inte förstår helljusblink bakom heller.    Men dom är nog så tröga att dom inte heller vet hur backspeglar fungerar eller blinkers heller för den delen. Ven typen av människor tyvärr...tröga jävlar smile

Det fetstilta vill jag fråga lite om.
Menar du vid duggregn? Eller menar du ösregn.
För om de är sommarregn så finns de inte ens en anledning att de ska börja lysa.  Kan man som bilförare ändå inte se bilen framför sig så bör man med omedelbar verkan ringa sin optiker.   

Om hela himlen är grå och de är halvmörkt så tänder sig de flesta om de är inställda på automatik.  Om de är molnigt och ändå solen lyser genom så tänds de ej.

Samma som min altan, nu är de grådassigt utomhus men de är för ljust för att de ska tändas upp.  Är de ännu mörkare så tänds de.
Men jag ser var jag går ändå.

wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 januari 2018
#20
Muttley skrev:
Growe skrev:
kort och gott alla bilar ska ha automatiskt halvljus och det ska avändas med få undantag enligt lagen..

sen i sverige är det ju mängder av idioter som inte vet hur deras bilar fungerar.. 

jag har sett bilar med helautomatiska system som tänder sig så fint i tunnlar men släcker sig fast halvljuset skulle varit på.     det är ju bara i klart väder och i dags ljus som man får enligt lag köra utan bakljusen på ett få antal årgångar.      Det räcker med en tendens till dimma så ska halvljus och bakljus vara igång...  Har sett alla olika märken som har släckta bakljus i dimma på dagen..   Vid regn ska också halvljuset vara igång och bakljusen så klart..   Dom allra flesta bilarna sätts inte havlljuset på automatiskt vid regn.        Vet att det blivit ett jävla liv om dessa lysen och som jag förstått det så säljs idag inga bilar som inte bakljusen lyser  man kan ha fel.  Vet att polis och transportstyrelsen haft snacket om detta men orkar inte söka.      Värsta är ju att idioterna inte ens vet att ljusen bak inte lyser.  Och dom är så tröga att dom inte förstår helljusblink bakom heller.    Men dom är nog så tröga att dom inte heller vet hur backspeglar fungerar eller blinkers heller för den delen. Ven typen av människor tyvärr...tröga jävlar smile

Det fetstilta vill jag fråga lite om.
Menar du vid duggregn? Eller menar du ösregn.
För om de är sommarregn så finns de inte ens en anledning att de ska börja lysa.  Kan man som bilförare ändå inte se bilen framför sig så bör man med omedelbar verkan ringa sin optiker.   

Om hela himlen är grå och de är halvmörkt så tänder sig de flesta om de är inställda på automatik.  Om de är molnigt och ändå solen lyser genom så tänds de ej.

Samma som min altan, nu är de grådassigt utomhus men de är för ljust för att de ska tändas upp.  Är de ännu mörkare så tänds de.
Men jag ser var jag går ändå.

wink

lyset ska vara på vid regn..  vad som är regn  ja det får man förstå själv...   förstår inte varför man inte vill ha bakljusen tända.. finns ingen som helst anledning att försöka synas så lite som möjligt..          varför har man bromsljus på en bil?   det är oxå onödigt för man ser ju endå bilen framför sig.. så då ser man ju om den saktar ner eller inte..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök