Hej!
En bekant till min farsa har en Citroen C3 2004 som dem tror att växellådan rasat på. Det hände när dem var ute och körde och har sen dess stått vid vägkanten många mil hemifrån. Då dem köpt ny bil, orkar inte åka och hämta den och vill inte få böter för den kan jag få köpa den mycket billigt.
Jag har hittat en fin passande växellåda för 3000kr men jag är osäker på om jag har kunskapen som krävs för att byta den. Jag har tillgång till verktyg och kan hyra garage med billift men nästintill ingen erfarenhet av att meka med bilar.
Jag har dock mekat mycket med mopeder, rivit isär och renoverat hela moppar och satt ihop igen (både motorer och chassi osv) så jag har ändå själva tänket hur man tar isär och sätter ihop saker och ting.
Eftersom att det är en framhjulsdriven bil antar jag att växellådan sitter mellan motorn och framaxeln, vilket lämnar mig med 2 alternativ:
1. Ta ur motorn och komma åt lådan ovanifrån (kanske t.o.m. följer med motorn upp). Känns svårare då motorn är kopplad till mycket.
2. Lossa och ta ner subframen som håller framaxeln och komma åt lådan därifrån. Känns som det enklare alternativet då subframen bara sitter med 4 bultar + stötdämparna. Dock måste styrningen kopplas ur, bromsarna måste lossas och en del kablar till styrservo osv.
Vilket tror ni är enklast?
Tror ni att det är något jag kan klara av trots att jag är en "nybörjare"?
Bilder från sprängskiss:
Någon som vet vart man hittar sprängskiss som visar hur de större delarna sitter i bilen? Alltså typ en överblick på hur allt sitter i relation till varandra.
Snabba svar uppskattas då jag åker och kollar på bilen imorgon och måste bestämma mig om det blir köp eller inte.