13 januari 2018
Trådstartare
Hej,
Jag skriver mitt första inlägg och hoppas någon kan hjälpa mig. Äger ovan bil sen ny, har alltid skött service på auktoriserad VAG-verkstad (nu 28.000 mil) men känner nu att den är för gammal för att lämna in på dyr verkstad.
Har en icke auktoriserad verkstad som sedan oktober försökt hjälpa mig bli av med min envist lysande motorlampa. Felkoden säger hela tiden för mager blandning, det mesta såsom lamdasond, slangar, vevhusventilation, PCV-ventil, termostat, tempgivare är bytt. Nu sedan även plockat ner hela oljetråget och rengjort, fyllt på ny olja, nytt filter osv. Har på många ställen läst att luftmassemätaren(LMM) brukar krångla på dessa bilar, men dess värden är för bra för att bytas säger min mekaniker, kan den ändå behöva bytas? Den är aldrig bytt!
Meken sa att man även kan prova att byta något som heter evap solenoid (N80). Jag har lagt ganska mycket pengar på detta problem redan nu, och känner att jag måste få lite ny input från annat håll.
Bilen går bra på tomgång, men jag upplever den som att turboladdtrycket inte är vad den borde va som i forna dagar. Förr kunde man höra ett sjungande ljud när turbon kickade in, men inte numera. När den är nystartad upplever jag att den är ganska slö och reagerar dåligt på gaspådrag på låga varvtal, nästan som den vill dö. Efter någon minut släpper detta.
Någon som har någon idé?
Vill inte chansa mer och lägga 3000kr på att byta LMM, om den nu fungerar som den ska!
Tacksam för svar.