3437
Sök

Volvo Xc70 D5 2008 mätarställning felkoder

21 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
Hej. Köpte en bil i fredags och nu när jag läser av den så har jag fått fram felkoder som rör mätarställningen.
Felkoderna som jag fått upp är:
C200262 vägmätare förändrad
U300045 styrenhet internt fel

Som jag förstått det så är mätaren tillbaka snurrad. Har fått reda på det riktiga miltalet och det skiljer knappa 7-800 mil.

Försökt ta den till en som ska ta upp miltalet till rätt miltal men får inte bort felkoderna. Någon som har några tips på hur man kan få bort detta? Bilen ska in på service och jag vill inte lämna in den när det står så. Bara pinsamt.

Tack i förväg för all hjälp
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164201/164201-fb7b1ea943dd727ee8109bda310606f9.jpg

1 271 Inlägg
26 januari 2018
Saade skrev:
Hej. Köpte en bil i fredags och nu när jag läser av den så har jag fått fram felkoder som rör mätarställningen.

Som jag förstått det så är mätaren tillbaka snurrad. Har fått reda på det riktiga miltalet och det skiljer knappa 7-800 mil.

Försökt ta den till en som ska ta upp miltalet till rätt miltal men får inte bort felkoderna. Någon som har några tips på hur man kan få bort detta? Bilen ska in på service och jag vill inte lämna in den när det står så. Bara pinsamt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164201/164201-fb7b1ea943dd727ee8109bda310606f9.jpg

Varför kör du inte bara in bilen i säljarens vardagsrum och säger FIXA!!!?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

21 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
Soulman skrev:
Saade skrev:

Varför kör du inte bara in bilen i säljarens vardagsrum och säger FIXA!!!?

Får inte tag på säljaren plus att han bor ca 350km ifrån mig. Och värt att lägga till är att jag älskar redan bilen.

3 373 Inlägg
26 januari 2018
Denna tråd känns väldigt skumm..
......................

21 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
Low skrev:
......................

På vilket sätt då?

3 373 Inlägg
26 januari 2018
Saade skrev:
Low skrev:
......................

På vilket sätt då?

Hur vet om att du inte fifflar med milen?:-)

21 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
Low skrev:
Saade skrev:
Low skrev:
......................

På vilket sätt då?

Inte för att det är relevant till ämnet. Problemet kvarstår med felkoderna.
Men skulle jag fiffla med mätaren för 7-800 mil? När jag köpte bilen för mindre än 6 dagar sen? Jag åkte 700km tur och retur för denna bilen, jag har köpt den för att behålla. Där va saker att fixa på bilen och så fick mekanikern fram felkoderna. Min granne jobbar på bildeve och så fick jag reda på det rätta miltalet. Besvarar det några frågetecken?

3 373 Inlägg
26 januari 2018
Saade skrev:
Low skrev:
Saade skrev:

På vilket sätt då?

Men skulle jag fiffla med mätaren för 7-800 mil? När jag köpte bilen för mindre än 6 dagar sen? Jag åkte 700km tur och retur för denna bilen, jag har köpt den för att behålla. Där va saker att fixa på bilen och så fick mekanikern fram felkoderna. Min granne jobbar på bildeve och så fick jag reda på det rätta miltalet. Besvarar det några frågetecken?

Skulle man köpt en bil o få sådan felkod så skulle man ha svar på varför. Även bara 800 mil.

Har inget med saken att göra men ogillar skruvade miltal. Kanske bytt instrument panel? Vem vet.

21 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
Low skrev:
Saade skrev:
Low skrev:

Skulle man köpt en bil o få sådan felkod så skulle man ha svar på varför. Även bara 800 mil.

Har inget med saken att göra men ogillar skruvade miltal. Kanske bytt instrument panel? Vem vet.

Jag är inte heller glad för skruvade miltal. Det är möjligt att mätaren är bytt, jag har ingen aning. Jag har försökt kontakta säljaren men får inget svar. Sanningen är den att jag köpte bilen billigt, med en del småfix. Bilen är i superskick annars. Både in och utvändigt samt motor och låda. Och eftersom det inte handlade om mer än det lilla miltalet så kan jag ärligt säga att det inte förändrar något i bilens värde eller liknande. Hade det varit några tusen mil hade man kanske reagerat annorlunda. Tyckte bara det var löjligt att skruva tillbaka så lite. Men det kan också vara så som du skrev att mätaren är bytt. Det har jag inte fått någon info om dock. Fick info av en vän att man kan uppdatera någon mjukvara hos Volvo/bildeve för att få det att synka. Sen vet jag inte mer än att det låter dyrt. Så jag letar alternativ, tror väl inte att jag är den enda i hela sverige som fått fram detta fenomen.

Sir
935 Inlägg
27 januari 2018
Jag hade detta fenomen på min volvo v50 när min bcm pajade. Då slutade tripmätaren gå och då fick den för sig att sätta felkod på felaktig mätarställning. Inte så att förra ägaren kört med trasig abs?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
27 januari 2018
marcus80 skrev:
Jag hade detta fenomen på min volvo v50 när min bcm pajade. Då slutade tripmätaren gå och då fick den för sig att sätta felkod på felaktig mätarställning. Inte så att förra ägaren kört med trasig abs?

Menar du inte vägmätaren? Trippmätaren kan du enkelt nollställa med en knapp eller liknande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sir
935 Inlägg
27 januari 2018
Vettemannen skrev:
marcus80 skrev:

Menar du inte vägmätaren? Trippmätaren kan du enkelt nollställa med en knapp eller liknande.

/Benny

Båda lade av, men ja den menade jag smile

Forummoderator
18 011 Inlägg
27 januari 2018
Gå in på car.info och skriv in bilens regnummer. Se om du hittar något där då de ofta redovisas miltal vid gamla besiktningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
27 januari 2018
om det är verkligen så att mätarställningen är ändrat , då har  DIM omlöddat , då kan du få original mätarställningen tillbaka om du byter kombiinstrumentet till en annan som gått mindre än din , eftersom den värkliga mätarställningen lagras i flera styrenhet , volvo kan göra en DIM omladdning

1 330 Inlägg
27 januari 2018
Om man byter mätarhus så byter bilen automatiskt till bilens rätta mätarställning alltså om nya mätarhuset gått 400mil och bilen mans sätter det i har gått 2000mil så blir det nya mätarställningen 2000mil och inte 400mil smile

21 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
ottorb skrev:
om det är verkligen så att mätarställningen är ändrat , då har  DIM omlöddat , då kan du få original mätarställningen tillbaka om du byter kombiinstrumentet till en annan som gått mindre än din , eftersom den värkliga mätarställningen lagras i flera styrenhet , volvo kan göra en DIM omladdning

Vet du vad det kostar att göra en sån dim omladdning? Vad säger man till dom? Det är svårt att hitta en mätare på skroten som rullat mindre än min bil. Annars hade det kunnat vara ett alternativ.

21 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Gå in på car.info och skriv in bilens regnummer. Se om du hittar något där då de ofta redovisas miltal vid gamla besiktningar.

Jag har all info om bilen redan. Som jag skrev så skiljer mätaren ca 7-800 mil bara.

21 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
marcus80 skrev:

Hur löste du det? Mvh

Sir
935 Inlägg
28 januari 2018
Saade skrev:
marcus80 skrev:

Hur löste du det? Mvh

Jag bytte bcm och radera koden så skärpte det till sig.

320 Inlägg
28 januari 2018
du har alternativet att hitta en DIM som gått mindre på bildelsbasen.se
det är bara säga att du har bytt kombiinstrument och vill göra en omladdning
priset kan jag inte , kan röra sig om mellan 500-800kr

Sök