7 februari 2021
Trådstartare
TIll alla skeptiker kan jag meddela att vinschen jag köpte för knappt två år sedan, men aldrig fick användning för förra vintern pga avsaknad av vinter, nu har kommit väl till pass två gånger. Ena gången fäste jag i en vanlig trafikskylt nära marken (vilket inte var någon som helst problem, vilket vissa gubbar i tråden var övertygade om att det skulle vara), andra gången i ett träräcke som markerar vara en parkering tar slut.
En lärdom är att man har nytta av en något slags kvastskaft, eller liknande, som man kan hålla vinschen på plats men. Utan detta har den en tendens att rotera och vara svårvevad. Vidare tog det stopp vid två tillfällen, dvs gick inte att vinscha mer, men då lät jag vinschen vara och knuffade istället (vilket inte hade gått innan) och då rullade bilen iväg en halvmeter utan att jag ens ansträngde mig. Veva in igen och upprepa.
Allt som allt tog det tio minuter från det att jag kom till en helt insnöad och -plogad bil till att jag var igenom och kunde köra iväg. Utan vinsch hade samma manöver tagit timmar och krävt hjälp av utomstående för knuffande, om den ens varit möjligt.