2969
Sök

Vinande ljud som försvinner när man kopplar ( Opel Vectra 2.8 V6 manuell )

70 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
Hej

Jag har på sistone börjat märka av ett vinande ljud från motorn när växel är ilagd och den körs framåt. Växel lådan i min Opel Vectra  är manuell och det vinande ljudet tystar efter någon sekund ner helt när jag trycker ner kopplingen för att växla. Återkommer såklart direkt när man släpper kopplingen. Ljudet följer motorvarvet och går upp i pitch vid högre varv.
Någon som har lite bättre koll än mig på vad som kan vara fel? Anar att det handlar om kopplingen. Tacksam för alla tips och synpunkter!

// Klas

4 468 Inlägg
24 mars 2018
Dåligt med olja i lådan?

Evildan
25 mars 2018
Ljudet finns alltså inte när bilen står still och du varvar motorn i friläge utan kopplingen nedtryckt?

7 394 Inlägg
25 mars 2018
om ljudet FÖRSVINNER när man trycker ner kopplingen så kan jag sätta mina 5 cent på urtrampningslagret,,

7 444 Inlägg
25 mars 2018
Med största sannolikhet, och billigast, urtrampningslagret.
Annars, och dyrast, axiallager i växellådans ingående axel från motorn.

70 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
Ljudet finns alltså inte när bilen står still och du varvar motorn i friläge utan kopplingen nedtryckt?

hej

Ljudet finns inte i friläge som du beskriver.

// Klas

70 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
torsen skrev:
Med största sannolikhet, och billigast, urtrampningslagret.
Annars, och dyrast, axiallager i växellådans ingående axel från motorn.

Hej

Ok, då får vi hoppas på det billigare. Är det något man bör åtgärda omgående?

// Klas

70 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
Tack för alla svar!

Evildan
25 mars 2018
MagnetcHaze skrev:
Evildan skrev:

hej

// Klas

Det var synd, då är det med stor säkerhet  inte urtrampningslagret eftersom det inte "vet" om bilen körs eller står stilla.

7 394 Inlägg
25 mars 2018
Evildan skrev:
MagnetcHaze skrev:
Evildan skrev:

hej

// Klas

Det var synd, då är det med stor säkerhet  inte urtrampningslagret eftersom det inte "vet" om bilen körs eller står stilla.

mm sant,, då är det nog lager i lådan,, bökigare och dyrare sad

70 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
Ahhh fan, dyrt med andra ord...

Provade att på en landsväg lägga ur växeln och låta bilen rulla och det vinande ljudet försvann helt. Varvade bilen rejält medan den rullade utan växel och tycker inte att jag uppfattade vinandet då.

Tror jag kör på med bilen ett tag till då den funkar bra i nuläget trots biljudet. Det ligger lågt i volym så det är inget som är direkt påträngande. Bilen är ändå 12 år gammal så det är nog dags att kika efter en ersättare så småningom.

Tack för svar!

// Klas

Of World
3 369 Inlägg
25 mars 2018
https://youtu.be/0-TUI7KOSxs

Kika på den. Om den är likadan så kan man med säkerhet säga att lagret i Fiat lådan är paj.
Senast redigerat av MrMaz (25 mars 2018)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 063 Inlägg
25 mars 2018
Sedan brukar man kunna köra ganska långt med en växellåda med lite lagerljud i, vanligtvis tar det lång tid innan det rasar

70 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Sedan brukar man kunna köra ganska långt med en växellåda med lite lagerljud i, vanligtvis tar det lång tid innan det rasar

Precis vad jag tänkte...

Tänkte byta olja i lådan och hoppas den håller ett par säsonger till.

// Klas

7 444 Inlägg
25 mars 2018
Instämmer med Svarte_Orm.
Växellådan kan gå många tusen mil.
När den sen havererar händer inget dramatiskt.
Kör på och lycka till.

70 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
MrMaz skrev:
https://youtu.be/0-TUI7KOSxs

Kika på den. Om den är likadan så kan man med säkerhet säga att lagret i Fiat lådan är paj.

Bilen i videon upplever jag som klart värre. Har inga knäppningar och svårigheter med att växla. Vinandet ligger klart lägre i volym och är inte alls lika påtagligt. Möjligtvis har jag förstadiet till det här...?

Tack för länken!

// Klas

70 Inlägg
27 mars 2018
Trådstartare
Hej

Var förbi bilverkstan idag som konstaterade att det var servopumpen som är dålig och gav ifrån sig ljudet. Byta urtampningslager skulle ha kostat 12000:- , så jag känner mig ganska nöjd trots allt... smile

// Klas

Sök