3440
Sök

2a på Original Xenon strålkastare

5 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#1
Tja!

Gjorde en besiktning på min ER34 med Original xenon strålkastare på halvljus och fick tvåa på det. Gått igenom alla andra år utan problem så vad är problemet nu?

Läst att det ska ha automatiskt nivåjustering och spolarmunstycke vilket min inte har. Har manuell ljust justering men det räknas väl såklart inte.

Lyktorna på är original från fabrik, Det ända är att dem är konverterade till höger trafik. Annars är det Xenon strålkastare original.

Hjälp vad gör jag? Måste jag byta till halogen lyktor eller va fan gör man?


7 393 Inlägg
30 mars 2018
#2
ja enligt svensk lag så ska man ha aut nivåreglering,, är långt ifrån alla länder som kräver det, så är ju MKT lätt att en importbil ej har det std


4 467 Inlägg
30 mars 2018
#3
är bilen reggad med ljusen? Om i så fall,kan jag inte förstå vad dom bråkar om..

5 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
är bilen reggad med ljusen? Om i så fall,kan jag inte förstå vad dom bråkar om..

Japp den är reggad med det ända sen från Japan!


7 393 Inlägg
30 mars 2018
#5
Smash288 skrev:
zzr94092 skrev:
är bilen reggad med ljusen? Om i så fall,kan jag inte förstå vad dom bråkar om..

Japp den är reggad med det ända sen från Japan!

precis,, i Japan ja wink  tyvärr förstår jag bilprovningen,,  men köpa ett set halogen,, ha dem på bes å sen äkta xenon till vardags, smile hade jag gjort


Of World
3 369 Inlägg
30 mars 2018
#6
granadadr skrev:
Smash288 skrev:
zzr94092 skrev:
är bilen reggad med ljusen? Om i så fall,kan jag inte förstå vad dom bråkar om..

Japp den är reggad med det ända sen från Japan!

precis,, i Japan ja wink  tyvärr förstår jag bilprovningen,,  men köpa ett set halogen,, ha dem på bes å sen äkta xenon till vardags, smile hade jag gjort

Har det suttit där från fabrik förstår jag dom inte dock..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
30 mars 2018
#7
Importerad?  Flyttgods?   Lite mer info annars är det helt omöjligt att svara överhuvudtaget.  Att lyktorna suttit på från fabrik i japan säger absolut noll.   I japan är det vänstertrafik.

Bara för bilen gått genom besiktningen med slapprövar som besiktat innan betyder ju inte att den som gör sitt jobb efter 10 år släpper genom den.

Men mer info.

5 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#8
Muttley skrev:
Importerad?  Flyttgods?   Lite mer info annars är det helt omöjligt att svara överhuvudtaget.  Att lyktorna suttit på från fabrik i japan säger absolut noll.   I japan är det vänstertrafik.

Bara för bilen gått genom besiktningen med slapprövar som besiktat innan betyder ju inte att den som gör sitt jobb efter 10 år släpper genom den.

Men mer info.

Vet ej vilken info du behöver men den är importerad för privat bruk, Inte som något flyttgods eller nåt sånt


Muttley
30 mars 2018
#9
Smash288 skrev:
Muttley skrev:
Importerad?  Flyttgods?   Lite mer info annars är det helt omöjligt att svara överhuvudtaget.  Att lyktorna suttit på från fabrik i japan säger absolut noll.   I japan är det vänstertrafik.

Bara för bilen gått genom besiktningen med slapprövar som besiktat innan betyder ju inte att den som gör sitt jobb efter 10 år släpper genom den.

Men mer info.

Vet ej vilken info du behöver men den är importerad för privat bruk, Inte som något flyttgods eller nåt sånt

Och du har alla papper på regbesiktningen ?  Där allt är godkänt.   Ta med dem in till bes.

7 439 Inlägg
31 mars 2018
#10
Smash288 skrev:
Tja!

Gjorde en besiktning på min ER34 med Original xenon strålkastare på halvljus och fick tvåa på det. Gått igenom alla andra år utan problem så vad är problemet nu?

Läst att det ska ha automatiskt nivåjustering och spolarmunstycke vilket min inte har. Har manuell ljust justering men det räknas väl såklart inte.

Lyktorna på är original från fabrik, Det ända är att dem är konverterade till höger trafik. Annars är det Xenon strålkastare original.

Hjälp vad gör jag? Måste jag byta till halogen lyktor eller va fan gör man?

Om de är konverterade från vänster- till högertrafik är de väl inte "original"????????

Hur som helst så finns det vissa grundkrav som även en "privatimport för eget bruk" måste uppfylla.
Har själv en "privatimport" som fick dispens från det mesta, men inte allt.
Förvånansvärt nog krävdes inte sidoblinker eller utvändiga backspeglar(som jag dock monterat i efterhand), trots att bilen, av 1990 års modell, infördes 1994 från Nederländerna.

Hade en granne som "flyttade hem" från USA och i "bagaget" hade en stor FORD SUV.
Han fick byta alla rutor framför B-stolparna samt blinkerglas m m.

Att du haft tur vid tidigare besiktningar tack vare okunniga/ointresserade/lata besiktningstekniker får inte tas för intäkt att detta gäller för alla framtid/alla besiktningar.

Byt till H4 och blända inte oss andra med lagliga bilar!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
31 mars 2018
#11
Tyvärr har besiktningen rätt, tror det var på rejsa jag läste om en kille med en Japan importerad Honda S2000 som hade OEM xenon men är inte samma regler där som här så är nästan omöjligt att få det godkänt (sen att nån annan släpper genom det är en helt annan sak).

- Time Attack -


Sök