3089
Sök

Optimering av ecu och dsg Golf R Mk7

110 Inlägg
6 april 2018
Trådstartare
#1
Tja !

Behöver lite info av nån som har koll på läget .

Har bokat en tid hos tuningchip för optimering av ecu och dsg . 374hk/460nm
Hur safe är denna setup ?

Bör man ha ett eftermarknads system ?

Tack för svar !
Mvh sssmulan


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 april 2018
#2
Det jag skulle titta är vilket ansvar firman tar om det blir problem.   Var kommer programvaran från osv...    En del oseriösa aktörer är och rotar helt utan koll i programvaran och man får en massa problem och dålig effekt.    Det är vad jag skulle se upp med

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
7 april 2018
#3
Jag skulle inte ens, efter att själv ha arbetat med hård och mjukvarors  framställning och därmed vet hur mycket tidskrävande pengaslukande operationer som krävs för att få det väl fungerande, överväga att låta någon annan, än av producenten utsedd personal, av fordonet få pilla på mjukvaran i mitt fordon.
Senast redigerat av Evildan (7 april 2018)

110 Inlägg
7 april 2018
Trådstartare
#4
Growe skrev:
Det jag skulle titta är vilket ansvar firman tar om det blir problem.   Var kommer programvaran från osv...    En del oseriösa aktörer är och rotar helt utan koll i programvaran och man får en massa problem och dålig effekt.    Det är vad jag skulle se upp med

Nått ansvar tar dom inte tyvärr inte hmm
Däremot ska det vara driftsäkert . Vet många som kört steg 1 många tusen mil utan komplikationer .
Sen finns där inga kända firmor här nere i Skåne . .


110 Inlägg
7 april 2018
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Jag skulle inte ens, efter att själv ha arbetat med hård och mjukvarors  framställning och därmed vet hur mycket tidskrävande pengaslukande operationer som krävs för att få det väl fungerande, överväga att låta någon annan, än av producenten utsedd personal, av fordonet få pilla på mjukvaran i mitt fordon.

Nä man blir avskräckt när man läser ditt inlägg . . Meeen jag har mappat om många bilar med bra resultat .
Kan programvaran va dålig ? Hur många aktörer finns det som gör programvaror . Känns ju inte som det finns en hel drös ?

Mvh Henrik


4 261 Inlägg
7 april 2018
#6
http://www.vtech.se/?car_vw_golf_7_20_t … 5fd32bef29

känner till vtech och tror kanske dom gör bra jobb. Bsr kanske? Båda finns i stockholm och kan vara värt att kolla upp. Vad är det för motor? kolla hemsidan om den finns det fanns massor att välja mellan.

110 Inlägg
7 april 2018
Trådstartare
#7
panda666 skrev:
http://www.vtech.se/?car_vw_golf_7_20_tsi_300hp-5cb1ccc9c781bde755036f5fd32bef29

känner till vtech och tror kanske dom gör bra jobb. Bsr kanske? Båda finns i stockholm och kan vara värt att kolla upp. Vad är det för motor? kolla hemsidan om den finns det fanns massor att välja mellan.

Ja jag ska kolla . Tycker det känns lurigt med BSR . .

Tack för info


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 april 2018
#8
Evildan skrev:
Jag skulle inte ens, efter att själv ha arbetat med hård och mjukvarors  framställning och därmed vet hur mycket tidskrävande pengaslukande operationer som krävs för att få det väl fungerande, överväga att låta någon annan, än av producenten utsedd personal, av fordonet få pilla på mjukvaran i mitt fordon.

Ja lägger man vikt i utsläpp och att bilen ska gå i onormal värme och kylar osv   så har du helt rätt.   För dessa är grejer man tullar på när man gör en optimering   men sen finns det flertalet som rent skralt är riktigt dumma ihuvudet och pillar på saker själva utan noll koll och avaktivera knacksensorer.  Derför ska man välja programvaror från kända ställen    dom mesta köper in sina programvaror som då är testade på rullande landsväg när dom togs fram.  Där det finns rätt mycket tid nerlagt i framställningen av programvaror..     Polarn har hållit på sedan 2008 med optimering och än så länge har det inte varit en enda bil med motor problem till följd av felaktig programvara   dessutom har han försäkringar som täcker alla problem som han eventuellt skulle ställa till med.     Att söka på blocket välja den billigaste tomten som kör med pirat programmerare och gör sina programvaror själv genom att pilla parametrar själv utan någon kunskap är som att be om problem.   Vet att Dahlbäck racing som la upp film på en bil dom fått in där någon idiot som varit och pillat hejvilt helt utan koll
Senast redigerat av Growe (8 april 2018)

Kör fort så hinner inget hända...

264 Inlägg
8 april 2018
#9
V-tech hade jag i min 330D och det funka klockrent rakt av! plus att dom är bra att ha med att göra. dom kan även göra skräddarsydda mappar osv. så har dom till din bil hade jag hört mig för där.


110 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
#10
sv3nss0n skrev:
V-tech hade jag i min 330D och det funka klockrent rakt av! plus att dom är bra att ha med att göra. dom kan även göra skräddarsydda mappar osv. så har dom till din bil hade jag hört mig för där.

Jag ska kolla upp smile Var finns dom ?


110 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
#11
Ska tillägga att tuningchip lämnar garanti MEN där finns kriterier för vad som gäller .
Täta oljebyten . Service m.m


264 Inlägg
8 april 2018
#12
dom finns i falkenberg om jag inte e ute o cyklar nu... men det kan ju vara värt det.


110 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
#13
sv3nss0n skrev:
dom finns i falkenberg om jag inte e ute o cyklar nu... men det kan ju vara värt det.

Jag har blivit för lat det är de . Arlöv är smidigare smile

Läste att Dahlbäck racing finns i Göteborg nu .


110 Inlägg
14 maj 2018
Trådstartare
#14
Vi tagit bort priserna från vår hemsida på alla MQB baserade bilar (vilket då inkluderar VW Golf R mk7) som har IS38 turbon då vi inte kan garantera att bilarna ens håller med original effekt.
Så från 1 januari 2017 så har vi slutat trimma dessa bilar med steg 1 till steg 2,5 och erbjuder enbart lösningar där man byter turbon.

Redan 2016 krävde vi att våra kunder skulle skriva på ett kontrakt att dom var informerade att original turbo har stora brister i driftsäkerhet.
Dock så har vi släppt en steg 1 men med tillhörande turbo (STM400), som kommer hamna på strax under 50,000:- på bil med DSG låda och strax över 400 ärliga hk med allt annat 100% original och 3 års garanti på turbon.

Problemet är att man inte kan trimma dessa utan att Volkswagen koncernen ser det när dom kopplar upp bilen för garanti reklamation till Tyskland (även om man återställt bilen och samma sak om man använder en effektbox eller liknande utrustning).
Får man turbo-ras vilket många original bilar får redan från 180mil (den bil vi känner till som fått turbo-ras tidigast med original effekt) och uppåt så får man tyvärr även ett motorras i 8 fall av 10 då axeln går av i turbon och motorn pumpar ur all olja i avgassystemet/turbon inom loppet av några sekunder.
Motorraset eller turbo-raset tar då som sagt inte Svenska Volkswagen eller Volkswagen/Seat/Audi/Skoda i Tyskland om bilen har varit eller är trimmad (redan vid misstanke så nekar dom) vilket leder till en räkning på mellan 80,000:- och 210,000:- beroende på om de ”bara” är turbo-ras eller motor med turbo-ras.
Den får då våra kunder betala, så på grund av detta erbjuder vi inte längre enbart mjukvara (utan turbo-byte) i Sverige.
Vet flera andra stora globala seriösa trimföretag som gjort som oss och nekar alla trim med original turbon, så vi kände att vi vill vara ett föredöme och även seriösa och raka med våra kunder om detta.
Volkswagen koncernen har förbättrat och uppgraderat turbon mängder med gånger sedan dom släppte denna IS38 turbo under oktober-november 2013 till nu men fortfarande så är det en extremt hög procent som får turbo-ras original.
Skulle uppskatta att minst 1 av 20 får ett turbo-ras och eventuellt motorras inom 4000mil med den senaste revisionen och ökar vi till 6000mil så är det klart ännu fler som fått ras på turbo och eventuellt motorn (gissar på minst 4 av 15 originalbilar har gett upp vid eller innan 10000mil).
Statistiken säger även från Volkswagen, SEAT, Skoda & Audi att revision H har i tyvärr över 25% ras på original bilar inom 10,000mil (som sagt original bilar).

Så de vi kan erbjuda just nu är vårt STM400 kit med tillhörande turbo som vi börjat ta orders på.
Då hamnar man på strax över 400hk och total pris under 50,000:- ink moms och allt runt om kring och man blir av med det som skapar mest problematik runt driftsäkerhet.
Men vi erbjuder så klart värre och extremare lösningar, men som ”steg 1” från oss är det STM400 turbo och tillhörande mjukvara kan man säga till motor och växellåda.


110 Inlägg
14 maj 2018
Trådstartare
#15
smulan_shamn skrev:
Vi tagit bort priserna från vår hemsida på alla MQB baserade bilar (vilket då inkluderar VW Golf R mk7) som har IS38 turbon då vi inte kan garantera att bilarna ens håller med original effekt.
Så från 1 januari 2017 så har vi slutat trimma dessa bilar med steg 1 till steg 2,5 och erbjuder enbart lösningar där man byter turbon.

Redan 2016 krävde vi att våra kunder skulle skriva på ett kontrakt att dom var informerade att original turbo har stora brister i driftsäkerhet.
Dock så har vi släppt en steg 1 men med tillhörande turbo (STM400), som kommer hamna på strax under 50,000:- på bil med DSG låda och strax över 400 ärliga hk med allt annat 100% original och 3 års garanti på turbon.

Problemet är att man inte kan trimma dessa utan att Volkswagen koncernen ser det när dom kopplar upp bilen för garanti reklamation till Tyskland (även om man återställt bilen och samma sak om man använder en effektbox eller liknande utrustning).
Får man turbo-ras vilket många original bilar får redan från 180mil (den bil vi känner till som fått turbo-ras tidigast med original effekt) och uppåt så får man tyvärr även ett motorras i 8 fall av 10 då axeln går av i turbon och motorn pumpar ur all olja i avgassystemet/turbon inom loppet av några sekunder.
Motorraset eller turbo-raset tar då som sagt inte Svenska Volkswagen eller Volkswagen/Seat/Audi/Skoda i Tyskland om bilen har varit eller är trimmad (redan vid misstanke så nekar dom) vilket leder till en räkning på mellan 80,000:- och 210,000:- beroende på om de ”bara” är turbo-ras eller motor med turbo-ras.
Den får då våra kunder betala, så på grund av detta erbjuder vi inte längre enbart mjukvara (utan turbo-byte) i Sverige.
Vet flera andra stora globala seriösa trimföretag som gjort som oss och nekar alla trim med original turbon, så vi kände att vi vill vara ett föredöme och även seriösa och raka med våra kunder om detta.
Volkswagen koncernen har förbättrat och uppgraderat turbon mängder med gånger sedan dom släppte denna IS38 turbo under oktober-november 2013 till nu men fortfarande så är det en extremt hög procent som får turbo-ras original.
Skulle uppskatta att minst 1 av 20 får ett turbo-ras och eventuellt motorras inom 4000mil med den senaste revisionen och ökar vi till 6000mil så är det klart ännu fler som fått ras på turbo och eventuellt motorn (gissar på minst 4 av 15 originalbilar har gett upp vid eller innan 10000mil).
Statistiken säger även från Volkswagen, SEAT, Skoda & Audi att revision H har i tyvärr över 25% ras på original bilar inom 10,000mil (som sagt original bilar).

Så de vi kan erbjuda just nu är vårt STM400 kit med tillhörande turbo som vi börjat ta orders på.
Då hamnar man på strax över 400hk och total pris under 50,000:- ink moms och allt runt om kring och man blir av med det som skapar mest problematik runt driftsäkerhet.
Men vi erbjuder så klart värre och extremare lösningar, men som ”steg 1” från oss är det STM400 turbo och tillhörande mjukvara kan man säga till motor och växellåda.

Känns inte safe med steg 1 . Bättre o satsa på en ny turbo big_smile


Evildan
14 maj 2018
#16
smulan_shamn skrev:
Vi tagit bort priserna från vår hemsida på alla MQB baserade bilar (vilket då inkluderar VW Golf R mk7) som har IS38 turbon då vi inte kan garantera att bilarna ens håller med original effekt.
Så från 1 januari 2017 så har vi slutat trimma dessa bilar med steg 1 till steg 2,5 och erbjuder enbart lösningar där man byter turbon.

Redan 2016 krävde vi att våra kunder skulle skriva på ett kontrakt att dom var informerade att original turbo har stora brister i driftsäkerhet.
Dock så har vi släppt en steg 1 men med tillhörande turbo (STM400), som kommer hamna på strax under 50,000:- på bil med DSG låda och strax över 400 ärliga hk med allt annat 100% original och 3 års garanti på turbon.

Problemet är att man inte kan trimma dessa utan att Volkswagen koncernen ser det när dom kopplar upp bilen för garanti reklamation till Tyskland (även om man återställt bilen och samma sak om man använder en effektbox eller liknande utrustning).
Får man turbo-ras vilket många original bilar får redan från 180mil (den bil vi känner till som fått turbo-ras tidigast med original effekt) och uppåt så får man tyvärr även ett motorras i 8 fall av 10 då axeln går av i turbon och motorn pumpar ur all olja i avgassystemet/turbon inom loppet av några sekunder.
Motorraset eller turbo-raset tar då som sagt inte Svenska Volkswagen eller Volkswagen/Seat/Audi/Skoda i Tyskland om bilen har varit eller är trimmad (redan vid misstanke så nekar dom) vilket leder till en räkning på mellan 80,000:- och 210,000:- beroende på om de ”bara” är turbo-ras eller motor med turbo-ras.
Den får då våra kunder betala, så på grund av detta erbjuder vi inte längre enbart mjukvara (utan turbo-byte) i Sverige.
Vet flera andra stora globala seriösa trimföretag som gjort som oss och nekar alla trim med original turbon, så vi kände att vi vill vara ett föredöme och även seriösa och raka med våra kunder om detta.
Volkswagen koncernen har förbättrat och uppgraderat turbon mängder med gånger sedan dom släppte denna IS38 turbo under oktober-november 2013 till nu men fortfarande så är det en extremt hög procent som får turbo-ras original.
Skulle uppskatta att minst 1 av 20 får ett turbo-ras och eventuellt motorras inom 4000mil med den senaste revisionen och ökar vi till 6000mil så är det klart ännu fler som fått ras på turbo och eventuellt motorn (gissar på minst 4 av 15 originalbilar har gett upp vid eller innan 10000mil).
Statistiken säger även från Volkswagen, SEAT, Skoda & Audi att revision H har i tyvärr över 25% ras på original bilar inom 10,000mil (som sagt original bilar).

Så de vi kan erbjuda just nu är vårt STM400 kit med tillhörande turbo som vi börjat ta orders på.
Då hamnar man på strax över 400hk och total pris under 50,000:- ink moms och allt runt om kring och man blir av med det som skapar mest problematik runt driftsäkerhet.
Men vi erbjuder så klart värre och extremare lösningar, men som ”steg 1” från oss är det STM400 turbo och tillhörande mjukvara kan man säga till motor och växellåda.

Vilket företag är det som du fått denna information från?

110 Inlägg
16 maj 2018
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
smulan_shamn skrev:
Vi tagit bort priserna från vår hemsida på alla MQB baserade bilar (vilket då inkluderar VW Golf R mk7) som har IS38 turbon då vi inte kan garantera att bilarna ens håller med original effekt.
Så från 1 januari 2017 så har vi slutat trimma dessa bilar med steg 1 till steg 2,5 och erbjuder enbart lösningar där man byter turbon.

Redan 2016 krävde vi att våra kunder skulle skriva på ett kontrakt att dom var informerade att original turbo har stora brister i driftsäkerhet.
Dock så har vi släppt en steg 1 men med tillhörande turbo (STM400), som kommer hamna på strax under 50,000:- på bil med DSG låda och strax över 400 ärliga hk med allt annat 100% original och 3 års garanti på turbon.

Problemet är att man inte kan trimma dessa utan att Volkswagen koncernen ser det när dom kopplar upp bilen för garanti reklamation till Tyskland (även om man återställt bilen och samma sak om man använder en effektbox eller liknande utrustning).
Får man turbo-ras vilket många original bilar får redan från 180mil (den bil vi känner till som fått turbo-ras tidigast med original effekt) och uppåt så får man tyvärr även ett motorras i 8 fall av 10 då axeln går av i turbon och motorn pumpar ur all olja i avgassystemet/turbon inom loppet av några sekunder.
Motorraset eller turbo-raset tar då som sagt inte Svenska Volkswagen eller Volkswagen/Seat/Audi/Skoda i Tyskland om bilen har varit eller är trimmad (redan vid misstanke så nekar dom) vilket leder till en räkning på mellan 80,000:- och 210,000:- beroende på om de ”bara” är turbo-ras eller motor med turbo-ras.
Den får då våra kunder betala, så på grund av detta erbjuder vi inte längre enbart mjukvara (utan turbo-byte) i Sverige.
Vet flera andra stora globala seriösa trimföretag som gjort som oss och nekar alla trim med original turbon, så vi kände att vi vill vara ett föredöme och även seriösa och raka med våra kunder om detta.
Volkswagen koncernen har förbättrat och uppgraderat turbon mängder med gånger sedan dom släppte denna IS38 turbo under oktober-november 2013 till nu men fortfarande så är det en extremt hög procent som får turbo-ras original.
Skulle uppskatta att minst 1 av 20 får ett turbo-ras och eventuellt motorras inom 4000mil med den senaste revisionen och ökar vi till 6000mil så är det klart ännu fler som fått ras på turbo och eventuellt motorn (gissar på minst 4 av 15 originalbilar har gett upp vid eller innan 10000mil).
Statistiken säger även från Volkswagen, SEAT, Skoda & Audi att revision H har i tyvärr över 25% ras på original bilar inom 10,000mil (som sagt original bilar).

Så de vi kan erbjuda just nu är vårt STM400 kit med tillhörande turbo som vi börjat ta orders på.
Då hamnar man på strax över 400hk och total pris under 50,000:- ink moms och allt runt om kring och man blir av med det som skapar mest problematik runt driftsäkerhet.
Men vi erbjuder så klart värre och extremare lösningar, men som ”steg 1” från oss är det STM400 turbo och tillhörande mjukvara kan man säga till motor och växellåda.

Vilket företag är det som du fått denna information från?

Det har jag valt att inte gå ut med då det är ett personligt mejl .


4 261 Inlägg
16 maj 2018
#18
Tydligen bra bilar, evighetsmaskiner.

110 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#19
panda666 skrev:
Tydligen bra bilar, evighetsmaskiner.

Allt utom turbon ja smile


4 261 Inlägg
17 maj 2018
#20
smulan_shamn skrev:
panda666 skrev:
Tydligen bra bilar, evighetsmaskiner.

Allt utom turbon ja smile

javvist;) om det endå var så enkelt.


Sök