smulan_shamn skrev:
Vi tagit bort priserna från vår hemsida på alla MQB baserade bilar (vilket då inkluderar VW Golf R mk7) som har IS38 turbon då vi inte kan garantera att bilarna ens håller med original effekt.
Så från 1 januari 2017 så har vi slutat trimma dessa bilar med steg 1 till steg 2,5 och erbjuder enbart lösningar där man byter turbon.
Redan 2016 krävde vi att våra kunder skulle skriva på ett kontrakt att dom var informerade att original turbo har stora brister i driftsäkerhet.
Dock så har vi släppt en steg 1 men med tillhörande turbo (STM400), som kommer hamna på strax under 50,000:- på bil med DSG låda och strax över 400 ärliga hk med allt annat 100% original och 3 års garanti på turbon.
Problemet är att man inte kan trimma dessa utan att Volkswagen koncernen ser det när dom kopplar upp bilen för garanti reklamation till Tyskland (även om man återställt bilen och samma sak om man använder en effektbox eller liknande utrustning).
Får man turbo-ras vilket många original bilar får redan från 180mil (den bil vi känner till som fått turbo-ras tidigast med original effekt) och uppåt så får man tyvärr även ett motorras i 8 fall av 10 då axeln går av i turbon och motorn pumpar ur all olja i avgassystemet/turbon inom loppet av några sekunder.
Motorraset eller turbo-raset tar då som sagt inte Svenska Volkswagen eller Volkswagen/Seat/Audi/Skoda i Tyskland om bilen har varit eller är trimmad (redan vid misstanke så nekar dom) vilket leder till en räkning på mellan 80,000:- och 210,000:- beroende på om de ”bara” är turbo-ras eller motor med turbo-ras.
Den får då våra kunder betala, så på grund av detta erbjuder vi inte längre enbart mjukvara (utan turbo-byte) i Sverige.
Vet flera andra stora globala seriösa trimföretag som gjort som oss och nekar alla trim med original turbon, så vi kände att vi vill vara ett föredöme och även seriösa och raka med våra kunder om detta.
Volkswagen koncernen har förbättrat och uppgraderat turbon mängder med gånger sedan dom släppte denna IS38 turbo under oktober-november 2013 till nu men fortfarande så är det en extremt hög procent som får turbo-ras original.
Skulle uppskatta att minst 1 av 20 får ett turbo-ras och eventuellt motorras inom 4000mil med den senaste revisionen och ökar vi till 6000mil så är det klart ännu fler som fått ras på turbo och eventuellt motorn (gissar på minst 4 av 15 originalbilar har gett upp vid eller innan 10000mil).
Statistiken säger även från Volkswagen, SEAT, Skoda & Audi att revision H har i tyvärr över 25% ras på original bilar inom 10,000mil (som sagt original bilar).
Så de vi kan erbjuda just nu är vårt STM400 kit med tillhörande turbo som vi börjat ta orders på.
Då hamnar man på strax över 400hk och total pris under 50,000:- ink moms och allt runt om kring och man blir av med det som skapar mest problematik runt driftsäkerhet.
Men vi erbjuder så klart värre och extremare lösningar, men som ”steg 1” från oss är det STM400 turbo och tillhörande mjukvara kan man säga till motor och växellåda.