3924
Sök

Köpråd: Audi A6 2.0 TFSI (170hk)

21 Inlägg
10 april 2018
Trådstartare
#1
Hej! Lade upp liknande bil för någon dag sedan men tycker den här ser intressantare ut med lägre mil och bensin. Vad säger ni?  Varför dom ökade priset med någon tusenlapp.

Audi A6 2.0 TFSI (170hk)

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … =9&w=2

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/OLZ644

4 137 Inlägg
10 april 2018
#2
Verkar vara ett vettigare köp än dieseln

man kan göra en bakgrunskontroll tex.att kontakta tidigare ägare, evt. utdrag från märkesverkstad
motorn ska normalt köras på 98 oktan för bästa bränsleekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

52 Inlägg
10 april 2018
#3
AlbinElund skrev:
Hej! Lade upp liknande bil för någon dag sedan men tycker den här ser intressantare ut med lägre mil och bensin. Vad säger ni?  Varför dom ökade priset med någon tusenlapp.

Audi A6 2.0 TFSI (170hk)

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … =9&w=2

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/OLZ644

Tråkigt svar igen nu då men TFSI-motorn är väl inte känd för att vara en lyckad konstruktion? Snarare tvärt om?

Forummoderator
18 003 Inlägg
10 april 2018
#4
Den där ska man inte gå i närheten av...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
10 april 2018
#5
Hybrid_ skrev:
Den där ska man inte gå i närheten av...

Varför inte då?

Forummoderator
18 003 Inlägg
10 april 2018
#6
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Den där ska man inte gå i närheten av...

Varför inte då?

Ogillar verkstadsbesök. De vill tydligen ha betalt på sådana inrättningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
70 Inlägg
11 april 2018
#7
Det är en schysst bil. Som jag sa i föregående tråd så var stenhård med servicen. Det ska max ha gått 1500 mil, alternativt ett år mellan servicetillfällena annars rör du inte bilen.

Vissa TFSI-motorer har dock en otäck förmåga att dricka onormala mängder olja. Kolla gärna med tidigare ägare av fordonet ifall de känner igen problemet. Det är dock få motorer som dricker så stora mängder olja att det blir ett verkligt problem. Vissa dricker mycket, andra lite och vissa inget alls.

Hade själv en A3 med 2.0 TFSI och den drack ingen olja alls. Jag var nöjd med motorn, då den var stark och hade rejält med tryck. Dock drack den stora mängder bensin.

Evildan
11 april 2018
#8
Den här tråden tror jag kan bli av intresse för TS.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324179

145 Inlägg
11 april 2018
#9
Evildan skrev:
Den här tråden tror jag kan bli av intresse för TS.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324179

Är möjligt, men är ju en 3.0TFSI i S5an i den tråden och inte en 2.0TFSI som detta fall.

Evildan
11 april 2018
#10
Znixer skrev:
Evildan skrev:
Den här tråden tror jag kan bli av intresse för TS.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324179

Är möjligt, men är ju en 3.0TFSI i S5an i den tråden och inte en 2.0TFSI som detta fall.

Du menar att det är helt olika problem med 2.0 TFSI och 3.0 TFSI?

145 Inlägg
11 april 2018
#11
Evildan skrev:
Znixer skrev:
Evildan skrev:
Den här tråden tror jag kan bli av intresse för TS.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324179

Är möjligt, men är ju en 3.0TFSI i S5an i den tråden och inte en 2.0TFSI som detta fall.

Du menar att det är helt olika problem med 2.0 TFSI och 3.0 TFSI?

Jag menar att det är en annan motor. Sen vilka problem de har och inte har gemensamt vet jag inte  och bryr mig inte.

8 Inlägg
18 november 2020
#12
Tjena, vet att den här annonsen las ut för 2 år sedan haha men tänkte köpa en A6 2008 2,0 tfsi, har uppfattat att den drar väldigt mycket olja, men om man fyller på oljan tillräckligt ofta och verkligen sköter om bilen, är det stor chans att motorn rasar eller att det kommer något annat dyrt problem?

Of World
3 369 Inlägg
19 november 2020
#13
Den motorn har väl kamkedja och kamrem (rätta mig om jag har fel?) Där kedjan är den svaga länken. Utöver oljeproblemet förstås.

En och annan turboras men det hör väl till oljeproblemet.

Jag hade tittat på 2.0 tdi om man ska ha en sån bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 119 Inlägg
19 november 2020
#14
Hej!
Men dieseln är ju för "långkörare"! Kör man bara  1000-2000mil per år är dieseln inget bra val-
Senast redigerat av jaka54 (19 november 2020)


2 638 Inlägg
19 november 2020
#15
jaka54 skrev:
Hej!
Men dieseln är ju för "långkörare"! Kör man bara  1000-2000mil per år är dieseln inget bra val-

Beror helt på körmönster ändå så det stämmer ej. Diesel fungerar bra även om man inte kör mer än 1000-2000mil om året. Det är många och korta resor som ej är bra oavsett  antal mil per år.


Sök