3570
Sök

Frågor gällande klassiska V8-or

245 Inlägg
16 april 2018
Trådstartare
#1
Att kontrollera om en mopedmotor har gnista kan göras genom att skruva ut och lägga stiftet med tändhatten på mot topplocket och sen snurra motorn. Hur är det med gamla jänke-V8-or? Hur kollar ni om gnista finns, exempelvis om man misstänker att det är tändningen som strular? Något snabbt sätt?

Sen en annan grej, det är som sagt dags att snart ta ut gamlingen, en cheva med 350. Byte filter och olja innan avställningen. Det är mineral 20-50 olja med zink i (flat tapped kam). Kör bara på sommaren, men hur kallt kan det rent temperaturmässigt vara med denna tröga olja. Är runt 10+ nu.

Tack för att ni tar er tid :-)

291 Inlägg
16 april 2018
#2
Gnistan kollar du likadant på alla motorer jordar tändstiftet. Det gör du exempelvis genom att lägga tändstiftet mot topplocket. mvh
Senast redigerat av jompazx (16 april 2018)

1 661 Inlägg
16 april 2018
#3
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

245 Inlägg
17 april 2018
Trådstartare
#4
CC72 skrev:
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Hur är det med uppstart? Motorn borde väl inte ta skada vid +7-10 grader med 20-50-olja i?

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2018
#5
Classicern skrev:
CC72 skrev:
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Hur är det med uppstart? Motorn borde väl inte ta skada vid +7-10 grader med 20-50-olja i?

Nej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök