3391
Sök

Höger bakhjul skrapar mot "insidan" av hjulhuset. Hur åtgärdas det?

91 Inlägg
30 april 2018
Trådstartare
#1
Citroen Xsara,
Årsmodell: 2003

Efter att jag bytte till sommardäck häromdagen så märkte jag vid körning ett "gummignisslande" skrapande från höger bakhjul.
När jag monterade av det för att undersöka så ser man att däcket skrapat mot insidan av hjulhuset, dvs sidan som vetter mot bilens axel.

Sommardäcken har samma mått/beteckning som vinterdäcken, men när jag byter tillbaka till vinterdäck så skrapar det inte (men är säkert väldigt nära att skrapa).

Gissar att man en aning behöver "få ut" själva "navet", eller vad det  nu kallas, där hjulet ska fästas?

Jag tänkte be om prisuppgifter hos verkstäder, men vad ska jag be om för åtgärd?
Senast redigerat av white-k (30 april 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 april 2018
#2
Om du monterar bort däcket så bör du se var det tar i, t ex genom ett skrapmärke mot innerskärmen etc. När du vet var kan du fundera över varför. Om du har samma dimension (rätt dimension?) som dina andra däck så bör problemet vara en bucklig innerskärm eller liknande som du själv kanske kan åtgärda med lite våld. Om det drar i fjäderbenstallrikar eller liknande så är det märkligare och kanske behöver en djupare analys. Det ska inte dra i där med originaldimension, och du bör kunna gå upp ett par dimensioner utan problem faktiskt.

Edit: läste slarvigt och ser att du redan hittat var. Jämför med andra sidan. Har du likadana fälgar och däck på båda sidor?
Senast redigerat av caromania (30 april 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 271 Inlägg
30 april 2018
#3
Kom detta plötsligt menar du, eller har dessa sommarhjul aldrig tidigare varit monterade på bilen? Om dimensionen på däcket är rätt är fälgen fel för din bil. Det är i så fall fel ET, alltså fel inpressning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

567 Inlägg
30 april 2018
#4
white-k skrev:
Citroen Xsara,
Årsmodell: 2003

Efter att jag bytte till sommardäck häromdagen så märkte jag vid körning ett "gummignisslande" skrapande från höger bakhjul.
När jag monterade av det för att undersöka så ser man att däcket skrapat mot insidan av hjulhuset, dvs sidan som vetter mot bilens axel.

Sommardäcken har samma mått/beteckning som vinterdäcken, men när jag byter tillbaka till vinterdäck så skrapar det inte (men är säkert väldigt nära att skrapa).

Gissar att man en aning behöver "få ut" själva "navet", eller vad det  nu kallas, där hjulet ska fästas?

Jag tänkte be om prisuppgifter hos verkstäder, men vad ska jag be om för åtgärd?

Jag skulle tro att länkarmslagringen har gått sönder på höger sida. Det är ett vanligt fel på Citroën och Peugeot, som ju är samma bil, med torsionsfjädring. Det brukar för det mesta börja med höger sida, varför vet jag inte.
Man brukar se tydligt att hjulet lutar inåt om man står bakom bilen.
Med vänlig hälsning, T.


91 Inlägg
30 april 2018
Trådstartare
#5
- Ja, dimensionerna på vinter- och sommardäcken är som sagt desamma.

- Man ser hur det är slitet på insidan av däcket och även på motsvarande stället på "skärmen/hjulhuset", eller vad det heter.

- Det gäller bara höger sida, trots att fälgar och däck är likadana på båda sidor.

- Vinterdäcken som inte skrapar i sitter på plåt(?)-fälgar medans sommardäcken sitter på Alufälgar.

- Jag köpte bilen i vintras och det ingick även 4 sommardäck/hjul som säkerligen använts på bilen förut.

- Man ser ej att däcket lutar inåt.
Dock har jag alltid tyckt att hela bilen ser lite "låg" ut i förhållande till hjulen, nästan som att den vore sänkt, men så är knappast fallet.

7 439 Inlägg
30 april 2018
#6
Pininfarina406 skrev:
white-k skrev:
Citroen Xsara,
Årsmodell: 2003

Efter att jag bytte till sommardäck häromdagen så märkte jag vid körning ett "gummignisslande" skrapande från höger bakhjul.
När jag monterade av det för att undersöka så ser man att däcket skrapat mot insidan av hjulhuset, dvs sidan som vetter mot bilens axel.

Sommardäcken har samma mått/beteckning som vinterdäcken, men när jag byter tillbaka till vinterdäck så skrapar det inte (men är säkert väldigt nära att skrapa).

Gissar att man en aning behöver "få ut" själva "navet", eller vad det  nu kallas, där hjulet ska fästas?

Jag tänkte be om prisuppgifter hos verkstäder, men vad ska jag be om för åtgärd?

Jag skulle tro att länkarmslagringen har gått sönder på höger sida. Det är ett vanligt fel på Citroën och Peugeot, som ju är samma bil, med torsionsfjädring. Det brukar för det mesta börja med höger sida, varför vet jag inte.
Man brukar se tydligt att hjulet lutar inåt om man står bakom bilen.
Med vänlig hälsning, T.

Instämmer.
Mycket vanligt att Citroen, Peugeot och Renault blir "kobenta" bak.
Kan bl a bero på att lagringen för "svängarmen" slitits.
Förekommer även att "svängarmen" p g a rost blir så försvagad att den viker sig.
Ser man "kobenheten" med blotta ögat bör man avstå från att köra bilen.
Viker sig "svängarmen" under färd, vilket en bekant råkat ut för, så gäller det att ha tur när bilen vilt sladdar runt.
Själv bytte jag hela "bakvagnsbryggan" på en Citroen för många år sedan.

7 439 Inlägg
30 april 2018
#7
Ett "fusksätt" att kompensera för defekt "svängarm", som jag inte direkt vill rekommendera, är att montera en wheelspacer på 3 eller 5 mm mellan fälg och nav.
Finns prisbilliga, men inte direkt dåliga, hos Biltema.
Har själv monterat 5 mm på en bil p g a a eftermarknadsstyrstagsändar(puh!) var för grova på en TJ så att fälgen tog i vid fulla rattutslag.
Men att montera spacers är en mycket tillfällig lösning i väntan på byte "svängarm".

91 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
#8
Både sommar- och vinterfälgar har ET 18, vilket verkstan sa att bilen ska ha. Däckdimensioner är också korrekt på samtliga däck.

En Citroenmekaniker som hastigt gick ut och kikade på bilen utan att hissa upp den sa att "bakvagnen måste bytas" för att bilen "inte har nån fjädring kvar".

Men det märkliga är ju att bilen var besiktad utan anmärkning två dar innan jag köpte den, och den såg likadan ut då.

Är det bara att ta fram plånboken och byta bakvagn alltså?
Eller kan jag köpa spacers och längre bultar på Biltema?

2 250 Inlägg
3 maj 2018
#9
Räcker med "lite" fjädring för att de ska gå igenom besiktningen.

Bulligheten på däck är sällan lika trots samma dimension, men olika fabrikat, itfötande o s v.

Köpte bakaxel med torsionsfjädring och bytte själv på en Renault. Fick även byta några bussningar. Lånade en press till detta.
Körde sen hjulinställning.
Blev bra.

Tänke först fel på någon bussning, men det anmärktes ju på fjädringsvägen.

Dyrt att bara byta torsionsstavar mot nya!
Senast redigerat av Meaganeowner (3 maj 2018)

91 Inlägg
4 maj 2018
Trådstartare
#10
Var på en däckfirma igår där de satte på 5 mm-spacers på bakdäcken och nu skrapar det inte.

Jag frågade om jag befintliga bultar funkar och en ung däckbytare spottade lite snus och sa: "Jo fö' fan!".
Jag frågade om jag kunde åka så några år och han spottade lite mer snus och sa: "Jo, fö' fan!" :-)

Ska jag lita på det eller bör jag göra nåt mer nu? :-)

2 845 Inlägg
4 maj 2018
#11
white-k skrev:
Var på en däckfirma igår där de satte på 5 mm-spacers på bakdäcken och nu skrapar det inte.

Jag frågade om jag befintliga bultar funkar och en ung däckbytare spottade lite snus och sa: "Jo fö' fan!".
Jag frågade om jag kunde åka så några år och han spottade lite mer snus och sa: "Jo, fö' fan!" :-)

Ska jag lita på det eller bör jag göra nåt mer nu? :-)

Nåt är ju stort fel i bakvagnen. Är det lagringen vid svängarmen som misstänks i tidigare inlägg, vilket jag med skulle tro, så går det väl ett tag, innan bakhjulet viker sig och vad händer då om du får ett möte, gissa?

Skulle få detta kollat och åtgärdat omgående om det var jag.

4 146 Inlägg
4 maj 2018
#12
En felsökning av bilens fel borde gå på ca 1000 kr hos tex en mekonomenverkstad.

Flera här i tråden har ju berättat att detta är symptom på ett alvarligt fel.

Lämna in bilen på en felsökning, är felet inget alvarligt så kan du ju skita i att åtgälda.

Annars får du åka runt och vara orolig varje gång du kör över ett gupp med lite last i bagaget.


7 439 Inlägg
4 maj 2018
#13
Förutom att "svängarmen"  kan ha sliten lagring och eller är rostskadad kan den även ha blivit böjd genom oönskad kontakt med trottoarkant eller annat fast föremål.
Har jag själv råkat ut för på en Citroen - fast då var det höger fram.
Är det det senare fallet så är risken mindre för totalhaveri bak.
Under alla förhållanden kommer högra bakdäcket att slitas snett.
Då är det en bedömningsfråga om man ska kosta på att byta "svängarmen", som säkert inte blir billigt.
Eller, om man ska byta/vända höger bakdäck.
Kör du inte mycket och inte tänker behålla bilen länge - så kör och låt det vara.

91 Inlägg
4 maj 2018
Trådstartare
#14
Tackar för alla svar!
Har en besiktning inbokad den 10:e, så vi får se om de säger nåt då.
Väntar även på prisuppgift på bakvagnsbyte.

Har inte tänkt behålla bilen så många år, så det känns inte som jag vill investera så jättemycket i den.

158 Inlägg
8 maj 2018
#15
white-k skrev:
Tackar för alla svar!
Har en besiktning inbokad den 10:e, så vi får se om de säger nåt då.
Väntar även på prisuppgift på bakvagnsbyte.

Har inte tänkt behålla bilen så många år, så det känns inte som jag vill investera så jättemycket i den.

Jag köpte en renoverad bakaxel från England 5000kr gick det på med frakt. Sen kontakta jag Mekonomen verkstaden på hörnet och bad dem att montera, 2200kr kostade det.

Alltså totalt 7200kr medans olika verkstäder hade gett prisuppgifter från 8000kr till 12000kr.

Bilen var en Peugeot 206 GTI.


91 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
#16
Uppdatering:
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärknigar förutom två bromsskivor fram som måste bytas.
Ser fin ut, sa besiktningsmannen. :-)

Men kanske kan vara bra att byta bakvagn ändå.
Var kan man billigast få tag på en begagnad sådan?

Evildan
11 maj 2018
#17
white-k skrev:
Uppdatering:
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärknigar förutom två bromsskivor fram som måste bytas.
Ser fin ut, sa besiktningsmannen. :-)

Men kanske kan vara bra att byta bakvagn ändå.
Var kan man billigast få tag på en begagnad sådan?

Storbritannien kanske?

6 119 Inlägg
11 maj 2018
#18
Hej!
Antagligen är det olika ET på fälgarna....fast det kanske någon redan har påtalat!?


Evildan
11 maj 2018
#19
white-k skrev:
Både sommar- och vinterfälgar har ET 18, vilket verkstan sa att bilen ska ha. Däckdimensioner är också korrekt på samtliga däck.

En Citroenmekaniker som hastigt gick ut och kikade på bilen utan att hissa upp den sa att "bakvagnen måste bytas" för att bilen "inte har nån fjädring kvar".

Men det märkliga är ju att bilen var besiktad utan anmärkning två dar innan jag köpte den, och den såg likadan ut då.

Är det bara att ta fram plånboken och byta bakvagn alltså?
Eller kan jag köpa spacers och längre bultar på Biltema?

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen är det olika ET på fälgarna....fast det kanske någon redan har påtalat!?

Tyvärr var det inte som så ofta.
Bilen är kobent till 97.46% tyvärr.

91 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
#20
På bildelsbasen.se hittar jag inte någon "bakvagn" men däremot "bakaxel".
Följer det jag behöver  (för att fixa fjädringen) med om jag köper en "bakaxel"?


Sök