Jag har alltid gillat bilar och varit intresserad av bilar. Ironiskt nog tog jag aldrig körkort när jag fyllde 18 och jag drog ut på det tills förra året då jag som 30åring såg till att fixa lappen. Något ännu konstigare är att även fast jag inte haft körkort, så har jag haft två bilar. En volvo v50, som jag fått ärva efter min pappa och mammas opel Agila, hennes favorit.
Morsan fick bilen 2002 när hennes dåvarande Corsa hade brakat ihop och hon har älskat den. Det är en riktig standardbil, utan något lullull och en svag motor (1.2), men den har gjort sitt jobb, transportera mamma från hemmet, till jobbet, och tillbaka. Någon gång på sommaren har den dessutom fått göra en utflykt till närliggande städer såsom eskilstuna eller dylikt (från stockholm), men det är nog allt. Iochmed det, så har den inte gått mer än 8700mil sen 2001, och den spinner fortfarande som en jäkla pärla.
De senaste tre åren har den däremot varit rätt misshandlad. Den har blivit sönderbiten av råttor i motorn, den har haft problem med att starta, och den har överlag varit rätt äcklig. Morsan har således tröttnat på den rätt bra.
Samtidigt som jag nu tagit körkort, fixat garageplats och kunnat ta mig an bilen på ett annat sätt så tänker jag använda bilen för att lära mig mer om den, och hur bilar fungerar generellt. Dessutom har jag som mål att rusta upp den, utan att använda mig av allt för dyra saker, eller stoppa in något ljudsystem från westcoast customs, utan bara få den att leva vidare och underhålla den. Det jag vill stoppa in i den, är saker som ska fylla en funktion och som ska få den att bli lite mer uppdaterad.
Bilen ska kunna nyttjas för transport och frakt, vardagligt bruk, vara "optimerad" för vintern och vara i bra form.
Jag hör mig mycket om, och jag söker rätt mycket information om bilar för att lära mig, och självfallet vore jag dum om jag inte tog chansen att nyttja det här forumet och den kunskap ni sitter på, ni som hänger här.
Det jag planerar att göra.
- Se till att rekonda bilen ordentligt invärtes
- Tvätta och se till att bilen lyser igen
- Genomföra en grundlig service
- Se om det är möjligt att byta upp sig till en bättre stereo
- Se över möjligheten att "installera" en GPS i bilen.
Jag har dessutom tänkt mig att detta projekt inte ska springa iväg, så mkt av det som införskaffas kommer såklart köpas på biltema, jula, rusta osv.
Hoppas ni följer med och kommer med tips och invändningar