3483
Sök

Volvo 244 -83 Kortslutning

32 Inlägg
16 maj 2018
Trådstartare
#1
Tjena hade problem med min generator som gick sönder så fixade en ny från skroten satte dit alla kablar igen och drog på Plus och minus på batteriet då började det gnista o hålla på först 3 sek efter så började de ryka sen smälte jordkablen från geneatorn upp då bytte jag den o testa igen och nu smälte röda batterikabeln som ska sitta på B+ vad fan ska ja göra tongue

344 Inlägg
16 maj 2018
#2
Bilder på hur du har kopplat? nånstanns ligger u + och - ihop med varann. t.ex. går det ju vidare en kabel till startmotorn oftast, vart är denna kopplad på generatorn?

32 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#3
fax110 skrev:
Bilder på hur du har kopplat? nånstanns ligger u + och - ihop med varann. t.ex. går det ju vidare en kabel till startmotorn oftast, vart är denna kopplad på generatorn?

Kan fixa bilder sen efter jobbet, den röda kabeln från startmotorn sitter på B+ tillsammans med kondensatorn

Evildan
17 maj 2018
#4
e-frans skrev:
fax110 skrev:
Bilder på hur du har kopplat? nånstanns ligger u + och - ihop med varann. t.ex. går det ju vidare en kabel till startmotorn oftast, vart är denna kopplad på generatorn?

Kan fixa bilder sen efter jobbet, den röda kabeln från startmotorn sitter på B+ tillsammans med kondensatorn

Där är problemet. Du skall inte ha någon direktmatande kabel kopplad till kondensatorn.

32 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#5
Var ska kondensatorn vara kopplad då?

Evildan
17 maj 2018
#6
e-frans skrev:
Var ska kondensatorn vara kopplad då?

Den skruvas på brytarplattan, ofta med en isolerad genomföring så att den inte jordar.

32 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#7
Jaha vad lustigt förut när jag monterade bort generatorn så var kondensatorn kopplad B+ tillsammans med Röda kabeln

Evildan
17 maj 2018
#8
e-frans skrev:
Jaha vad lustigt förut när jag monterade bort generatorn så var kondensatorn kopplad B+ tillsammans med Röda kabeln

Var sitter den delen du kallar kondensator?

914 Inlägg
17 maj 2018
#9
Den kondensatorn han menar är nog en svart liten fyrkantig kondensator som sitter skruvad i generatorns bakre gavel och sedan har en kabel med ring kabelsko som ska sitta på B+ på generatorn,det är en radioavstörning.
Senast redigerat av Aronson (17 maj 2018)

158 Inlägg
17 maj 2018
#10
Från generatorn går B+ till startmotorn och D+ till instrumentpanelen. Se bifogat kopplingsschema.

Om du har kopplat rätt är det bara att ta fram multimetern och börja göra förbindelsetest för att hitta kortslutningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-80cb7a63711f559edd63deb3d0a960cd.jpg


32 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#11
Aronsson har helt rätt så ser den ut!

158 Inlägg
17 maj 2018
#12
Mät mellan jord på generator och B+ med läge Summer på multimetern. Det kan ju faktiskt vara kortis i generatorn.


32 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#13
ViktorHolm skrev:
Mät mellan jord på generator och B+ med läge Summer på multimetern. Det kan ju faktiskt vara kortis i generatorn.

Yes ska kika vidare imorgon! Tack för hjälpen än sålänge hör av mig hur det går imorgon!

344 Inlägg
17 maj 2018
#14
Vart sitter jordkabeln på generatorn?

158 Inlägg
17 maj 2018
#15
fax110 skrev:
Vart sitter jordkabeln på generatorn?

Mellan generatorns chassi och motorblocket om jag inte mins fel.


344 Inlägg
17 maj 2018
#16
ViktorHolm skrev:
fax110 skrev:
Vart sitter jordkabeln på generatorn?

Mellan generatorns chassi och motorblocket om jag inte mins fel.

Jag tänkte mer på vårt just hans sitter

32 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#17
https://imgur.com/gallery/bZvpZai
Jordkabeln är kopplad där nere som ni ser i bilden och Jordan på motorblocket och sen ser ni kondensator kabeln på bilden den var kopplad på B+ tillsammans med röda kabeln från startmotorn


Sök