Tja. Var på besiktningen idag och fick nedslag på handbromsen vänster. Hade isär allt på båda sidorna och allt såg fint ut provade att spänna vid spaken och det tar jättelite. Den håller knappt bilen i minsta backe och om jag lägger i D så börjar bilen rulla med handbromsen fullt åtdragen. Vad göra? Tacksam för svar! Det gäller en v70n
En sak till, när jag spänner vajern vid spaken så har jag aldrig provat att dra efter att det börjar ta emot? Tänker att vajern kanske går av? Är det menningen att man ska fortsätta att skruva efter att det börjar ta emot och finns det en chans att man spänner så mycket att vajern går av?
Du kan inte spänna så hårt att vajern går av..Resulterar bara i att hjulen går tungt runt. Köp riktiga handbromsbackar ,med det menas köp inte Biltema....Jag har köpt på Autoxperten till dom fyra N-bilar jag haft.Kolla även skivan hur den ser ut på insidan.
Det kan ju vara så att vajern till ena sidan går trögt eller så är något felinstallerat sedan tidigare ute vid backen. Plocka av hjul och skiva, kolla sedan om det händer något på vänster sida när du drar i spaken
Jag undrar vad den REELA skillnaden var mellan biltema o originalbackar rent konstruktionsmässigt asså..
Någon hade skrivit att backarnas storlek är fel så dom greppar konstigt mot trumman, men jag vet själv inte så är inte säker på om det stämmer. Konstigt att inte biltema har gjort nåt åt det då det verkar vara ett vanligt problem.
Biltema skit har aldrig fungerat på någon Volvo.. Man kan få det att fungera så det går genom besiktningen men aldrig då den låser hjulen på asfalt. Stor skillnad på rkiktga backar. Det är en synlig storleks skillnad mellan orginal och biltema. Jag märkte det på min 850 när jsg gjorde bort mig och när jag stött på dåliga handbromsar på Volvosar trotts nya backar så har det till 100% varit biltema backar. Så onödigt när man får ate backar i Tyskland billigare än biltemas
Biltema skit har aldrig fungerat på någon Volvo.. Man kan få det att fungera så det går genom besiktningen men aldrig då den låser hjulen på asfalt. Stor skillnad på rkiktga backar. Det är en synlig storleks skillnad mellan orginal och biltema. Jag märkte det på min 850 när jsg gjorde bort mig och när jag stött på dåliga handbromsar på Volvosar trotts nya backar så har det till 100% varit biltema backar. Så onödigt när man får ate backar i Tyskland billigare än biltemas
Samma här fast på Mercedes men med liknande konstruktion av handbromsen.
Dom v70n jag har haft har haft justering ute vid hjulen. Men kan ju ha varit ett tillverkningsfel på dom 4. Vad vet jag...
Ingen av dom fem V70N, två S80 och en S60 jag ägt har haft justering ute vid hjulen, mycket beroende då på att V70N (och S60 och S80) saknar detta från fabrik.
Så har dina haft det har någon eftermonterat detta...
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (11 juni 2018)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/