Gårdagens projekt innebar att försöka installera backkamera på bilen, utan instruktioner vare sig på hur/var kablarna ska dras men också utan koll på hur panelerna ska plockas ner.
Den enda videon jag hade till min förfoga var en amerikansk video där han gör ett liknande byte på en X3.
Vi kan ju säga att panelerna på backluckan på en X3 och F31 är TOTALT olika. Och man behöver öppna glasrutan för att dra bort en plastpanel för att kunna få av dem sista 2 skruvarna (dagens tips dvs).
J
ag söker också efter hjälp angående installationen!Har du installerat eftermarknads backkamera på bilar tidigare?
Såhär kopplade jag:
1. Kameran kopplades till att ta ström från backljuset.
2. Sladden som går från kameran till enheten ska ha en egen strömförsörjning (tydligen?).
Kopplingen
vid kameran fäste vi på batteriet &
vid enheten fanns redan en plus-sladd.
3. Minus-sladden från kameran kopplade vi också direkt på batteriet.
Nu till problemet.Som vi uppfattade det så funkade allt som det skulle.
När jag la i backen så kom kamerabilden upp osv.
Men när vi sen fäste allt "permanent" så började skärmen i bilen att "flickra/bli skorrig" när jag startade bilen.
Så vi plockade bort sladden som vi fäste på batteriet.
Provade att starta bilen igen och skärmen var tillbaka som vanligt (skärmen var skorrig även när bilen inte låg i backväxel)
När vi sen provade att bara lägga kabeln på batteriet och starta bilen så kom det bild från kameran igen.
Men nu lät jag bilen vara igång en längre stund (förr hade bara tändningen varit igång några sekunder).
Då insåg vi att kameran blir helt svart efter typ 4-7 sekunder.
Någon som har koll? eller varit med om liknande?
Som ni ser på den
SISTA bilden så finns det en "vit ögla" på mitten av kabeln.
Det är någon typ av sladd men vad den är till för vet jag inte. Ska den kapas och kopplas in eller ska den vara som den är?
Är kameran kass och behöver köpa en ny?
Allt som allt så känns det lite skumt eftersom bilden fungerar en kort stund.
Får kameran för mycket ström?
Vore uppskattat med lite hjälp.
Här kommer iallafall lite bilder från mina 4h av funderande och klurande.