Och säkringar har även annan uppgift.
Nämligen att skydda det som ligger före säkringen mot överbelastning.
Men det visste ni väl?
Säkringar skyddar således alltid utrustning både före och efter dessa. Men oftast tänker man bara "efter".
T ex i båtar används stora bladsäkringar på kanske 100 A, strax efter batterier.
Ren kortis mellan en grov ledare ( till t ex startmotor) och motorblock, leder till mycket stora strömmar, som i princip kortsluter batterier. Våldsamma effekter som släpps loss. Flera 100 A. Brand, explosion o s v blir följden.
Sådana stora säkringar brukar man hitta intill batteriet på dagens bilar.
Har dock inte sett att det funnits säkring mellan batteri och startmotor .
I fleara av mina äldre VAG-bilar, t ex Passat, så satt det en stor huvudsäkring under instrumenpanelen... ca 60 - 90A. Finns inte med i elcheman.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 juni 2018)