pearla skrev:
Partikelfilter på dieselbilar, är det att betrakta som slitagedel som måste bytas? Har förstått att det kan vara en kostsam historia.
Passaten känns som en bra kandidat då den är rymlig och verkar dra lite.
Jag jobbar med utvecklingen av avgasreningssystem på tunga sidan.
Ett partikelfilter är en slitagedel som kan behöva bytas.
Filtret fylls av 2 saker om motorn är frisk, Aska och sot.
När filtret börja bli fullt av aska och sot så ökar mottrycket och din bränsleförbrukning ökar.
Filtret har 2 olika rengörningsstrategier: Passiv regenerering och aktiv regenerering.
Passiv regenerering innebär att filtret rengörs när det blir varmt pga vanlig körning.
Aktiv regenering så rengörs filtret genom att man tillsätter bränsle i avgassystemet. På en personbil skulle jag gissa att man uppnår detta genom att låta motorn gå fett.
Sot bränns bort när systemet blir varmt. Det är med andra ord posetivt för bilens avgasrening att köra den tungt ibland med tex en släpkärra en längre bit så systemet har tid att komma upp i tempratur en längre tid och därmed kan rengöras.
Korta start och stop körningar är inte att rekomendera för en bil med partikelfilter.
Regererering tar bort sot, Aska kan inte brännas bort och fyller långsamt ditt partikelfilter.
När filteret börjar bli mättat av aska kommer du märka att din bränsleförbrukning ökar och att bilen regenererar allt oftare.
När Filtret är fullt av aska behöver det bytas. Kostnaden för detta är varierar såklart och beror på tillverkare, modell samt vilken åtgärd man gör.
Man kan ibland bara ta loss filtret och blåsa ut askan bakvägen med tryckluft.
Eller så får man byta till ett nytt filter. Gissningsvis kommer ett utbytes filter kosta 15-20K.
Man kan även göra en DPF delete, man tar då bort partikelfiltret helt och ersätter med ett vanligt rör istället.
Samtidigt programerar man om ECUn så du slipper EGR och får mer kraft i bilen samt lägre bränsleförbrukning. Kostnad för detta är runt 7000 kr.
Hur länge håller ett partikelfilter då innan det blir fullt av aska?
Askan består av delar i motoroljan som inte kan förbrännas. Så beroende på vilka tillsatser som finns i din motorolja, hur mycket olja din bil drar, hur mycket EGR din bil kör påverkar.