Idag blev växelspaken temporärt monterad samt all interiör el inkopplad och funktionstestad. Det jag upptäckte är att start-reläet inte drar men det är inga problem samt att elhissen på höger sida ej fungerar, dvs inga större bekymmer. Motorn är ju inte ens inkopplad och det löser jag med Maxx-ECUs reläbox tids nog.
Bromsljus, blinkers, fläktar och spjäll och allt annat funkar kanon. En skön upptäckt då det enda jag någonsin testat på bilen är om elhissen höger fram fungerade då fönstret stod öppet.
Någon dag ska jag börja titta på att strippa originalelen för att minska kablage och annat trassel i motorutrymmet. Det går ju en hel del kablar och jag är verkligen inte sugen på mer eltrassel efter att ha dragit all el i Johans bil (ADHD-Garage). Den orken försvann för i år men får väl återkomma något annat år då mina roliga el-pysselprojekt är klara där. (Där datoriserar vi allt med över 40 reläer som kontrolleras av Arduinos+dator i bilen + belysning och mycket mer).
Jag ska bygga ett riktigt fäste för växelspaken och kapa lite till i väntan på att bakvagnen får sig en makeover.
Konceptet blir som sådant att köra med BMW-diffen och kasta in något likt detta:
https://racingdiffs.com/collections/lsd … ersion-set eller bygga om den från öppen. Då drivaxlarna är bultade på båda sidor på donatorbilen har jag kommit fram till idén att låda svarva fram adaptrar för drivaxlarna så en vanlig supraaxel passar. Kruxet är att axlarna mest troligtvis är för långa och kommer därav behöva kortas, men det blir då enkelt när det är dags att beställa riktiga axlar att beställa oem-spec minus ex 7cm istället för BMW-210 fläns till supra mk3 xx cm.
Såhär i efterhand börjar jag känna mig lättad då de värsta grejerna börjar komma på plats. Jag har hunnit spana in en bromsvågsbox att kasta in, dels för att det är coolt men även för att jag behöver bygga om bromssystemet för stundande SFRO-registering.
Eftersom att originaltanken var kex så har jag bestämt mig för att bygga med en fuel cell istället och ska deala lite ang affären för att kanske få ett bra pris på sprut+soppasystemsgrejer. Därefter är det relativt små saker som återstår, ska hitta någon IC, servoslangar, kylare och dra bromsledningar och så vidare.
Note to self: Vänster dörrlist och främre vä. listen + främre list hö. fram måste köpas innan bilen kan lackas.
Målet är att försöka kunna provstarta till nyår.