13 september 2018
Trådstartare
Precis köpt bilen. Den går hur bra som helst (kändes väl som 130hk originalhästar vid provkörningen) men laddar inte mer än 0.1 bar. Har kopplat in tryckmätare vid insuget.
Wastegaten var avkrokad och ventilen på avgassidan (den som wastegaten styr) var maximalt öppnad, nästan fastkilad. Då tänker man ju förstås att turbon är paj och att säljarna ville dölja det när dom sålde bilen, men jag kan inte känna något spel och den snurrar fint när jag känner på impellern på luftsidan. Dessutom laddar den ändå 0.1 bar och ger ifrån sig ett mesigt pys ifrån det öppna luftfiltret, så nånting händer ju.
Jag har bytt en del 4mm slangar men jag är ny på det här med turbomek, så jag undrar vilka slangar är det som kan vara aktuella att kontrollera? Kan man testa att trycksätta med en verkstadskompressor? Vart får man tag på en lämplig adapter? Typ cykelventil->4mm.
Ska jag ta loss turbon helt och gå igenom den? Det verkar som ett helvete med oljeledningar, rostbultar osv.
Dessutom: Kopplade bort EGR-ventilen för att utesluta dom slangarna. Vad blir konsekvenserna av att köra så?
Ska nämna att jag har bytt till en trim-wastegate som sitter ganska redigt spänd.