30 september 2018
Trådstartare
Har en V8 330 i min Olds från 1965. Spolade ur kylsystemet idag, bytte sedan termostat och termostathuspackning. Använde då Permatex packningsklister tillsammans med ny packning. Fyllde sedan på med kylarvätska. Gick i ungefär 9 liter sedan nådde jag rätt nivå tror jag. Satte direkt på locket. Gjorde rent slangarna innan oxå.
Skulle sedan starta bilen och då läcker det från termostathuset ordentligt, likaså från en av kylarslangarna. Bilen blev varm efter ett tag. Stannade och torkade bort kylarvattnet och lätt den svalna. Skruvade sen bort kylarlocket och lät den gå på tomgång tills den ångade lätt och skruvade på locket. Motorn nådde sedan normal temp och efter närmare 6 mils åkning med mycket gas så var det inte en droppe utan tätt och fint. Gick heller inte varmt på tomgång utan motorn var sval trots tuff körning.
Var berodde detta på? Var det packningsklistrets som härdade när motorn blev varm? (Permatex härdnar vid värme) för högt tryck? Hur kunde det bli tätt helt plötsligt. Bilen gick som en klocka efter luftningen.