På min gamla cheva från 1965 så byte jag idag motorolja. Körde den riktigt varm och tappade sedan ur oljan. Upptäcker då att den är väldigt vattnig i viskositeten. Oljan är en mineralolja, 20-50 för classiska bilar. Tänkte först att kylarvätska trängt in, men bilen håller kylarvätskenivån och denna vätska är fin, ren och luktar inget konstigt. Heller ingen vitrök eller att den går varm.
Kan stå på tomgång länge utan att bli varm och värmen i kupen funkar finfint. Oljan luktar olja och har inte tappat nivå på stickan, men varför så lös?
Vet att det varit lite temperaturförändringar nu på hösten här uppe i norra Sverige. Kondens i motorn? Den går som en klocka kan tilläggas.
Jag bytte på min med varm motor och det rann som vatten. Om man byter kall olja så tar det längre tid för det droppar länge..
Var ute nu och ”geggade” runt i den gamla oljan. Nu är viskositeten trög igen, precis som 20-50 ska vara. Trodde inte olja i den viskositeten blev så lös i varmt tillstånd.