Japdays Mantorp 2019Det var en riktigt trevlig tillställning.
Körde bilen de dryga 30milen ner utan några som helst problem eller missöden. Vilket var skönt, men däcken är rätt bullriga så man tröttnar rätt ordentligt på det ljudet efter några mil
Åkte ner på fredag mitt på dagen och checkade in på det B&B jag bokat. Sedan åkte jag till banan och kollade in alla galningar som bestämt sig för att campa på banan. Själv är jag för gammal för tälta på en camping där folk festar hela natten om jag ska orka köra bana dagen efter.
Blev en massa skitsnack och tittande på bilar den kvällen, var i säng runt 23 ändå så inte så farligt.
Lördagen så kom jag runt 07.30 in på området och letade upp MR2 Svergies "monter" där jag skulle stå och representera klubben sedan bar det av till förar möte 08.30.
Efter förarmötet var det bara 20min kvar till jag skulle köra första gången. Men när jag gick till bilen kom jag på att jag glömt att tanka som jag tänkte göra kvällen innan, Som tur är ligger macken väldigt nära mantorp. Jag hoppade in i bilen och åkte till macken och tankade sedan vara det tillbaka till området och ställa sig i lineup.
Jag hade valt att anmäla mig i Amatör klassen eftersom jag inte kört bilen på bana innan med denna setup och aldrig varit på mantorp tidigare heller. Sedan har jag ganska begränsad erfarenhet av bankörning över lag.
Första varven kändes amatör helt rätt för jag visste ju knapp åt vilket håll banan svängde och var jag kunde bromsa eller hur greppet var i bilen. Inget tidtaget varv då men gissar på 2 minuter plus i alla fall.
Har ju surfplatta installerad för att kunna se alla värden och olja temp/tryck skötte sig fin fint, även vatten tempen låg där den ska. Men insugstempen gick över 75 grader vilket inte kändes något vidare, jag vet att det är ett problem med dessa bilar men kändes ändå väl högt.
Hoppade över nästa körpass för att se över bilen lite och även faktiskt stå lite i montern och inte bara vara på banan, trotts allt bjöd klubben på inträde och körningen.
För att försöka få lite bättre flöde till intercooler och kanske få ner insugstempen lite mer skruvade vi bort regnskyddsplåten som sitter på insidan av motorluckan.
Så nästa pass ut. Då efter 2 varv när jag i alla fall visste åt vilket håll kurvorna svängde började jag satsa lite mer och lite på att R-däcken höll greppet i kurvorna. Nu började jag få upp farten en hel del men tyvärr gick det aldrig att köra fullt ett enda varv för det var folk i vägen hela tiden. Det var nu jag insåg att jag kanske inte skulle kört i amatör ändå. Men detta pass blev fullt ut 20min jagade en subaru hela tiden med ganska liknande effekt som jag och han ville inte släppa om mig på rakorna och jag vågade inte försöka mig på att köra om i en kurva så bästa varvet blev 1.53min. Precis när de släppte målflaggen så tändes motorlampan.... :eek: tittade på surfplattan och jag hade visst
85 grader i insugstemp nu... det hade alltså inte hjälpt att ta bort plåten. Men tempen sjönk snabbt på avkylningsvarvet och motorlampan slocknade. In i depån och låta bilen kallna av en stund och gå runt och titta på ut ställningen lite.
Stod över ännu ett kör pass sedan precis innan det var dags att köra igen tänkte jag att det är bäst jag kollar fläkten till intercoolern. Startade bilen men ingen fläkt gick? Tittade i motorrummet och såg att kontakten på fläktreläet hade trillat ur. Tryckte i kontakten och fläkten hoppade igång direkt. På med ett buntband runt det hela så den inte kan lossna igen sedan ut på banan!
Nu kändes det riktigt roligt och jag tänkte satsa ordentligt denna gång och våga ta mig förbi folk på ett lite annat sätt. Det gick super bra, tog mig ett gäng bilar och fick fri bana och började gasa på på varv 2. När jag bromsar på rakan vid depån smäller det och skakar i ratten.. jag trodde det var bromsarna så tar det lite lugnare genom parisen och bromsar lite för att känna om jag känner något men kände inget alls. Ut på långa rakan trycker full och när jag kommer upp i runt 100km/h hör jag hur det börjar smälla fram, det är splittern som håller på lossna. Sänka farten och åka in i depån är det som gäller.
En fin liten bild här på när jag åker med splittern hängades.
Väl i depån ser jag att båda de bakre fästena har vibrerat lös och gängat ur sig vilket har lett till att de främre fästena har böjts och lossnat delvis. Hade tur att inte hela splittern flög lös får då hade saker kunnat gå sönder på riktigt.
Kylarbaken som var ett av de främre fästpunkterna gillade inte att hålla all vikten själv så den släppte från sina svetsar.
Jag skruvade bort splittern direkt för att hinna köra en sväng och jag han precis klart och undersöka skador och inse att det var lugnt att köra utan splitter och inget annat tagit skada sedan vara det bara åka direkt till Lineup.
Denna gången hade jag hyfsat fri bana men lyckades inte med något fullfarts varv alls ändå. Men hade ingen tidtagning i alla fall så kändes som det inte gjorde så mycket. Det jag kände var att splittern faktiskt gör skillnad, bilen svänger in lite bättre med den på. En annan sak som gjorde stor skillnad var fläkten på intercoolern, insugstempen blev aldrig över 65 grader nu med fungerande fläkt och det känns ändå acceptabelt.
Efter all körningen skulle jag försöka få med mig splittern hem, tyvärr rymdes den inte i bilen så jag beslutade mig för att bryta av den och ändå ta med den hem för att använda som mall när det ska byggas en ny.
Väl hemma är jag både glad och nöjd att bilen hållit ihop så pass bra och kul att testa åka på mantorp. Nu ska det småfixas lite sedan får vi se vad jag hinner köra mer denna sommar.