4296
Sök

Släckta bakljus vid totalt mörker?

1 224 Inlägg
13 november 2018
Trådstartare
#1
Detta med släckta bakljus har varit uppe på tapeten de senaste åren.
Desto mer bilparken byts ut desto värre blir det.
Många åker med släckta bakljus...

Jag har alltid ställt mig frågan vad som gäller.
EU-regler säger att det är Ok under dagtid vad jag förstår.

Till min fråga:
Igår kom jag ifatt en Prius på en landsväg. Det var totalt mörker och även lätt dimma.
Bakljusen helt släckta, åkte vädligt sakta (antagligen för att bilen bara körde med DRL fram och inte såg ett smack)
Priusen dök upp som en överraskning och jag hann bromsa.

Vems fel är det vid eventuell olycka?
Bilen bakom brukar ju alltid stå för skulden.
Men vad gäller om man inte använder bakljus alls i mörker?

i-vtec Do you?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 november 2018
#2
Ditt fel endå skulle jag tro tyvärr..      Ett jävla skit med dyngbilar som inte har bakljusen tända..      Enda gång bakljusen får vara va är under dagsljus vid dimma regn  och minsta mörker så är det krav att lysen ska vara på

Kör fort så hinner inget hända...

1 224 Inlägg
13 november 2018
Trådstartare
#4
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

i-vtec Do you?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 november 2018
#5
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Kör fort så hinner inget hända...

1 224 Inlägg
13 november 2018
Trådstartare
#6
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Håller med fullständigt.
Jag vet inte vad mitt Autoläge gör men jag använder det aldrig.
Vrider alltid på halvljusen varje gång jag börjar köra. alt. dimljus under sommartid.
Det handlar nog om att kunna manövrera sina ljus själv på ett korrekt sätt.
Lär man sig inte detta i körskolan?
Har sett körskolebilar som åker med släckta bakljus också i halvtaskiga förhållanden.

i-vtec Do you?

7 393 Inlägg
13 november 2018
#7
Lowpass skrev:
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Håller med fullständigt.
Jag vet inte vad mitt Autoläge gör men jag använder det aldrig.
Vrider alltid på halvljusen varje gång jag börjar köra. alt. dimljus under sommartid.
Det handlar nog om att kunna manövrera sina ljus själv på ett korrekt sätt.
Lär man sig inte detta i körskolan?
Har sett körskolebilar som åker med släckta bakljus också i halvtaskiga förhållanden.

folk kan ej det,, MKT underligt tycker jag,, stoppade en svart van  med bara drl kolsvart ute,, å han fipplade på fläktutblåset,,,,, HERREGUD hur svårt ska det vara?+  finns 2  typer,, antingen ett vred eller på blinkersspaken,, klart,    jag har kamera om jag smäller med en som kör svart under dåliga förhållanden har jag bevis,, för är en förares skyldighet att ha på belysning så man syns,, är ju faktiskt LAG på belysning även dagtid i sverige,,   börjar vara dags å få bort drl bögarna tycker jag,,


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 november 2018
#8
Märkligt. Nya bilar har fortfarande noll-läge som ett alternativ. Jag ser ju själv nu när det är mörkt på morgonen och vi börjar hämta bilar på jobbet att enbart DRL lyser på kollegornas bilar. Får bli en liten lektion i hur man kör med korrekt belysning i morgon. Som varje höst...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

242 Inlägg
13 november 2018
#9
Om mätarna hade varit släckta på 0 så hade nog mer folk slagit på lysena, nu lyser ju skiten även när lysena är på 0. Jag tror det är en stor del av problemet, kombinera det med en som inte bryr sig / vet bättre så har vi sett hur det slutar.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
13 november 2018
#10
namcon skrev:
Om mätarna hade varit släckta på 0 så hade nog mer folk slagit på lysena, nu lyser ju skiten även när lysena är på 0. Jag tror det är en stor del av problemet, kombinera det med en som inte bryr sig / vet bättre så har vi sett hur det slutar.

Håller fullständigt med!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 060 Inlägg
13 november 2018
#11
Det flesta jag ser som kör med släckta bakljus är just sådana som nog inte har någon aning om det. Senast var det en hyrbil. Annars är det ofta elbilar, och de vill jag hävda ofta körs av folk som egentligen inte tycker om bilar eller bilkörning och inte har någon större kunskap eller skicklighet i att köra. Prius faller inom samma kategori även om det är en hybrid.

736 Inlägg
13 november 2018
#12
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Känner regnsensorn av regn så den startar vindrutetorkarna slår den också på halvljusen på min Alfa, det tror jag flera biltillverkare har. Sedan kan man ju ställa känsligheten, jag har min på ganska låg och då kör den nästan uteslutande på halvljus när den är mulet som senaste veckan. På sommaren blir det såklart mest DLR. Jag ser tydligt i instrumentet om den kör på DLR eller halvljus, men har aldrig behövt ändra från auto.

Men man vet att det är illa när en Alfa får föregå med gott exempel wink
Senast redigerat av frasse4 (13 november 2018)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 november 2018
#13
frasse4 skrev:
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Känner regnsensorn av regn så den startar vindrutetorkarna slår den också på halvljusen på min Alfa, det tror jag flera biltillverkare har. Sedan kan man ju ställa känsligheten, jag har min på ganska låg och då kör den nästan uteslutande på halvljus när den är mulet som senaste veckan. På sommaren blir det såklart mest DLR. Jag ser tydligt i instrumentet om den kör på DLR eller halvljus, men har aldrig behövt ändra från auto.

Men man vet att det är illa när en Alfa får föregå med gott exempel wink

Det är ju inget dkw skräp...   Det är anledningen..  Folk köper sina premium bilar men får bilar som är sämre än en trabant

Kör fort så hinner inget hända...

1 192 Inlägg
14 november 2018
#14
frasse4 skrev:
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Känner regnsensorn av regn så den startar vindrutetorkarna slår den också på halvljusen på min Alfa, det tror jag flera biltillverkare har. Sedan kan man ju ställa känsligheten, jag har min på ganska låg och då kör den nästan uteslutande på halvljus när den är mulet som senaste veckan. På sommaren blir det såklart mest DLR. Jag ser tydligt i instrumentet om den kör på DLR eller halvljus, men har aldrig behövt ändra från auto.

Men man vet att det är illa när en Alfa får föregå med gott exempel wink

Citroën har lyckats med detta också. Farsans C5a tänder alltid halvljuset när torkarna har gått tre slag. Samma gäller när den känner av mörkrets intåg och dimma.

Bör vara en grundläggande funktion i dagens bilar om man nu ska envisas med auto-funktioner och DRL...

Var och varannan Toyota/Honda/Kia tycker jag lider av syndromet att inte kunna tända halvljuset själv. Det syns även på en hel del VAG-bilar. Höll på att sätta mig i bakluckan på en Skoda Fabia för något år sedan på E4an. Totalt bäcksvart ute och föraren hade alltså inte reagerat på den usla sikten som DRL lamporna ger. Hon körde väl i ca 80km/h och jag kom i mina lagliga 120, vilket gör situationen extremt farlig.


1 224 Inlägg
14 november 2018
Trådstartare
#15
granadadr skrev:
Lowpass skrev:
Growe skrev:

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Håller med fullständigt.
Jag vet inte vad mitt Autoläge gör men jag använder det aldrig.
Vrider alltid på halvljusen varje gång jag börjar köra. alt. dimljus under sommartid.
Det handlar nog om att kunna manövrera sina ljus själv på ett korrekt sätt.
Lär man sig inte detta i körskolan?
Har sett körskolebilar som åker med släckta bakljus också i halvtaskiga förhållanden.

folk kan ej det,, MKT underligt tycker jag,, stoppade en svart van  med bara drl kolsvart ute,, å han fipplade på fläktutblåset,,,,, HERREGUD hur svårt ska det vara?+  finns 2  typer,, antingen ett vred eller på blinkersspaken,, klart,    jag har kamera om jag smäller med en som kör svart under dåliga förhållanden har jag bevis,, för är en förares skyldighet att ha på belysning så man syns,, är ju faktiskt LAG på belysning även dagtid i sverige,,   börjar vara dags å få bort drl bögarna tycker jag,,

Jag kör också med kamera i bilen.
Kan man då bevisa att bilen framför får skulden?

i-vtec Do you?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 november 2018
#16
Svarte_Orm skrev:
Det flesta jag ser som kör med släckta bakljus är just sådana som nog inte har någon aning om det. Senast var det en hyrbil. Annars är det ofta elbilar, och de vill jag hävda ofta körs av folk som egentligen inte tycker om bilar eller bilkörning och inte har någon större kunskap eller skicklighet i att köra. Prius faller inom samma kategori även om det är en hybrid.

Håller med i detta. Man ser även många små företagsbilar eller kommunbil med någon hemtjänstlogga på dörren, oftast med någon ganska "ointresserad-av-bilar" -förare bakom ratten.

Problemet ligger helt klart hos tillverkarna. Ja, ansvaret är förarnas, men det måste bottna i otydliga användarovänliga redskap.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 393 Inlägg
14 november 2018
#17
håller med till 100 % men vad gör man åt problemet?? tänk om biltillverkarna tänt till från början och ej tänt binstrumentbel? sååå enkelt inga problem,, men vad gör vi nu?? vi kan ju ej tillåta att det bara blir sämre å sämre å mer och mer risk att det smäller pga okunnighet och dumhet,,  för det värsta är ju endå att när dem stannar så VET dem ju inte ens hur man slår på lyset,,


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
14 november 2018
#18
Just för att undvika sådana situationer har jag kodat om min Octavia att alltid ha bakljusen tända.
Gjorde samma sak på Golfen jag hade innan.
Vet att ett flertal kunder på jobbet har kommit med liknande önskemål av samma anledningar.
Ibland vore det bra om EU kunde hålla sig utanför vissa saker tror jag. Här i Svea finns det inte mycket anledning att köra med släckta bakljus, förutom de fåtal ml/mil i mindre förbrukning det innebär.
Och det är ju just påverkan på miljön som tillverkarna är ute efter. Ju mindre klimatavtryck, desto bättre i EUs ögon. Konstigt att man kan tillåta såna här saker med tanke på hur hårt de annars pushar för säkrare produkter kan tyckas. Det större intresset borde ligga på säkerhet när det är så små summor vi pratar i co2/km jämfört med kostnaden för en enda olycka, med allt det innebär i miljösanering, rehabilitering etc.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

517 Inlägg
14 november 2018
#19

Om detta stämmer så är det väldigt positivt. Någon som kan bekräfta med andra källor att man har ändrat regelverket för DRL?

Själv kör jag aldrig på autoläge eftersom jag inte litar på det till fullo.

Ser ofta japanska bilar som inte har bakljuset tänt vid mörker. Vissa idioter fattar dessutom inte någonting när man helljusblinkar på de. Suck...

/Martin - Wolfsburg GTI

7 393 Inlägg
14 november 2018
#20
MawE skrev:

Om detta stämmer så är det väldigt positivt. Någon som kan bekräfta med andra källor att man har ändrat regelverket för DRL?

Själv kör jag aldrig på autoläge eftersom jag inte litar på det till fullo.

Ser ofta japanska bilar som inte har bakljuset tänt vid mörker. Vissa idioter fattar dessutom inte någonting när man helljusblinkar på de. Suck...

precis,, visst man glömmer saker,, men när man ej fattar eller ens KAN slå igång ett lyse då är det illa anser jag,



Sök