Djo skrev:
v50 är den sämsta bilen volvo byggt är nog tom sämre än gammla v40 som rostar bort helt.
hjullager som ger upp och elfel är standard, ja generatorerna ger som upp som standard, Dessutom är dom byggda på ford focus... 1,6drive är inget å hurra över.
skulle aldrig rekommendera v50 till någon.
Nu överdriver vi väl lite väl mycket här, va. Jag har kört V50 och det finns många jag känner som kört både en och två V50 genom åren. Det har inte varit mer fel generellt på dessa än övriga. Förvisso var merparten av dessa bilar nya och gick som tjänstebilar, men 12-15 000 mil på 3 år är det långt ifrån alla bilar som klarar.
Att Ford och Volvo delar plattform betyder inte att Volvon är en Ford Focus eller byggd på densamma. Det betyder att plattformen är samma, men bilarna är för den sakens skull inte identiska. Vad avser motorn så är PSA-motorn inte något fartmonster, men den är bränsleeffektiv och rör absolut lagom mycket på sig för vardagskörning.
Sedan är det inte den bästa bil Volvo byggt, men den är inte usel. Tyvärr är det väl så att när man bygger en bil i mindre och billigare klass som är lite sämre än andra modellserier man har så blir folk missnöjda, V50 är dålig jämfört med V70, ja. Är den dålig jämfört med andra bilar i jämförbar storlek och prisklass? Nej.
Vad gäller Toyotas berömda driftsäkerhet flera andra är ute efter så är det tyvärr en viss överdrift i det. Skulle jag välja en driftsäker och komfortabel bil i denna prisklassen skulle jag satsa på en Volvo V70 eller Mercedes E-klass med diesel. Den senare rostar ju dock så ofantligt mycket och andrahandspriserna gör att man får ge efter på både miltal och årsmodell för att komma ned i pris. Möjligen satsa på en Saab av sen årsmodell, även om det kan bli bökigt med vissa saker nu efter konkursen. Säga vad man vill om bilar från Asien, men bekväm är inte ett ord man gärna använder. En vardagsbil skall ändock ha komfort, den genomsnittlige bilpendlaren tillbringar omkring en arbetsdag per vecka bakom ratten.
Men förvisso, det finns många som har dåliga erfarenheter av V50. Jag har goda erfarenheter och känner många andra som har det. Så om det är en skitbil eller en hyggligt bra bil, det är väl upp till diskussion. Den erfarenheter jag fått av asiatiska bilmarknaden i form av hyrbilar och via kollegor, vänner och bekanta gör att jag personligen inte skulle snegla ditåt, men det är som sagt var endast min åsikt.