2896
Sök

Kan alla bilar ha slangvärmare?

8 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#1
Vad är orsaken till att vissa bilar ska ha kontaktvärmare istället för slangvärmare? Ska nämligen montera motorvärmare på min och frugans bil. Bad om att få slangvärmare till båda, men enligt mekonomen ska damens bil ha kontaktvärmare. Kollade Defas hemsida och de säger som mekonomen sa, kontaktvärmare.

Men efter en dels läsande om kontaktvärmare har jag fått känslan av att det är betydligt ”sämre” än slangvärmare.

Vad är det som gör att vissa bilar ska ha kontaktvärmare istället för slangvärmare? Borde inte alla bilar kunna ha en slangvärmare?


6 631 Inlägg
27 november 2018
#2
Defa brukar ha kontaktvärmare och Calix block eller slangvärmare.

De/Dem

1 661 Inlägg
27 november 2018
#3
Kontaktvärmare är det sämsta alternativet sett till vad man får ut av de alternativ som finns.
Det är dock en väldigt enkel och smidig produkt att montera vilket gör den poppis hos verkstäder.

8 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#4
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?


567 Inlägg
27 november 2018
#5
hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.


7 274 Inlägg
28 november 2018
#6
Slangvärmare med pump är riktigt effektivt.


7 438 Inlägg
28 november 2018
#7
Vad är det fråga om för bilar?

7 438 Inlägg
28 november 2018
#8
Pininfarina406 skrev:
hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Är du säker på detta?
Har ägt en Niva med slangvärmare som var horrisontell.

7 393 Inlägg
28 november 2018
#9
torsen skrev:
Pininfarina406 skrev:
hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Är du säker på detta?
Har ägt en Niva med slangvärmare som var horrisontell.

å på min Scorpio satt den precis vid vattenpumpen , horisentalt,, fanns ej slangvärmare till min mondeo heller,, men enligt min vän om jobbar med bilar så är dem inte så dåliga,, värmer ju oljan smile


567 Inlägg
28 november 2018
#10
torsen skrev:
Pininfarina406 skrev:
hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Är du säker på detta?
Har ägt en Niva med slangvärmare som var horrisontell.

Helt säker. Såvida inte slangvärmaren har en egen inbyggd vattenpump. Det handlar ju om att varmt vatten vill uppåt och därför kan den inte sitta horisontellt. Mvh T.


8 Inlägg
29 november 2018
Trådstartare
#11
Tack, bra svar!

Bilarna det handlar om är en Kia Optima SW 2018(diesel) och damens är en Kia Rio 2017 (bensin).


5 119 Inlägg
29 november 2018
#12
Kontaktvärmare blir vanligare och vanligare då dom säkert är billigare att tillverka och installera. Många Kontaktvärmare sitter pressade mot motorblocket med värmeledande pasta i mellan ytorna. Eftersom dom flesta motorblocken idag är i aluminium så leder dom värme ganska bra och kylkanalerna ligger innanför kontaktvärmaren och på så vis överförs värmen till vattnet. Tycker att ett ganska stort område runt värmaren blir varmt så då borde även vattnet innanför bli det :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
17 996 Inlägg
29 november 2018
#13
hnkl skrev:
Tack, bra svar!

Bilarna det handlar om är en Kia Optima SW 2018(diesel) och damens är en Kia Rio 2017 (bensin).

I en Optima diesel sitter väl värmaren i ett hål i motorblocket? Och ett grenuttag till kupé är mycket lätt att installera. Enkel montering. Annars så går det givetvis att slänga dit en slangvärmare med cirkulationspump. Gott om plats. Rio kan jag inte.

En dieselvärmare för Optiman är rejält effektiv och värmer givetvis kupén med. 12-14 minuters gångtid räcker. Fast den är en smula dyr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

536 Inlägg
29 november 2018
#14
Hybrid_ skrev:
hnkl skrev:
Tack, bra svar!

Bilarna det handlar om är en Kia Optima SW 2018(diesel) och damens är en Kia Rio 2017 (bensin).

I en Optima diesel sitter väl värmaren i ett hål i motorblocket? Och ett grenuttag till kupé är mycket lätt att installera. Enkel montering. Annars så går det givetvis att slänga dit en slangvärmare med cirkulationspump. Gott om plats. Rio kan jag inte.

En dieselvärmare för Optiman är rejält effektiv och värmer givetvis kupén med. 12-14 minuters gångtid räcker. Fast den är en smula dyr...

Bara phev/bensin optima som har isticks värmaren i blocket, diesel sätts antingen på slangen till oljekylaren eller frostplugg i framkant.

Rio har vad jag vet bara kontaktvärmare på tråget, men med lite slang och fantasi så borde man kunna sätta en slangvärmare på inloppet till värmepaketet. Vet att lillebror Picanto placerar värmaren där! Så ett kit till en picanto 1,0 eller 1,2 borde gå att modifiera dit!

På jobbet monterar vi dock bara kontaktvärmare på rio! Värdelöst om man ser på uppvärmning per timme men kombinerar man med kupevärmare också så borde de gå ändå! Då får man det frostfritt och bensinarna får upp värmen rätt fort smile


1 354 Inlägg
30 november 2018
#15
mb_pucken skrev:
Kontaktvärmare blir vanligare och vanligare då dom säkert är billigare att tillverka och installera. Många Kontaktvärmare sitter pressade mot motorblocket med värmeledande pasta i mellan ytorna. Eftersom dom flesta motorblocken idag är i aluminium så leder dom värme ganska bra och kylkanalerna ligger innanför kontaktvärmaren och på så vis överförs värmen till vattnet. Tycker att ett ganska stort område runt värmaren blir varmt så då borde även vattnet innanför bli det :-)

Jag måste instämma. Fått defa kontaktvärmare på bilen nu denna vinter och jag är faktiskt överraskad över resultatet. Motorn snurrar igång lika lätt som när jag använder bensinvärmaren som värmer vattnet (kallaste starten i år har varit -14 för min del och fick en gång kallstarta vid -6. Märkbar skillnad på hur segt en kall motor går runt vid start). Och dessutom börjar tempmätaren röra på sig redan efter 2-300 meters körning.

2 250 Inlägg
30 november 2018
#16
Kommer ihåg ett liknande spörsmål i en biltidning.

En slangvärmare jobbar i kylvätska. Kylvätskan måste kunna röra sig.

Sätter man den på exempelvis nån av slangarna till kylaren, så går värmaren sönder. Termostaten öppnar inte och vattnet kan koka runt värmaren. I värsta fall blir det en luftblåsa och minimalt med kylvätska kyler värmaren.

Vissa bilar behövde en tillsats förutom slangvärmaren, för att kylvätskan skulle cirkulera i just blocket.

Nu kan jag minnas fel. Och dagens bilar kanske är byggda på annat sätt.

Har för mig jag såg några extraprylar på syrrans passat, som inte fanns på min.


Varför inte ringa tillverkarna?

Dessa är garanterat angelägna att sälja prylar som fungerar, år efter år.


.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 november 2018)

2 250 Inlägg
30 november 2018
#17
Googlade lite. Var inte helt fel ute ovan.

Värmaren ska tydligen normalt inte monteras på nån av slangarna till kylaren.

Däremot någonstans där man kommer åt
det cirkulerande vattnet i motorn då termostaten inte öppnat.
Vissa termostater har en slags trevägsfunktion  andra inte.

På min Scoda TDI sitter slangvärmaren på en av slangarna till värmeblocket som normalt värmer motoroljefiltret. För detta finns inga kanaler i själva blocket.

Ibland används tydligen en backventil i kombination med värmaren.  Behövs tydligen ibland när vattenpumpen, s a s sitter i vägen.

Hur som haver. Kolla direkt med Defa eller Calix, vad som en ska vara till era bilar.

.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 november 2018)


Sök