3651
Sök

Turbobyte 850 T5-R

412 Inlägg
9 december 2018
Trådstartare
#1
Det är dags för turbobyte på min 850 T5-R från -95.

Orginal är en TD04HL-15G, och den turbon verkar vara lite svårare att hitta ny. Däremot 16T är lätt att hitta,  och dessutom till en billigare peng. Efter att ha googlat och blivit mer och mer förvirrad känner jag att jag måste fråga.

15G 1994-1995 har Garretts gamla konformade utblås från turbinen.
15G från 1996 har rakt utblås från turbinen.
Sen om man kollar 16T som kom på 850R från -96 så har även den rakt utblås, men just 16T är lättare att hitta verkar det som.

Utblås från turbinen, det antar jag är anslutningen till avgassystemet. Med andra ord måste jag hitta rätt turbo för att slippa byta avgassystem, eller tänker jag fel?

Kan jag montera en 16T utan att modifiera något?

135
├┼┼
24 R

2 452 Inlägg
9 december 2018
#2
finns rakt hus och även vinklat hus...kolla om du har rakt hus på din downpipe eller om den är vinklad....16t är lättare o hitta då många gjorde en uppgradering på sina gamla bilar...o ja den passar...sitter bla annat i 850 t-röd...sen sitter dessa även på s60 t5a med.

döden kommer tillbaka

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2018
#3
Inte bättre du går på 19T direkt? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

412 Inlägg
9 december 2018
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80061/80061-9b31f399b723c6efceef96a13403b25b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80061/80061-08b5afa0f27c73b2a52b0ea3f0e3e537.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80061/80061-6330811b6bbee76a56a3af9143855c67.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80061/80061-25a543bbf9537d13deab79488ae3492e.jpg

Ni får ursäkta den dåliga bildkvaliten men min telefon är lika tekniskt laddad som en potatis.

Men som ni ser, jag skulle säga att det är vinklat men det beror väl på vad man definerar som rakt/vinklat. Att det är konisk form, är det något man kan komma runt genom en adapter eller så?

TurbOla skrev:
Inte bättre du går på 19T direkt? wink

Jovisst har tanken slagit mig, men det är en prisfråga och definitivt en fråga om det kräver övrig modifikation. smile
Senast redigerat av KennethL (9 december 2018)

135
├┼┼
24 R

4 822 Inlägg
9 december 2018
#5
KennethL skrev:
Ni får ursäkta den dåliga bildkvaliten men min telefon är lika tekniskt laddad som en potatis.

Men som ni ser, jag skulle säga att det är vinklat men det beror väl på vad man definerar som rakt/vinklat. Att det är konisk form, är det något man kan komma runt genom en adapter eller så?

den är rak med konisk anslutning mot downpipen.

här är rak med labyrinttätning mot downpipen.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71J9--jtgsL._SY355_.jpg

här är vinklad med labyrinttätning mot downpipen.
https://cdn2.bigcommerce.com/server5800/8ccba/products/50/images/161/turbo_upgrade__48252.1279504811.500.750.jpg?c=2

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

412 Inlägg
10 december 2018
Trådstartare
#6
Christian S skrev:
den är rak med konisk anslutning mot downpipen.

Jaha, tack och bock. smile
Jag har kollat på GIK och Turbotech och kommer troligtvis att skicka in min turbo för renovering, det verkar lättare än att hitta en ersättningsturbo med konisk anslutning.

135
├┼┼
24 R

2 452 Inlägg
10 december 2018
#7
om du nu ska ha den renoverad flowpreppa den samtidigt då....kostar ju inte så mycket mer...blir lite goare respons

döden kommer tillbaka


Sök