Jag hade ingen handbroms på vänsterbak och dålig handbroms på höger bak, inte så roligt när man ska övningsköra :-(
Så här såg det ut innan.
Jag köpte 2 nya bromsok till bak samt bromsslangar och krängningshämmarstag runt om.
Började med vänsterbak, slangen såg riktigt fin ut. troligen bytt för bara nåt år sedan, så den fick vara kvar.
Byte av krängnigshämmar länkar (stabstag) fram
Och bak
Den gamla
Och nya
Bytte sedan höger bakre bromsok. Slangen såg helt ok ut, men i skarven mot bromsröret såg den lite rostig ut. men den får vara kvar.
Tyvärr så visade det sig att anslutningarna till oken på båda sidorna läckte. Vänster bak räckte det med nya packningar i koppar istället för aluminium som jag monterade dit när jag bytte oket.
Men höger bak höll inte tätt trots byte av packningarna.
Tänkte då att vi monterar den nya bromslangarn, MEN då visade det sig att de RIDEX slangarna som jag köpt inte inte funkar. Det hålet som bulten som går in i oket ska igenom är inte tillräckligt stort. Så den bulten och packningar som ligger i samma förpackning funkar inte....
Då gav vi upp. klockan var 22:30 när jag lämnad bilen så här
Verkstaden ska beställa hem nya bra slang och sedan byta i veckan.
Det visade sig att även vänster bak läckte liiite när den stod där. De fick klippa högerslangen och värma med induktionsvärmaren så släppte slangen från bromsröret.
De bytte båda bakre bromsslangarna till Promeister-slangar och nu håller det tätt.
Så nu ska jag bara måla upp de 3 nya oken i blått också.
Jag tänkte att jag skulle försöka göra nåt åt vänster framskärms rost. Jag vill helst slippa att byta hela skärmen, för om jag köper ny och lackar om så kommer den troligen att bli mycket mörkare.
Som vanligt när det handlar om rost, så är den rosten man ser toppen av ett isberg.
Jag kapade bort den dåliga plåten
Tog en bit plåt i garaget och började böja och knacka på den
Nu börjar det likna nåt.
För att få radien rätt så gjorde jag en pappmall från höger framskärm med radien och sedan klippte jag ut den mallen och höll den mot skärmen och sprayade lite färg . Och vips så vet jag hur plåten ska formas :-)
Det blev en del klippande och kapande innan det blev rätt.
Nu är det nära :-)
Det blev helt ok. Det funkar på denna bilen iallafall. Rostskyddande utsidan och insidan
När rostskyddsfärgen torkat så körde jag ett lager solid blå och sedan sprayade jag på underredsmassa på insidan.
Spacklade upp lite med glasfiberspackel.
Insåg att jag bara hade 1st slippapper med mig :-( så jag slipade ner det värsta och lade sedan 1 lager blå solid från en gammal Saab 9000 som jag hade liggandes.
Man börjar se formerna
Tog tag i skärmen hemma istället.
Lade på lite finspackel.
Sedan några vändor med sprutspackel.
Våtslipa
Mattade ner hela skärmen med 2000 våtslippapper
Drog på några lager täckfärg, väntade så klart 10 minuter mellan varje varv.
Jag försöker lägga färgen så man följer skärmens skärmkant eller någon kant. Då syns det mindre om det inte finns någon skarp kant.
Här har jag lagt på ett lager klarlack, den går då utanför färgen.
Och ett lager klarlack till som går lite längre ut
Nu ska det bara härda några dygn sedan kan man gå på med polermaskinen och en grovrubbing, så kommer skarven knappt att synas.
Efter några dygn, så var det dags att polera ihop skarven.
Innan
Här har jag tagit högersidan i bild
Och hela är polerad och klar.
Visst syns det att kanten är mörkare men det ser mycket bättre ut än när det var flera stora rosthål.
Och detta är ingen ny bil utan en som vi har för övningskörning.
På semestern så blev det blött på höger framgolv när vi långkörde, det visade sig att det var dräneringen på kondensvattnet som kom in i bilen istället för ut.
Var förbi en Mekonomenverkstad i GBG och fick låna en lyft, samt en som hjälpte mig att skruva. gjorde rent den lilla plast klumpen som sitter innanför handsfacket. den var alldeles tät med klägg.
Fick även låna en klädseltvättmaskin och sög upp allt vatten i bilen.
Väl hemma igen så tänkte jag att det är lika bra att köra klädseltvätt på hela inredningen. Jag har tidigare bara kört vänsterbak då det var någon typ av vätska i mattan när jag köpte bilen
Jag sprayade på lite interiör rengöring på allt tyg, stolar och golvmattan. samt bagaget.
Innan
Ser inte så smutsig ut, men det vet jag att alla bilar är ;-)
Efter första vändan
Och när skummet lagt sig
Här har jag tagit ryggstöden och den inre delen av golvet.
Färdig efter ett par timmars slit så ser det ut så här.
Nu blir det kupéfläkt och torrboll samt parkera i solen ett par dagar.
Tog även bort några mörka fläckar i innertaket och på D stolparna efter jag kört däck i bilen.