28 december 2018
Trådstartare
Bilen som är en Saab -05a 2.0t med ca 20000 mil på mätaren har börjat krånga
vid urkoppling. Jag kan starta bilen med växel i och kopplingen nedtryckt, om jag
fortsätter hålla koppling nedtryckt kan jag lägga i vilken växel som helst.
Men så släpper jag upp kopplingen och trycker ner den igen så kan jag inte längre
få i ngn växel.
Om jag startar den med neutralen utan att hålla ner koppling får jag inte i någon växel,
startar jag den med neutral i och koppling nedtryckt kan jag få i växel, släpper jag upp kopplingen
så vill bilen åka, den hoppar inte till utan den börjar smyga iväg.
Jag sökte runt på olika forum för att hitta ngn med samma problem och att byta huvudkopplingscylinder
verkar många tro så jag testade att byta den och efter jag luftat kopplingen så är jag tillbaka på ruta ett.
Slavcylinder läcker inget alls, och när jag kikar in i lådan så ser jag att den verkar koppla ur när man trycker
ner koppling. Hur långt ska slavcylindern röra sig innan den kopplar ur helt? kommer den att stanna av sig själv eller, för nu rör den sig tills pedalen går i botten?
Det har inte läckt ngn bromsvätska varken nere vid slaven eller vid huvudcylindern.
Kan hända att jag har lite luft kvar i kopplingen men problemet va exakt detsamma innan
jag bytte huvudkopplingscylindern så misstänker att det kan vara ngt annat än luften..
Tacksam för alla tips, har inte direkt kunskap att riva ner lådan själv och verkstan kollade inte
ens på den utan sa att det är bara byta koppling och slavcylinder.