Hybrid_ skrev:
Inget om Lupo 3L? It_mutt? Du har väl koll på dessa? ASG-låda? Hade varit perfekt. Eller en Smart. Det har vi haft en. Fungerade ua. Fast när den slänger in 6:an är det som att dra handbromsen...
Det är blandad kompott med lådan på 3L. Antingen fungerar den felfritt, eller så bråkar den. Ja givetvis är det så, men det är väldigt delat om hur bra/dålig lådan är.
Och givetvis finns det personer som kört in till VAG och fått svaret "du måste byta lådan" när det egentligen varit ventilen till kopplingen eller växelgaffeln. Saker som går att byta "löst" (ventilen säljs väl iofs inte av VAG men iaf). Och där är två vanligt förekommande fel på lådorna; ventilen och växelgaffeln. Problemet med gaffeln är en svetsning som inte håller (resulterar i att när bilen lägger i, framför allt, trean, hoppar den ur direkt) och ventilen brukar yttra sig i att bilen "hugger" (ventilen styr trycket till kopplingen).
Det är iaf de två problemen jag vet med den lådan som är ganska vanliga. Eller ja, inte alls ohörda på något vis och som jag vet flera som råkat ut för. Sen har någon haft problem med kopplingen på motsatt vis; att den (kopplingen) slirar osv också givetvis.
Om det finns fler vanliga fel på lådan vet jag inte. Den sitter vad jag kan komma på bara i lupon och A2:an (som i den generationen är en av de fulaste bilarna som finns
)
Sen ska väl den där kamremmen bytas var 6000e mil (har jag för mig det är).
VERKLIGEN ingen raket, bränslesnål så det är löjligt...och manuell motorvägsfarthållare...
Så vad man kan konstatera om VAG:s automatlådor är;
De ska hålla sig till tiptronic eller multitronic. Och de sistnämnda ska inte sitta i för motorstarka bilar och skötas ordentligt.
Så skulle jag säga att det är en stabil automatlåda? Mnjae...kanske, eller kanske inte, beroende på om man har tur eller inte
- - - Edit - - -
Jösses så nyanserat svar från en VAG:are