3364
Sök

När ska man byta kamrem på en Volvo 740?

Forummoderator
17 998 Inlägg
26 januari 2019
Trådstartare
#1
Ja, jag vet. Finns säkert ett fastställt intervall för dessa som man kan googla fram men hur vanligt är det med kamremsbrott om man inte följer rekommendationerna?

Bilen har rullat 1288 mil sedan senaste bytet men det var 6 år sedan snart... Den har bara rullat 46 mil de senaste 4 åren. Men jag körde rätt friskt idag efter köpet (kört cirka 5 mil) och remmen höll bevisligen... En B230A så tar inget stryk i maskin om den går av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

914 Inlägg
26 januari 2019
#2
Dem brukar gå 20 000-25 000mil innan dem ger sig smile

* Voff voff *
10 588 Inlägg
26 januari 2019
#3
Om det är till någon upplysningen så är den kamrem som sitter på min båtmotor densamma som fabriken monterade 1988. Motorn är en AQ151B, dvs en B230 med marinvev (B250...). Så håller gör dom...

Och ja, den kommer definitivt bytas ut inför säsongen 2019. big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
26 339 Inlägg
26 januari 2019
#4
Lite offtopic men en avlägsen släkting, en äldre farbror, mindes inte att han skulle ha bytt kamrem förrän han fick frågan av min far om den var bytt. Visade sig att han hade missat åtmindstone två bytesintervaller.

Höll ihop i trådar hade de senare sagt på verkstaden.

Om ingen minns årtal och miltal så kan jag gå och kika i Haynesboken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 060 Inlägg
26 januari 2019
#5
Efter sex år är det förmodligen dags att byta den på grund av ålder även om den inte gått många mil. Som sagt händer inte så mycket mer än att motorn stannar om den går av, men det brukar ju hända när det passar som allra sämst. Eftersom den också är väldigt enkel att byta skulle jag ha gjort det för säkerhets skull, oavsett vad intervallen säger.

Forummoderator
17 998 Inlägg
26 januari 2019
Trådstartare
#6
Jag känner mig rätt lugn med dessa svar. Tror inte den snäpper av i första taget. Men ska köra lite försiktigt ett par veckor så grejorna mjukar upp sig då bilen knappt är körd på senare år.

Eller så skiter jag i det eftersom det tydligen ska komma upp mot 10 centimeter snö tills imorgon. Fördelen med de stenhårda hockeypuckar till däck som sitter på är att man behöver varva max 2000 rpm innan den släpper totalt. Sommartofflor givetvis. Men i mitt fall är det ju lagligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 januari 2019
#7
Skruva bort kåpan till kamremmen och kolla skicket. Så ser man om den ser ok ut eller håller på att gå i bitar smile Även om det inte händer ngt med motorn så är det ju alltid tråkigt att bli stående smile
Senast redigerat av Marcus_89 (26 januari 2019)


6 060 Inlägg
26 januari 2019
#8
Tänk rusningstrafiken i Göteborg, sakta rullande köer genom Tingstadstunneln, bilar överallt och så går kamremmen av och man blir stående still big_smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
27 januari 2019
#9
Alla jag känner som kört 740 har haft minst ett kamremmsbrott wink
Historik och övriga detaljer känner jag inte till.

- Time Attack -

2 250 Inlägg
27 januari 2019
#10
Köpte nyss en Renault 06 som gå sparsamt. Senast blev remsats bytt 2011 vid 5 000 mil.
Nu 4 000 mil och åtta år senare är det dags igen.
Hat tänkt ha bilen några år, så det är värt flr mig att byta. Dessutom slamrar VVT-drevet, som då byts samtidigt.

.

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 januari 2019
#11
Hittade förresten detta:

B230-familjen 7500mil / 5år

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=235204



Så, kanske dags för ett byte ändå. Bara för att vara säker?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
27 januari 2019
#12
Mack skrev:
Hittade förresten detta:

B230-familjen 7500mil / 5år

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=235204



Så, kanske dags för ett byte ändå. Bara för att vara säker?

Min har ju suttit 31 år, så lite vågar han nog köra över den tiden... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 januari 2019
#13
Brådhis skrev:
Mack skrev:
Hittade förresten detta:

B230-familjen 7500mil / 5år

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=235204



Så, kanske dags för ett byte ändå. Bara för att vara säker?

Min har ju suttit 31 år, så lite vågar han nog köra över den tiden... wink

//Brådhis

Jajo, men finns ju alltid varierande omständigheter..alla lär ju inte hålla i 31 år tänker jag.
För egen del hade det känts bättre att den hade varit bytt, än om jag hade suttit på väg till jobbet
och funderat på om det håller idag också eller inte..men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

340 Inlägg
27 januari 2019
#14
Brådhis skrev:
Om det är till någon upplysningen så är den kamrem som sitter på min båtmotor densamma som fabriken monterade 1988. Motorn är en AQ151B, dvs en B230 med marinvev (B250...). Så håller gör dom...

Och ja, den kommer definitivt bytas ut inför säsongen 2019. big_smile

//Brådhis

Dessa klarar inte kamremsbrott om jag minns rätt, pga veven... Så en del flyt:)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
27 januari 2019
#15
Slim skrev:
Brådhis skrev:
Om det är till någon upplysningen så är den kamrem som sitter på min båtmotor densamma som fabriken monterade 1988. Motorn är en AQ151B, dvs en B230 med marinvev (B250...). Så håller gör dom...

Och ja, den kommer definitivt bytas ut inför säsongen 2019. big_smile

//Brådhis

Dessa klarar inte kamremsbrott om jag minns rätt, pga veven... Så en del flyt:)

Stämmer bra det! Kommer som sagt byta nu under vintern. Köpte båten i slutet av sommaren. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

340 Inlägg
27 januari 2019
#16
Det är nog bäst. Köpte också båt i höstas med den ökända tidiga D3an. På den hade kamremmen eller egentligen spännaren gått av tidigare i somras med nytt long block som följd till en lätt verkstadsräkning på 130k. Bra för mig som fick ny motor, men lider med förra ägaren iom att den var fullservad, dvs ägaren hade gjort sitt.

Klart billigare med en 151a, men det springer snabbt iväg vid rembrott:(


Sök