tethir skrev:
Tror inte lösningen är ett förbud på förbränningsmotorer, utan fokus borde vara att lösa ett bränsle som går att ersätta bensin och disel med, få till ett biobränsle som fungerar ordentligt, och sen kommer marknaden sakta ställa om sig till el eller väte under processens gång.
nu är ju förbudet på försäljning, men påverkar inte äldre bilar mer än troligen högre kostnader för drift.
och om typ 11 år så kommer el driften vara likvärdiga eller bättre både i pris, drift och räckvidd som bensin/disel är nu, och det kommer naturligt säljas mer av elbilar.
problemet som jag ser är för kalle 19 år som köper sin första bil med körkortet, när man var ung så kunde en 740 för 5000:- räcka långt,
men tänk om bensin/disel blir dyrare och de "billiga" begagnade elbilarna kommer ha slitna batterier.
ser att gränsen man kan hitta en fungerande bil kommer höjas högre än vad den är nu om man inte vill ha en förbränningsmotor.
Du menar precis som det har blivit ... de senaste 50 åren? (det räcker inte, men iaf) I samband med att lönerna ökat?
Ja...jag förstår problemet. Eller nej. Det hjälper ju inte att "hitta på" problem. Ska jag välja sida i frågan "ska kalle få en billig bil om 15 år, eller ska jorden få lite bättre förutsättningar?", så kan jag konstatera att jag fullkomligt skiter i Kalle. Jag är inte direkt någon trädkramare, men jag kan inte springa runt och bry mig om Kalle som ska ha bil om 15 år...eller Lisa...eller Stina....eller Stefan osv.
Det jobbas redan på biobränslen som fungerar som alternativ. Preems "Evolution Diesel Plus" består av minst 50% förnybar råvara...det är idag. Om 11 år förbjuder man försäljningen av kärrorna...om ytterligare 20 år vill man förbjuda förbränningsmotorer inom städer (inom EU). Då har man, med all sannolikhet, kommit en bra bit längre.
"Vi" har alltså, om vi håller oss till detta, 31 år på oss att få fram begagnade bilar som fungerar på alternativa bränslen till Kalle 19 år.
En 740 har väl aldrig varit ett driftekonomiskt alternativ heller iofs.
VW:s "I.D. Neo" planeras att kosta under 250.000kr. Om 1 år. Storlek? Mellan Golf och Passat. Det är visserligen instegsvarianten med 48kWh-batteri, som "bara", enligt WLTP-cykeln, kommer räcka 33 mil.
Den kommer givetvis inte vara med om 31 år. Men, det är hur det ser ut nu. Om priset stannar där, återstår givetvis att se (på NEO:n). Men det är ett ganska markant nedhopp i pris, sett till många andra renodlade elbilar.
Kalle kommer kunna köpa bil om 15-20-31 år...utan att behöva lägga 150.000kr på en begagnad kärra eller behöva välja en bil med sopslut batteri och räckvidd på 2 mil.
Det fungerar inte att leva med skräcken för "tänk om.....". Då är det lika bra vi alla tar livet av oss direkt (planeten skulle väl iofs uppskatta det). För...vi kan inte gå ut, för tänk OM vi blir påkörda...så vi stannar inne...fast...tänk OM huset börjar brinna och så vidare.