3136
Sök

Kadett C, Med V8 för bankörning.

En idé för många gånger med sig att saker behöver byggas om. Men sällan ser man helheten vid första anblick.. Vem kunde tro att ett enkelt motorbyte skulle dra med sig så fruktansvärt många fler saker för att ens vara... Visa mer

Hobbymekaniker
42 893 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2023
2 227 Inlägg
20 maj 2019
#61
Fanken vilken grym Kadett! Gillar jobbet du lagt ner på chassit för att det ska lira bra. smile


900 Inlägg
20 maj 2019
#62
Skit snyggt jobbat. Fränt åk de blir.

Förresten kör på me mig te grenrör. Har alltid gjort mina extraktor och hemma gjorda grenrör med det och aldrig haft problem med läckage alls.. Blir kanon bra.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
17 mars 2020
#63
Hoppas projektet fortsätter, det är ju jäkligt intressant!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Hobbymekaniker
470 Inlägg
19 mars 2020
Trådstartare
#64
De gör det, men i sakta mak wink Bilen står i norrland, jag bor på västkusten. Och för 7 månader blev 2 till 3 så det är svårt att komma loss för en meksemester i norr smile Hoppas komma upp en sväng i sommar dock!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
19 mars 2020
#65
Cassius skrev:
De gör det, men i sakta mak wink Bilen står i norrland, jag bor på västkusten. Och för 7 månader blev 2 till 3 så det är svårt att komma loss för en meksemester i norr smile Hoppas komma upp en sväng i sommar dock!

Ahhh, ja på nått sätt får jag för mig att jag känner dig, men fråga inte hur smile Bor själv i Östersund.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Hobbymekaniker
470 Inlägg
20 mars 2020
Trådstartare
#66
Halvkänner en person från Östersund som jag bytt bil med en gång, en grön Kadett 4-dörrars från -79 lämnade jag (som sedan rullades i något krondike efter en väjning för vilt) och hem åkte jag i en bucklig Omega 3000 24v auto, en solblekt röd en, med stuprör till avgassystem smile

Han jag bytte med hade en Lotus Omega ett tag, kanske är en bil du känner igen?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
20 mars 2020
#67
Cassius skrev:
Halvkänner en person från Östersund som jag bytt bil med en gång, en grön Kadett 4-dörrars från -79 lämnade jag (som sedan rullades i något krondike efter en väjning för vilt) och hem åkte jag i en bucklig Omega 3000 24v auto, en solblekt röd en, med stuprör till avgassystem smile

Han jag bytte med hade en Lotus Omega ett tag, kanske är en bil du känner igen?

Njaeeeee... Plingar inte så bekant.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

558 Inlägg
3 706 Inlägg
Hobbymekaniker
470 Inlägg
23 december 2021
Trådstartare
#70
Står ganska stilla med denna.. Grenrören är klara, nytt elsystem uppritat men ej påbörjat. En del andra detaljer lösta. Har skaffat hus med garage här i gbg så kommer ta ner den så småningom, då blir de väl lite nytt som händer smile Men det är fortfarande något år bort innan den är igång hmm

Suget efter nått körbart har dock växt sig större och större senaste åren, så i somras slog jag till på en annan Kadett. Den räknar jag med är körbar och reggad i vår, därefter ska V8 Kadetten ner.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2021-07-23-19-56-24_20210717_164653.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2021-07-23-19-56-24_20210717_164728.jpg

3 liters Alfa Romeo Busso sexa med eftermarknads ECU, Getrag 265, Volvo 1031 i fyrlänk, Alfa 166 bromsar runt om (310mm 4 kolvs brombe fram t ex). Sen köp har luftfilterbox och rördragning fixats, nytt avgassystem med katalysator i rostfritt, flytt av batteri, framvagnen förstärkts och byggts om med coilovers och kort styrväxel, bultmönstret reviderats till 4x100 runt om igen, Manta B Recaro säten monterats, Chevette HS bakspoiler, Golv GTi Mk1 framspoiler med hasplåt/splitter i 12mm formplywood (ej färdigkapad), kolkanister nästan klart, olje catch (som dessa har original) nästan klart, nya bränsleledningar påbörjat, handbroms var inte påbörjat vid köp halvklart nu, byter även instrumenthus till ett med varvräknare och lite mer digitala funktioner från Brasilien (ODG för den som är nyfiken). Krängare ska monteras bak samt en torsendiff i bakaxeln. Sen har jag lite av rosten kvar att lappa vid bakre hjulhusen och lite fix med ryggstödet på baksätet. Köptes körbar och är snart där igen smile

https://rejsa.nu/im/user/3705/2021-10-26-19-24-46_20211010_192014.jpg

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
23 december 2021
#71
Det var tusan! En till frän Kadett, o vilket oväntat motorval.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

558 Inlägg
24 december 2021
#72
ja kul me udda motor val i en sån bil men kör på gasen i botten ,,


Hobbymekaniker
470 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#73
Motorvalet må vara udda, men samtidigt är de en motor jag övervägde själv för många år sen till den Gula Sedanen.

Bussosexan har alublock och lösa foder, är i grund och botten designad för motorsport. Lite som en del andra välkända motorer som 1UZ-FE från Toyota, S14 från BMW, 2.3/5 16v som satt i MB 190 m.fl.

Finns färdiga kit för att få ut 3.8 liter. 24 ventilarna är ett kambyte mer eller mindre i från 270-280 hästar.

Totalt sett en Väldigt bra motor! Som är ganska lätttrimmad. Detta är en 12v, bättre insug, kammar och vettiga grenrör så blir 190 ca hästar original till i krokarna av 250-260 hästar. En portning också så börjar man nosa på 100hk/l. Inte så illa pinkat av en 70 tals motor smile Det är samma grundmotor som Alfa hade i 155an i DTM. Där lämnade den en bit över 400 sughästar ur 2.5 liter vid 11.500rpm så potential finns wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

558 Inlägg
26 december 2021
#74
jao de finns lite att göre när man ä lång ledig,,


Baronen
1 434 Inlägg
27 december 2021
#75
Fränt med alfasexa! Skön sång i dom. Det kittlar lite extra när man ser något sånt här som inte var och varannan har gjort. Som t.ex rödblocks Kadetter, det är nog vanligare än origanalmotoriserade Kadetter.. 😄

Elbilar kan dra åt helvete.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 maj 2022
#76
Nyfiken på detta projekt. Vad är status nu på det?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

558 Inlägg
26 maj 2022
#77
alfa brukar ju ha bra drag när dom tävlade me dom förr,


Hobbymekaniker
470 Inlägg
31 maj 2022
Trådstartare
#78
eastmotorsport skrev:
Nyfiken på detta projekt. Vad är status nu på det?

V8 Kadetten händer inget med. Alfabetet behöver bli klar först innan jag kan ta ner den gula.

I vinter har vi dock bl a dränerat huset och fått tillökning så garagetud har det varit ont om. Alfadetten har jag sedan dels uppgraderat lite från ursprungstänket samtidigt som den strulat lite så allt har tagit fruktansvärt mycke tid.

SFRO 1 gjordes 1 april, då kunde jag köra bilen upp på trailern men av någon anledning vägrade den starta när jag skulle ner hos sfro.. Sen dess har bränslepumpen flyttats, ny btr installerats, flexfuel sensor, fuel rails fått AN anslutningar, lite el kopplats om, större huvudcylinder + justerbar bromskraftsregulator satts in. Typ.. ja just skärmbreddarna åkte på med! Dethar tagit 2 månader, hade nästan kunnat göras på en helg med heltids skruvande hmm

Slutbesiktning hos SFRO är bokad den 20/6 i alla fall. Jag har provkört en del och den går lite halvkasst på låglast.. letar efter möjliga bekymmer nu. Innan 20/6 skulle jag behöva göra en mappning samt effektmätning nämligen men då r de ju bra om den går som den ska smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

558 Inlägg
31 maj 2022
#79
blir bra när de är klart,


Hobbymekaniker
470 Inlägg
18 oktober 2023
Trådstartare
#80
Tänk att ett kopplingsras 1 tim innan kontrollbes kan dra med sig så mycket... (sommaren 2022)

https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-10-09-22-19-55_20231009_125004.jpg


https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-09-30-00-55-54_20230930_002020.jpg

Förutom fix av koppling samt byte till Organisk istället för sinter blev det ett par saker till..

Nytt insug i komposit, inkl insugsrör.
Trimkammar
Glasfiber front bleck, framskärmar och huv.
Lite rostlagning samt chassie förstärkning.
Ny front läpp
Konvertering till gamla fronten och golf mk1 klarglaslyktor
Nya hjul, 17x8 et 35 fram, 17x10 et0 bak.
Bredare skärmbreddare, 90mm bak och 70mm fram.
Custom bärarmar fram.

Reggad och klar, men inte kontrollbesiktad ännu hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök